بررسی کامل دنا پلاس توربو شرکت ایران خودرو

ایرادات بسیار زیادی بر صنعت خودروسازی کشور وارد است اما بحث در مورد آن، ما را از هدف اصلی این مطلب دور می کند. اما در کنار تمامی کم و کاستی ها و مشکلات موجود، چند سالی است که ایران خودرو و سایپا به عنوان دو محور اصلی چرخ صنعت خودروسازی کشور به فکر ارائه محصولات جدید و با تکنولوژی روز دنیا (به جای مونتاژ محصولات قدیمی با چند به روزرسانی محدود) افتاده اند که در صورت امتداد این بینش و جهت گیری اصلی تر خودروسازان (خصوصا در بخش قیمت گذاری محصولات)، می توان به آینده این صنعت در کشور تا حدودی امیدوار بود.

دنا یکی از همان محصولات امیدوارکننده است که هرچند روی پلت فرم سمند (که خود برپایه پلت فرم ۴۰۵ ساخته شده است) طراحی شده اما ساختار فنی و امکاناتی که روی این خودرو و مشتقاتش ارائه شده، نویددهنده آینده ای روشن حداقل برای محصولات ایران خودرو است. در این مطلب به سراغ قدرتمندترین و لوکس ترین خودروی ملی کشورمان یعنی نسخه «توربو»ی دنا پلاس خواهیم رفت تا ببینیم این محصول جدید قادر است انتظارات ما را از یک خودرو مدرن و امروزی برآورده کند یا خیر.

پلاس توربو در ظاهر

ایران خودرویی ها برای اینکه بتوانند خریداران را از بابت ظاهر دنا راضی نگه دارند و کاراکتری متفاوت از سمند برای این خودرو بسازند، بخش جانبی را برای دناپلاس به کلی تغییر داده اند و در نتیجه خصوص متناسب تری را در نسخه «پلاس» این خودرو می بینیم. اما وجه تمایز «پلاس» و «پلاس توربو»، رینگ های ۱۶ اینچی اسپرتی است که با توپی ۵ پیچ (به جای ۱۵ اینچی ۴ پیچ) برای «دنا پلاس توربو» در نظر گرفته شده

و این رنگ ها علاوه بر داشتن ظاهری زباتر و هماهنگی بیشتر با بخش کناری خودرو، به دلیل بزرگ تر بودن قطر کلی و فاق کوتاه تر تایر، هندلینگ بهتری را به شما ارائه می کند. اما در جلو و عقب تفاوت خاصی بین دنا پلاس ساده و توربو وجود ندارد. چراغ های روشنایی روز LED در جلو، مه شکن در جلوه و عقب، چراغ خطرهای نئون با گرافیک متفاوت نسبت به دنای ساده، آیینه های جانبی طرح جدید به همراه چراغ راهنما، نوشته Turbo روی گلگیرهای جلو، سانروف، آنتن کوسه ای در بخش انتهایی سقف و… از جمله جزییاتی هستند که در ظاهر این خودرو به چشم می خورد.

فضای داخلی و امکانات

سمند به عنوان نخستین خودرو ملی در اواخر دهه ۷۰ شمسی طراحی شد و از آنجا که این خودرو را بر پایه پلت فرم پژوه ۴۰۵ ساخته بودند، در طراحی داخلی آن نیز از تویوتا کراون دهه نودی الهام گرفته شده بود. پس بیراه نیست اگر در سال ۲۰۱۸ میلادی فضای داخلی این خودرو را «کهنه» و حتی «دمده» بنامیم. اما ایران خودرو برای اینکه بتواند دنا را به عنوان یک خودروی ملی مدرن در ذهن بیننده جا بیندازد، فضای داخلی این خودرو را به طور کلی از سمند متمایز کرد و حال با قدم گذاشتن در داخل کابین دنا پلاس توربو، شاهد یک دکوراسیون کاملا جدید هستیم که شبیه به هیچ محصولی از ایران خودرو نیست.

