از این رو جدای از شرکتهایی که این روزها نماینده برندهای چینی در بازار ایران هستند، بسیاری از تولیدکنندگان معتبر داخلی مثل ایرانخودرو و سایپا نیز به سراغ چینیها رفتهاند تا خلأ سبد محصولاتشان در بخش خودروهای مدرن و مجهزتر را با این خودروها پر کنند. در این بین ایران خودرو دو سه سالی میشود که با برند هایما وارد همکاری شده تا بتواند از پتانسیلهای این خودروساز برای تکمیل سبد محصولاتش استفاده کند. پیشتر هایما S7 را ابتدا با نسخه ساده و اخیرا با نمونه توربو در بازار داشتیم اما پس از رونمایی از S5 در نمایشگاه خودرو مشهد، حال نوبت به این کراساوور سابکامپکت رسیده که به خیابانهای کشور راه پیدا کند.
چهره و جزئیات ظاهری
S5 خودرو خوشچهرهای است. هرچند که در نمای جلو شبیه به چانگان CS35 اما با چهرهای عبوستر طراحی شده و خطوط عضلانی اطراف بدنه شمایل اسپرتی را به این خودرو بخشیده است اما بخش عقب این محصول که تا حدودی شبیه به محصولات هیوندای طراحی شده، میتوانست با نمای جلوی آن هماهنگتر باشد که البته با این وجود، گرافیک چراغها (با نوشته Haima در داخل کاسه چراغ که المان هوشمندانهای برای اثبات اصالت است!)، جلوپنجره بزرگ و عضلانی خودرو، طراحی سپر و جانمایی چراغهای پروژکتور و دیلایت کاملا راضیکننده به نظر میرسند. رینگهای اسپرت ۱۷ اینچی دورنگ به کار رفته در زیر این کراساوور ۴.۳۵ متری بسیار جذاب هستند و تناسب ابعاد خودرو در قیاس با محصولات همرده (مثل امویام ایکس۲۲ یا جک اس۳) تا حدودی مطوب است.
فضای داخلی و امکانات
درهای خودرو با دستگیرههای اهرمی آسانبازشو باز میشوند و هایما برای خوشامدگویی به سرنشینان روی رکاب چارچوب هر در، نوشته نورانی Haima را قرار داده که چنین جزئیاتی در عمده خودروهای این کلاس به چشم نمیخورد. فضای داخلی این خودرو با تودوزی چرم مصنوعی دو رنگ مشکی/قهوهای حس و حال خوبی را به سرنشیان القا میکند اما باید دید که این تریم در درازمدت دوام خوبی دارد یا خیر. طراحی کنسول میانی که دربرگیرنده یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی به همراه دکمههای کنترلگر سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع است، ساده اما شکیل صورتگرفته و به طور کلی با غربیلک خوشفرم چهارشاخه، دسته دنده و… همخوانی دارد. همچنین فضای داخلی خودرو در جلو حتی برای افراد بلندقامت کاملا راضیکننده است و مشکلی برای قرارگیری در پشت فرمان نخواهید داشت، اما موضوعی که ممکن است اندکی آزاردهنده باشد، نحوه جانمایی ادوات در داخل کابین این خودرو است که اندکی به دور از اصول صورت گرفته. برای مثال دکمه استارت زیر کنسول میانی و پشت دسته دنده جا خوش کرده که برای لمسکردن آن باید به جلو متمایل شوید و به غیر از این، در دسترس سرنشین کناری قرار دارد! همچنین نمایشگر لمسی این خودرو که در بالای کنسول قرار گرفته نیز فاصله چندان مناسبی تا دستان سرنشین ندارد و با توجه به اینکه سیستم مدیای خودرو فاقد موس کنترلگر است برای انتخاب منوها و انجام تنظیمات باید به جلو خم شوید که این موضوع در هنگام رانندگی تمرکز را به هم میزند. دکمههای بالابر هر چهار شیشه در سمت راست ترمز دستی قرار گرفتهاند که با توجه به برجستهبودن شصتیها ممکن است در صورت برخورد بیاختیار دست چپ سرنشین جلو یا حتی قرار گرفتن یک کیسه مشما مملو از خریدهای روزانه، شیشهها پایین روند! هرچند که عادت کردن به جایی که برای این دکمهها در نظر گرفته شده نیز یک بحث کاملا مجزاست. دکمه تنظیم آیینههای جانبی هم درست در جلوی زانوی سمت چپ راننده قرار گرفته که برای تنظیم آن هم باید خم شده و پیش از هرچیز به دنبال دکمهها بگردید و جالب اینجاست که دکمه جمعکننده آیینههای جانبی تنها در صورتی که خودرو روشن باشد عمل میکند! اما از تمام این مسائل که بگذریم، کیفیت ساخت متریال داخلی این خودرو و همچنین طراحی کلی کابین به هیچ وجه شما را ناامید نخواهد کرد و به عنوان یک خودرو چینی با قیمتی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان (در بازار فعلی که همتای کُرهای این خودرو یعنی تیوولی در حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمتگذاری میشود!) کاملا قابل قبول است. البته لازم به ذکر است که در صورت تنظیم صندلیها برای سرنشینان قدبلند در جلو، فضای عقب بسیار محدود خواهد شد که این موضوع در خودروهای این کلاس امری روتین است.
