تجربه رانندگی با میتسوبیشی اوتلندر PHEV

 این قدبلند بنزینی-برقی نخستین بار حدود ۲هفته پیش توسط آرین موتور برای بازار ایران رونمایی و فروش ویژه و محدود آن از همان موقع آغاز شد. اوتلندر PHEV نخستین کراس‌اوور پلاگین- هیبرید ایران و جهان بوده و جدای از نام و نشان، تفاوت‌های بسیاری با برادر بنزینی خود دارد. این خودرو نه‌تنها با اختلافات جزئی بیرونی و چینش و متریال تغییریافته داخل اتاق از مدل بنزینی متمایز می‌شود، بلکه به‌واسطه بهره‌گیری از قوای محرکه به‌روز و آینده‌نگرانه پلاگین- هیبرید در بحث مصرف سوخت، آلایندگی و به‌طورکلی مقرون‌به‌صرفه‌بودن نیز چند پله بالاتر از آن می‌ایستد و همان‌طور که در بازارهای مختلف دنیا مدلی موفق به حساب می‌آید، در بازار کشور نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.

اولین کراس‌اوور PHEV ایران
میتسوبیشی اوتلندر PHEV اولین شاسی‌بلند بازار ایران و البته جهان با این فناوری بوده و نخستین‌بار سال ۲۰۱۲ میلادی با هدف ترکیب قابلیت‌های یک کراس‌اوور با مزایای زیست‌محیطی و اقتصادی فناوری الکتریسیته در موتورشو پاریس به نمایش عموم درآمد. زیر کاپوت موتور بنزینی ۴ سیلندر تنفس طبیعی با توان ۱۱۷ اسب بخار در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۴۰ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور بر دقیقه قرار گرفته که از مخزن سوخت کوچک ۴۵ لیتری تغذیه می‌کند. جدای از این، دو موتور الکتریکی هریک با خروجی ۸۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ و ۱۹۷ نیوتن‌متر به ترتیب در محور جلو و عقب قرار گرفته که انرژی مورد نیاز خود را از مجموعه باتری ۱۲ کیلووات‌ساعت لیتیوم-یون تعبیه شده در کف خودرو می‌گیرند. با این پیکربندی، توان مجموع خودرو به ۲۰۳ اسب بخار و گشتاور نهایی آن به ۳۳۲ نیوتن‌متر می‌رسد. اوتلندر با تکیه بر این پیشرانه، ۳ حالت رانندگی مختلف دارد که عبارتند از تمام برقی یا EV (فقط باتری و موتورهای الکتریکی فعال بوده و علاوه بر مصرف سوخت و آلایندگی صفر امکان دستیابی به بیشینه سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز وجود دارد)، هیبرید سری (هنگام کاهش شارژ باتری‌ها فعال شده و پیشرانه بنزینی را صرفا برای شارژ باتری‌ها از خواب بیدار می‌کند) و هیبرید موازی که حالت آخر، در مواقع نیاز به قدرت آنی و زیاد مثل سبقت‌های سریع، سرعت‌های بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب‌گیری‌های ناگهانی روی کار آمده و نیروی مورد نیاز چرخ‌ها را به‌طور همزمان از پیشرانه بنزینی و موتورهای برقی تأمین می‌کند. مسافت قابل پیمایش خودرو در وضعیت تمام برقی بین ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر بوده و برای شارژ عادی مجموعه باتری به حدود ۶.۵ ساعت زمان نیاز است که البته با شارژر سریع به ۲۵دقیقه کاهش می‌یابد. در بحث مصرف سوخت (ترکیبی) هم باید گفت در حالت هیبرید سری برابر با ۱.۷ لیتر و در وضعیت هیبرید موازی برابر با ۵.۵ لیتر است که هردو رقم قابل‌توجهی بوده و از کمترین‌های بازار خودرو کشورمان به شمار می‌روند.

داشته‌های ایمنی و رفاهی
از نظر امکانات رفاهی با وجود فهرستی شامل رینگ‌های ۱۸اینچی جدید، چراغ روشنایی در روز LED، چراغ‌های LED جلو و عقب و مه‌شکن، چراغ‌شوی جلو، ورود بدون کلید + دکمه استارت، تودوزی چرم با طرح نو، تهویه مطبوع خودکار دو‌منطقه‌ای، کلید انتخاب حالت رانندگی اقتصادی (ECO)، امکان ذخیره (حفظ) انرژی باتری در حد دلخواه راننده، ترمز پارک برقی، در برقی صندوق عقب، گرمکن غربیلک فرمان و صندلی‌های جلو، سانروف سه‌حالته، خروجی برق ۱۲ و ۲۲۰ ولتی، کنترل سیستم صوتی و مکالمه از روی فرمان، نمایشگر لمسی ۶.۴ اینچی داشبورد، دوربین عقب، آینه‌های جانبی تمام برقی با گرمکن، حسگر نور و باران، نمایش ۳۶۰ درجه اطراف خودرو، ارائه تمامی اطلاعات فنی اصلی مورد نیاز راننده در نمایشگر عمودی پشت فرمان، سیستم احیای انرژی حاصل از ترمزگیری (برای تبدیل نیروی ترمز به الکتریسیته و ذخیره آن در باتری‌ها) و … کمبود خاصی به چشم نمی‌خورد.
علاوه بر این، اوتلندر پلاگین-هیبرید در بحث ایمنی هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سامانه S-AWC (کوتاه‌شده Super All-Wheel Control) از طریق حسگرهای موجود در چرخ‌ها همواره شرایط حرکت را سنجیده و در مسیرهای پر پیچ‌وخم یا هنگام وارد آمدن فشار جانبی به بدنه، با کاهش گشتاور چرخ‌های داخل پیچ و افزایش گشتاور چرخ‌های بیرونی، از در رفتن کنترل خودرو از دست راننده و انحراف آن جلوگیری می‌کند و پایداری بسیار خوبی را به ارمغان می‌آورد. علی‌رغم فقدان سامانه ۴WD و قفل دیفرانسیل موجود در اوتلندر بنزینی، یک سامانه الکترونیکی در دل این نسخه تعبیه شده که در صورت نیاز به قفل دیفرانسیل، با فشردن یک دکمه در کنسول میانی، گشتاور را به‌صورت برابر بین چهار چرخ تقسیم کرده و به‌عنوان مثال از گیر‌کردن خودرو در مسیرهای گل‌آلود، شنی یا یخ‌زده جلوگیری می‌کند. سامانه کنترل شتاب اولتراسونیک (UMS) طی حرکت‌های آرام در صورت وجود مانع در جلو یا عقب، بوق هشدار می‌زند و اگر خودرو شتاب ناگهانی بگیرد یا بیش از حد به مانع نزدیک شود، سرعت را کاهش می‌دهد. در کنار اینها مواردی همچون ۷ کیسه هوا (راننده و سرنشین، جانبی جلو، پرده‌ای دو طرف، زانویی راننده)، ABS، EBD، کنترل فعال پایداری (ASC)، کنترل هرزگردی (TC)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، ترمز کمکی (BA) و سامانه AutoHold نیز در لیست امکانات ایمنی این خودرو به چشم می‌خورند.