76mcvqcdqoh756nbv - بررسی کامل دنا پلاس توربو شرکت ایران خودرو

کنسول میانی با شمایلی شبیه به یک مثلی وارونه شباهت بسیاری زیادی به کنسول میانی با شمایلی شبیه به یک م ثلث وارونه شباهت بسیار زیادی به کنسول میانی هیوندای سوناتا نسل YF دارد به همین خاطر بسیاری از بازاریان داشبورد این خودرو (و حتی داشبورد ۴۰۵ و پارس جدید) را سوناتایی می نامند. در وسط کنسول کنترلگرهای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه نمایشگر اطلاعات مورد نیاز سیستم ایرکاندیشن قرار گرفته و همچنین یک مانیتور لمسی ۷ اینچی را در بالای دکمه های جفت راهنما، صندوق پران و قفل مرکزی می بینیم.

غربیلک چهار شاخه خودرو که برای تمایز دنا پلاس توربو از دنا پلاس ساده به دوخت قرمزرنگ مزین شده حاوی دکمه های اینترفیس سیستم صوتی و همچنین کروز کنترل است و همچنین در پس این غربیلک ۴ صفحه دایره ای مندرج برای نشان دادن سرعت (در سمت راست)، دو موتور (در سمت چپ)، دمای آب (بالا سمت چپ) و در نهایت میزان بنزین (بالا سمت راست) قرار گرفته است. صندلی ها با روکش پارچه ای دارای امکان تنظیم برقی برای هر دو سرنشین جلو هستند و همچنین پایه های ایزوفیکس برای نیمکت ردیف دوم در نظر گرفته شده است.

7jwd6oet4460d4r30z6 - بررسی کامل دنا پلاس توربو شرکت ایران خودرو

اما باید به این موضوع اشاره کرد که فضای داخلی دنا به ویژه در نسخه پلاس که به خاطر بهره گیری از سانروف فضای سری کمتری نسبت به دنای ساده دارد، در قیاس با سمند یا حتی پژو پارس اندکی دلگیر است! فضای پای کافی برای افراد بلندقامت حتی در ردیف جلو ندارد و شما به طور کاملا راحت در پشت فرمان قرار نمی گیرید. همچنین در صورت تنظیم کردن صندلی های ردیف جلو در عقب ترین وضعیت، جای پای چندانی برای سرنشین پشت باقی نخواهدماند. در نهایت هم باید گفت که در ردیف عقب این خودرو به دلیل بهره گیری از شیشه های کوچک تر و کوتاه تر در نمونه پلاس، فضا اندکی تاریک و گرفته خواهدبود.

البته در کنار تمامی این مسائل نباید از کیفیت متریال نسبتا خوب دنا و دنا پلاس چشم پوشاند که حس بهتری نسبت به خانواده پژو یا سمند به شما القا می کند. هر چند باید به این موضوع نیز توجه داشت که دوخت قرمز در کف پایی ها، غربیلک و گردگیر دسته دنده که حالتی اسپرت به خودرو بخشیده است، هارمونی رنگی چندان زیادی با تریم چوبی داخل (هر چند که رنگ آن به قرمز متمایل است) کابین ندارد و بهتر می شد اگر ایران خودرو برای این محصول که به ظاهر اسپرت تر از دنا پلاس ساده است، تریم داخلی فیبرکربنی یا مشکی پیانو استفاده می کرد و البته هرچند که وجود سانروف در این خودرو یک پوئن مثبت در قیاس با دیگر محصولات بومی محسوب می شود

qpc87017mizylt6m0i7 - بررسی کامل دنا پلاس توربو شرکت ایران خودرو

اما چفت نبودن پرده پشت سانروف یکی دیگر از عیوبی است که در داخل این خودرو به چشم می خورد. در نهایت وجود امکانات دیگری مثل سیستم مالتی مدیا با ۴ بلندگو و ۲ تیونر با کیفیت صدای خود، دوربین و سنسور دنده عقب با خطوط راهنمای پارک، تهویه مطبوع اتوماتیک به همراه کانال مجزا برای سرنشینان عقب، چراغ نقشه خوان، شیشه بالابرهای برقی هر چهار درب، شیشه های سولار ضد UV، ۴ عدد ایربگ برای سرنشینان جلو و جانبی، قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل کابین، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) و…، انتظارات شما را از یک خودروی پنجاه و اندی میلیون تومانی در بازار فعلی برآورده می کند.