مباحث فنی و تجربه رانندگی
S5 با پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ لیتری به بازار ایران راه پیدا کرده است. موتوری که در کنار مصرف سوخت پایین به دلیل حجم کم، قدرت بسیار خوب ۱۶۱ اسب بخار و گشتاور قابل توجه ۲۲۳ نیوتنمتر را به تولید خواهد رساند. همچنین گیربکس این خودرو از نوع CVT (ضریب متغیر اتوماتیک) بوده که با وجود قابلیت تیپ ترونیک، امکان تعویض دنده به صورت دستی نیز برای شما فراهم خواهد بود. تا اینجای کار و روی کاغذ همه چیز ایدهآل به نظر میرسد اما سوال اینجاست که آیا هایما S5 در عمل نیز خودروی چابکی است؟ در مقام مقایسه باید گفت که پژو ۲۰۰۸ نیز با حجم ۱.۶ لیتر و توربوشارژر قدرتی مشابه این خودرو تولید میکند اما با توجه به بهرهگیری از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در آن خودرو، شتاب صفر تا ۱۰۰ محصول پژو به کمتر از ۹ ثانیه میرسد. همچنین هایما S5 در قیاس با رقیب هموطنش یعنی جک S3 که از موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری اتمسفریک بهره میبرد، در حدود ۵۴ اسب بخار قدرت بیشتر دارد که مطمئنا تاثیر بسزایی روی تفاوت عملکرد دینامیکی این دو خودرو خواهد داشت. اما مسئله اینجاست که گیربکس CVT به کار رفته بر روی هایما S5 عملکرد موتور ۱۶۱ اسب بخاری آن را بسیار محدود میکند و هرچند که پیشرانه این خودرو نیز همچون دیگر پیشرانههای توربو در ابتدای شروع حرکت تا به بوست رسیدن توربوشارژر اندکی تاخیر و کُندی دارد، اما با تمام شدن تاخیر توربو یا همان توربو لگ، باز هم گیربکس CVT ضریب مناسبی را برای شتابگیری درخور ۲۲۳ نیوتنمتر گشتاور این خودرو به شما ارائه نمیکند و بیشینه کشش S5 عملا در ۴۰۰۰ الی ۵۰۰۰ دور بر دقیقه صورت میگیرد. البته خوشبختانه صدای موتور این خودرو به اندازه برادر بزرگترش S7 توربو آزاردهنده نیست و سر و صدای آن به فراخور قدرت و کشش به گوش میرسد. گیربکس خودرو نیز در انتخاب وضعیتهای دنده بین P،N،R و D اندکی تاخیر دارد و جالب است بدانید که پس از انتخاب هر یک از وضعیتهای R و D، خودرو به محض فشردن پدال گاز راه نمیافتند و پیش از هرچیز اندکی گاز هرز را تجربه خواهید کرد. اما جدای از این مباحث، ترمزهای S5 هرچند با وجود اینکه پدال ترمز خیلی نرم بوده و اگر عادت نداشته باشید حس میکنید ترمز ضعیفی در انتظار شماست، عملکرد بسیار خوبی دارد و با ترمزگیری از سرعتهای ۴۰، ۶۰ و ۸۰ کیلومتر بر ساعت، به لطف بهرهگیری از مواردی مثل ABS، EBD و BAS شتاب منفی خوبی را به شما القا خواهد کرد. البته باید گفت که در مانورهای ناگهانی، بازیهای عرضی اتاق ممکن است شما را وارد چالش کند اما به لطف سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش (که با یک دکمه در جلوی زانوی چپ راننده خاموش میشود)، نگرانی زیادی از بابت جمعنشدن خودرو نخواهید داشت.
