عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ حین تعمیر خودروی تصادفی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

 اگر خودرو قابل تعمیر و بازسازی باشد، پس از انجام پروسه تعمیر و بازسازی بخش‌هایی از خودرو هستند که باید زیر نظر گرفته شوند تا مشخص شود که آیا خودرو به حالت اولیه و استاندارد خود بازگشته است یا خیر. در ادامه به مواردی که باید هنگام بازسازی خودرو‌ تصادفی توجه شود، اشاره می‌کنیم.

ترمیم زخم‌های یک خودرو
در یک تصادف رانندگی، بسته به نوع برخورد ممکن است بخش‌های گوناگونی از خودرو آسیب ببینند. بدنه، سازه اتاق یا شاسی، اجزای سیستم تعلیق و اکسل‌ها جزو بخش‌هایی هستند که در تصادف همواره متحمل بیشترین میزان آسیب شده و از تنظیمات استاندارد خود خارج می‌شوند و پس از بازسازی خودرو نیاز به بازدید دارند. اصولا پس از تعمیر یک خودرو‌ تصادفی، به بخش‌های زیر باید توجه داشت:

شاسی
خودروهای امروزی بر اساس سازه اتاق مونوکوک یا فضایی ساخته می‌شوند. مفهوم این موضوع این است که شاسی خودروهای امروزی در قالب سازه اتاق در فضای سه‌بعدی پراکنده شده و شاهد شاسی مستقل همانند گذشته نیستیم. خاصیت شاسی مونوکوک انتقال و پخش ضربه است بنابراین ممکن است در یک تصادف رانندگی حتی بخش‌هایی از شاسی دفرمه شوند که درگیر جذب ضربه نبوده‌اند. اگر اتاق قابل تعمیر باشد، باید آن را ‌روی میز شاسی‌کشی قرار داد و بر اساس منوال‌های سازنده کشید و تنظیم کرد. همچنین از بریدن بخش از بین‌رفته و جایگزینی آن با نیم‌اتاق سالم به‌شدت باید پرهیز کرد. پس از تعمیر اتاق و نصب قطعات به فواصل و درزهای قطعات و پنل‌ها دقت کرده و از صافکار بخواهید آنها را به صورت استاندارد تنظیم کند.
با خودرو رانندگی کرده و به رفتارهای آن دقت کنید. در صورت سلامت کامل و تنظیم‌بودن جلوبندی و تنظیم‌بودن باد تایرها، فرمان به هیچ عنوان چه در حالت شتابگیری و چه رها کردن گاز و ترمزگیری نباید به سمتی بیش از حد استاندارد متمایل شود. حرکت خودرو باید در امتداد مستقیم بوده و خودرو به صورت اریب یا اصطلاحا لوزی‌شکل حرکت نکند. سر و صدای اجزای کابین نیز نباید فراتر از حد نرمال باشد در غیر این صورت نصب آنها اشتباه صورت‌گرفته یا فرم اتاق هنوز درست نیست. درها نیز باید به‌راحتی بسته شوند و فاصله غیر‌عادی با بدنه نداشته باشند. در نظر داشته باشید که با شاسی‌کشی اصولی و تنظیم آن روی میز شاسی‌کشی بر اساس پارامترهای استاندارد سازنده، شاسی به صورت کامل به فرم اولیه خود بازگشته و نباید شاهد رفتاری غیر‌طبیعی از خودرو باشیم. اگر اتاق به فرم اولیه خود باز‌نمی‌گردد، بهتر است که یا اتاق نو تهیه شده یا خودرو کلا اسقاط شود. به یاد داشته باشید خودرویی که ستون‌های آن در تصادف دفرمه شده، به سختی به حالت اولیه باز‌می‌گردد.

5abb6457b3f20 139701061545453119573910 - عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ حین تعمیر خودروی تصادفی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

شاسی کشی با تجهیزات استاندارد و مدرن و عدم استفاده از روش‌هایی چون حرارت دهی، اتاق را به فرم و مقاومت