پلاس توربو در بحث فنی

تا اینجای کار، دنا پلاس توربو شباهت بسیار زیادی به دنا پلاس ساده داشت و اختلاف قیمت بین این دو خودرو چندان توجیه پذیر نبود. اما داستان از جایی شروع می شود که سوئیچ خودرو را رد توپی چرخانده و به پیشرانه جان ببخشید! درواقع دنا پلاس توربو همان طور که از نامش پیداست، از یک پیشرانه پرخوران شده توربوشارژ بهره می برد که بر پایه EF7 شکل گرفته تا بیشینه توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار را به شما ارائه کند. این پیشرانه که با کد EF7TC (EF7 توربو شارژشده) شناخته می شود

a9205omot5lbt2now79 - بررسی کامل دنا پلاس توربو شرکت ایران خودرو

در واقع همان پیشرانه ملی قرار گرفته روی سمند، سورن و دناست که با یک توربو شارژر نبستا کوچک، اینترکولر، مپ جدید ECU و… قادر به تولید بیشینه قدرتی نزدیک به ۴۰ ردصد بیشتر از نسخه اتمسفریک است و برای نخستین بار روی سورن ELX قرار گرفت. اما پس از بازنگری در اتصالات توربوشارژر، اصلاح اینترکولر و… (که عمده این تغییرات برای دوام و کارایی بهتر موتور در هوای گرم صورت گرفته است)، حال نوبت به دنا پلاس رسیده که با پیشرانه ای قدرتمندتر از EF7 صد و پانزده اسبی به کار رفته روی نمونه ساده وارد خیابان ها شود. ضمن اینکه در حال حاضر دنا پلاس توربو تنها در نسخه ۵ دنده دستی به فروش می رسد

اما خبرها حاکی از این است که به زودی نسخه اتوماتیک این خودرو با گیربکس احتمالی ۶ سرعته دوکلاچه نیز روانه بازار خواهدشد که به نظر می رسد گزینه وسوسه انگیزی برای بازار کشورمان (خصوصا در کلانشهرها) باشد. نسخه توربو علاوه بر بهره گیری از ۳۵ اسب بخار بیشتر در ۵۰۰ دور بر دقیقه کمتر، گشتاوری معادل ۲۱۵ نیوتن متر (۱۵۷ واحد در نسخه اتمسفریک) را در ۲۲۰۰ الی ۴۸۰۰ دور بر دقیقه تولید می کند که این گشتاور برای خودرویی دیفرانسیل جلو با وزن خالص ۱.۲۶ تُن بسیار راضی کننده به نظر می رسد اما آیا در عمل هم همین طور است؟

در پشت فرمان این اسب تیزپا

همان طور که در بالاتر گفته شد، اگر ازجمله افراد بلندقامت هستید در پشت فرمان دنا پلاس اندکی با چالش مواجه خواهیدشد و فضای در نظر گرفته شده برای راننده آن طور که باید راضی کننده نیست. از این موضوع که بگذریم، جای یک سوئیچ هوشمند و کیلس استارتر در این خودرو که کباده لوکس ترین و بهترین خودروی ملی را به دوش می کشد، بسیار خالی است! پس موتور را با چرخاندن سوئیچ ساده در توپی استارت می زنیم تا نیم نگاهی به قابلیت های فنی این سدان ۱۵۰ اسب بخاری داشته باشیم. هنگام استارت یا موقعی که موتور در دور آرام کار می کند، صدای پیشرانه بسیار شبیه به EF7 ساده است

اما اگر در زمان روشن بودن موتور از کابین خارج شوید، متوجه صدای متفاوت این خودرو (که بلندتر و چغرتر از EF7 ساده است) خواهیدشد همچنین زمانی که در حالت خلاص با گاز بازی می کنید، صدای سوت توربوشارژر به همراه صدای بم تر موتور که به لطف خروجی اگزوز ۲ اینچی صورت می گیرد را می شنوید. گیربکس به کار رفته در این خودرو همانطور که گفته شد از نوع ۵ دنده دستی بوده که تقریبا مشابه نمونه مورد استفاده در سمند و دیگر اعضای خانواده کوچک دناست.