جمعبندی
همین ۲ سال پیش بود که رامک خودرو تیوولی را با قیمتی در همین حول و حوش روانه بازار کرد و حال جبر بازار به گونهای رقم خورده که امروز یک کراساوور تازهوارد چینی را با قیمت ۸۹.۹۰۰ میلیون تومانی خریداری کنید. S5 خودرو قابل قبولی در کلاس خود و در قیاس با رقبای هموطنش است اما باید توجه داشته باشید که مطمئنا این محصول نیز ممکن است پس از مدتی استفاده با افت قیمت مواجه شود که البته استهلاک نهچندان پایین موتورهای توربو را نیز باید به لیست نکات مثبت و منفی این خودرو اضافه کنید. البته اگر قصد خرید S5 را داشته باشید، در حال حاضر تنها شرایط فروش مشارکتی آن با تحویل مدتدار توسط ایرانخودرو ارائه میشود و این خودرو در بازار آزاد نیز قیمتی بیش از ۹۵ میلیون تومان دارد. در پایان لازم میدانیم از همکاری صمیمانه نمایندگی ایرانخودرو شهرستان شاهرود (۳۴۱۷ یوسفی) و آقای محمد یوسفی کمال قدردانی را به جای آوریم.

مشخصات | هایما S5 توربو | MVM X22 MT | MVM X22 AT | چری تیگو ۷ | BYD S6 | MVM X33-S | لیفان X60 | چانگان SC35 | هایما S7 توربو | جک S5 توربو |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
حجم موتور (سیسی) | ۱۴۹۵ | ۱۴۹۸ | ۱۴۹۸ | ۱۴۹۸ | ۲۴۰۰ | ۱۹۷۱ | ۱۷۹۴ | ۱۶۰۰ | ۱۷۹۵ | ۱۹۹۷ |
تعداد سیلندر | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی |
تعداد مجموع سوپاپ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ | ۱۶ |
حداکثر قدرت خروجی (اسب بخار) | ۱۶۰ | ۱۰۵ | ۱۰۵ | ۱۵۰ | ۱۶۰ | ۱۳۶ | ۱۳۱ | ۱۲۳ | ۱۷۰ | ۱۷۴ |
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۲۲۳ | ۱۷۰ | ۱۶۰ | ۱۷۰ | ۱۸۵ | ۱۷۵ | ۱۷۰ | نامشخص | ۱۷۰ | ۱۸۰ |
نوع جعبه دنده | CVT | دستی ۵ سرعته | اتوماتیک ۴ سرعته | CVT | اتوماتیک ۶ سرعته | اتوماتیک ۷ سرعته | اتوماتیک ۴ سرعته | اتوماتیک ۴ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته | اتوماتیک ۶ سرعته |
حجم باک (لیتر) | ۶۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۷ | ۷۲ | ۵۵ | ۵۵ | ۵۲ | ۶۱ | ۵۵ |
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) | ۸.۵ | ۸ | ۸.۲ | ۶.۵ | ۱۰ | ۸.۵ | ۸.۲ | ۷ | ۹.۶ | نامشخص |
طول (میلیمتر) | ۴۳۵۸ | ۴۲۰۰ | ۴۲۰۰ | ۴۵۰۰ | ۴۸۱۰ | ۴۴۱۹ | ۴۳۲۵ | ۴۱۶۰ | ۴۵۳۰ | ۴۴۳۰ |
عرض (میلیمتر) | ۱۸۲۳ | ۱۷۶۰ | ۱۷۶۰ | ۱۸۳۷ | ۱۸۵۵ | ۱۷۶۵ | ۱۷۹۰ | ۱۸۱۰ | ۱۸۳۰ | ۱۸۴۰ |
ارتفاع (میلیمتر) | ۱۶۳۰ | ۱۵۷۰ | ۱۵۷۰ | ۱۶۷۰ | ۱۷۲۵ | ۱۶۵۱ | ۱۶۹۰ | ۱۶۷۰ | ۱۷۳۰ | ۱۶۶۰ |
وزن خالص (کیلوگرم) | ۱۴۵۰ | ۱۲۴۵ | ۱۲۴۵ | ۱۴۳۲ | ۱۶۹۵ | ۱۴۲۰ | ۱۳۳۰ | ۱۲۹۰ | ۱۵۴۵ | ۱۵۴۵ |
استاندارد آلایندگی | یورو۵ | یورو۵ | یورو۵ | یورو۵ | یورو۵ | یورو۵ | یورو ۴ | نامشخص | یورو۵ | یورو۵ |
قیمت (میلیون تومان)* | ۷۵* | ۵۸ | ۶۶ | ۱۲۸ | ۹۶ | ۷۸ | ۶۷ | ۶۴ | ۸۸ | ۹۷ |
*مقادیر تخمینی با توجه به قیمت جهانی و محصولات همرده در ایران