تعلیق
در خصوص تعمیرات سیستم تعلیق توصیه می‌شود که صرفه‌جویی را کنار گذاشته و تمامی قطعات آسیب‌دیده را با نوع مرغوب تعویض کنید. سیستم تعلیق، سیستمی کاملا وابسته به شاسی خودرو است چرا‌که اجزای آن ‌روی اتاق قرار می‌گیرند و قرارگیری اجزا در موقعیت درست، وابستگی مستقیمی به فرم صحیح اتاق دارد. بنابراین در صورت وجود مشکلاتی اعم از لاستیک‌سایی، انحراف فرمان، لرزش فرمان، حرکت خودرو به صورت اریب و مستهلک‌شدن زودتر از موعد بوش‌ها، پیش از آنکه به اجزای تعلیق تردید کنید، باید به سراغ تنظیمات شاسی بروید. در برخی از تصادفات ممکن است براثر شدت ضربه، مجموعه چرخ و اتصالات آن از جا کنده شوند که در این صورت شاهد آسیب‌دیدگی نقاط اتصال ‌روی رام و یا خود اتاق خواهیم بود که در خصوص قسمت‌های اتصال اتاق چاره‌ای جز قلاویز مجدد سوراخ‌ها و جوشکاری پایه‌ها نیست.

5abb645af3104 1397010615451443919573810 - عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ حین تعمیر خودروی تصادفی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

وجود لاستیک سایی و تنظیم نشدن جلوبندی حکایت از فرم نادرست اتاق دارد

5abb645ee7100 1397010615460059919574010 - عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ حین تعمیر خودروی تصادفی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

ضربه به چرخ‌ها به پایه اتصالات روی اتاق آسیب می‌زند

مجموعه پیشرانه، سیستم سوخت‌رسانی و بخش‌های الکتریکی
در تصادفات شدید از جلو، بسیاری از قطعات پیشرانه، قربانی برخورد می‌شوند و دسته موتورها نیز پاره شده و پیشرانه را رها می‌کنند تا وارد اتاق نشود. ‌هنگام نصب مجدد پیشرانه، دقت کنید که راستای سوار‌شدن پیشرانه بر اتاق صحیح باشد. قرارگیری پیشرانه در راستای اشتباه، دلیلی جز فرم نادرست اتاق و شاسی‌کشی اشتباه ندارد. اگر پیشرانه در راستای نادرستی قرار بگیرد، شاهد بروز مشکلاتی همچون ضربه‌زدن پیشرانه به اتاق و لرزش زیاد، بیرون‌زدن دنده، مستهلک‌شدن زود‌هنگام پولوس‌ها و … خواهیم بود. ممکن است در اثر ضربه، اتصال پیشرانه و گیربکس تحت فشار قرار گرفته باشد و پوسته گلدانی گیربکس و حتی بلوک پیشرانه به تعویض احتیاج داشته باشند. حتما مجموعه ریل سوخت، انژکتورها، شلنگ‌ها و بست‌ها و اتصالات باک را بازدید کنید که سالم و محکم باشند تا خطر بروز آتش‌سوزی وجود نداشته باشد. بلوک پیشرانه ترک خورده را جوش نداده و ترجیحا تعویض کنید. تمامی دسته سیم‌ها و سوکت‌ها را مورد بررسی قرار دهید تا هیچ نقطه‌ای دچار لهیدگی و اتصالی نشده باشد و اتصال بدنه‌ها محکم باشند. حتما شبکه برق خودرو را مورد آزمون برق‌دزدی قرار دهید. باتری را پس از تصادف تعویض کنید حتی اگر سالم باقی مانده باشد. اگر کیسه‌های هوا فعال شده باشند، کابین باید به صورت کامل جارو شود. حتما پس از فعال‌شدن کیسه‌های هوا، آنها را به همراه پیش‌کشنده کمربندها و یونیت محاسبه‌گر کیسه هوا تعویض کنید. اگر کیسه‌های هوا عمل نکرده باشند نیز باید مورد بررسی قرار گرفته و در صورت لزوم تعویض شوند. کمربندهای ایمنی قفل‌شده که به حالت اول خود برنمی‌گردند نیز به تعویض احتیاج دارند.

5abb64620f56a 1397010615441251619573610 - عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ حین تعمیر خودروی تصادفی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

حتما اتصالات سیستم سوخت رسانی را مورد بررسی دقیق قرار دهید

139701061544444719573710 - عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ حین تعمیر خودروی تصادفی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پس از فعال شدن کیسه‌های هوا لازم است تمامی اجزای آن تعویض شوند

1397010615463459419574110 - عیب یابی خودرو به زبان ساده؛ حین تعمیر خودروی تصادفی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

همواره احتمال بروز اتصالی و آسیب در سیم‌کشی در برخورد از ناحیه چراغ بالاست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.