اما کیفیت ساخت قطعات داخل این گیربکس چندان راضی کننده نیست و حداقل در نمونه مورد آزمایش دنده ها بسیار سخت و با فشار در جای خود قرار می گیرند. دناپلاس توربو هنگام رانندگی عادی شهری، تفاوت عملکرد چندانی با سمندها EF7 یا دنای ساده ندارد اما زمانی که بحث شتاب گیری به میان می آید، داستان به کلی تفاوت خواهد داشت. درواقع با تخت کردن پدال گاز در دنده یک، دور موتور تا ۲۵۰۰ دور بر دقیقه به کندی بالا می رود اما به محض بوست گرفتن توربوشارژر در حوالی ۲۰۰۰ الی ۲۵۰۰ دور بر دقیقه، شتاب گیری بسیار راضی کننده خودرو (به طوری که به صندلی فشرده می شوید!) شروع می شود.

6pmimhfoaqvpd7espujy - بررسی کامل دنا پلاس توربو شرکت ایران خودرو

اما مشکل اینجاست که ECU خودرو روی ۵۵۰ دور بر دقیقه فرمان کات آف را صادر می کند و شما به محض دور گرفتن موتور (که از ۲۵۰۰ الی ۵۵۰۰ بسیار سریع صورت می گیرد) مجبور به دنده دادن هستید! و این موضوع زمانی آزاردهنده تر می شود که با گیربکس هم بر سر شبفت کردن دنده وارد چالش شوید! البته مسئله پایین بودن دور کات آف این موتور در سورن ELX توربو هم وجود داشت و به همین خاطر بسیاری از مالکان که قصد پرگاز رانندگی کردن با آن را داشتند با ریمپ ECU کات آف را به ۶۵۰۰ دور بر دقیقه می رساندند.

صفر تا ۱۰۰ این خودرو طبق اعلام کارخانه در شرایط ایده آل عدد ۱۰ ثانیه خواهد بود اما در شرایط عادی با توجه به بنزین مورد استفاده، شرایط جوی و از همه مهم تر کیفیت مونتاژ خودرو این عدد ممکن است بیشتر یا حتی کمتر شود! ترمزهای دناپلاس توربو از نوع دیسکی چهارچرخ (خنک کننده در جلو) بوده و مجهز به ABS و EBD است و همچنین هندلینگ این خودرو به لطف بهره گیری از زیربندی بهینه شده از خانواده پژو و سمند بسیار بهتر است که البته رینگ های ۱۶ اینچی نسخه توربو نیز در افزایش پایداری نسبت به دنا پلاس ساده تاثیر داشته است.

ختم کلام

در حال حاضر دنا پلاس با قیمتی در حدود ۶۰ الی ۶۳ میلیون تومان در بازار آزاد قابل خریداری خواهدبود که البته قیمت کارخانه آن در حدود ۵۳ میلیون تومان اعلام شده است. بدین ترتیب نسخه توربو در حدود ۵ میلیون تومان گران تر از دنا پلاس ساده به فروش می رسد که این ۵ میلیون تومان اختلاف قیمت برای افرادی که به دنبال ترشح آدرنالین بیشتر هنگام رانندگی هستند، توجیه پذیر خواهدبود. اما در نظر داشته باشید که خودروهای پرخوران شده عمدتا به مراقبت و حساسیت بیشتری نیاز خواهندداشت؛ چرا که این نوع موتورها با روش تنفس مصنوعی به راندمان بالاتر رسیده اند و از تعویض زود به زود روغن گرفته تا سرویس های دوره ای بیشتر و البته تعمیرات اساسی زودتر، دردسرهایی است که در زمینه توربوسواری باید به جان خرید!

vblg8mnqq705o17py0f - بررسی کامل دنا پلاس توربو شرکت ایران خودرو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.