تجربه سواری
پس از قرارگیری پشت فرمان و تنظیم ۸ جهته صندلی (راننده)، تمامی ادوات موردنیاز راننده به‌‌راحتی در دسترس قرار داشته و ارگونومی مجموعه کنسول میانی و داشبورد نمره بالایی می‌گیرد. فضای اتاق فراخ و دلباز است و دید مناسبی به اطراف وجود دارد. شروع حرکت در حالت برقی با سکوت و آرامش همراه بوده و تقریبا تنها چیزی که تمرکزتان را برهم می‌زند، شتاب اولیه قابل‌توجه این کراس‌اوور ۱۸۶۰ کیلوگرمی است. مجموعه پدال‌ها و فرمان عملکرد نرمی دارد و سر پیچ‌ها به کمک سامانه هوشمند S-AWC کم‌فرمانی یا ناپایداری آزاردهنده‌ای مشاهده نمی‌شود. از آنجایی که گشتاور ۳۳۲ نیوتن‌متری همواره در دسترس چرخ‌ها قرار دارد، سرعت عمل خودرو در شرایط مختلف چشمگیر بوده و هر زمان که نیاز به شتاب‌گیری یا سبقت داشتید، کافی است پدال گاز را محکم‌تر بفشارید. جعبه‌دنده از نوع تک‌سرعته خودکار است و راننده هیچ دخالتی در تعویض‌ها ندارد. این مورد تأثیر زیادی بر راحتی و آرامش سواری گذاشته و مخصوصا به درد رفت‌وآمدهای روزمره در شهرهای پرجمعیت و پرترافیکی مثل تهران می‌خورد. هنگام نیاز به شارژ باتری‌ها نمایشگر عمودی پشت فرمان فرآیند انتقال انرژی به باتری را به تصویر کشیده و مثل همیشه راننده را از وضعیت مجموعه فنی آگاه می‌سازد.
با روشن‌شدن پیشرانه بنزینی، اوتلندر PHEV زبان باز کرده و طنینی خفیف سر می‌دهد که صدای آن اندکی به داخل اتاق هم نفود می‌کند. علی‌رغم پوشش پلاستیکی قسمت بالای داشبورد و درها، کیفیت کُلی تریم داخلی در مقایسه با مدل بنزینی بهبود پیدا کرده و حین حرکت حس دلپذیرتری به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. به لطف ترمزهای ضدقفل با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز و البته دیگر سامانه‌های کمکی، توقف از سرعت‌های بالای ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز با قدرت و حس اطمینان صورت گرفته و خودرو تا آخرین لحظه در کنترل راننده باقی می‌ماند. غربیلک فرمان از دقت کافی برخوردار بوده و خصوصا سر پیچ‌های تند عملکرد بسیار راضی‌کننده‌ای از خود به نمایش می‌گذارد. به‌عنوان آخرین نکته هم بد نیست اشاره کنیم که عملکرد فنی خودرو در وضعیت تمام برقی و هیبرید سری تفاوت خاصی نداشته و اصلا اینطور نیست که رانندگی در حالت EV کُند و کسل‌کننده باشد.

کلام پایانی
به‌طورکلی باید گفت میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید یک کراس‌اوور برقی-بنزینی زیبا، ایمن، اقتصادی و البته مجهز برای رفت‌وآمدهای روزمره داخل و خارج شهر بوده و درواقع ترکیبی است از کاربردپذیری، پویایی و یک رانندگی پاک و دوستدار محیط زیست. اگر به یک خودرو جادار نیاز دارید و غالب رفت‌وآمدهایتان در داخل و حومه شهر بوده و مهم‌تر از همه، برای مسائل حیاتی همچون محیط‌زیست و مصرف سوخت و آلایندگی ناچیز اهمیت قائل هستید، قطعا بهترین انتخاب ممکن خواهد بود. در حال حاضر شرکت آرین موتور اوتلندر PHEV را با بهای ۳۱۷ میلیون تومان و به‌صورت محدود عرضه می‌کند. همچنین گفتنی است همراه تمامی خودروها، یک شارژر دیواری برای شارژ باتری در محل‌هایی مثل منزل یا محل کار نیز به‌صورت رایگان در اختیار مالک قرار خواهد گرفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.