مزایای باد نیتروژن در لاستیک خودرو

 تحقیقات نشان داده که میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم باد اکسیژن است و امروزه با مشخص شدن نکات مثبت استفاده از باد نیتروژن برای لاستیک خودرو، مصرف آن به شدت افزایش یافته است.

در رابطه با مزایای استفاده از باد نیتروژن در لاستیک خودرو، این پرسش مطرح می‌شود که باد نیتروژن چه ویژگی‌هایی دارد که باعث بهبود کارایی لاستیک خودرو‌ها شده است.

حذف رطوبت

هوای معمولی که معمولا برای باد لاستیک استفاده می‌شود خالص نبوده و شامل ۷۸ درصد نیتروژن، یک درصد انواع مختلف گازها، ۲۱ درصد اکسیژن و رطوبت است. از همین رو این رطوبت موجود در هوای معمولی باعث افزایش خورندگی لاستیک خودرو و کاهش عمر سیم لاستیک‌ها می‌شود؛ به همین دلیل هنگام استفاده از باد نیتروژن لاستیک خودرو دارای عمر بالاتری خواهد بود.

عدم شرکت در احتراق

مزیت دیگر استفاده از نیتروژن در لاستیک‌ها این است که گاز یاد شده در آتش سوزی و احتراق عامل کمکی نیست، چرا که اکسیژن یکی از موارد لازم در هنگام احتراق است و لاستیک‌هایی مانند لاستیک لیفتراک که ممکن است برای انتقال ابزار و مواد در مکان‌های خاص و حساس به آتش (نظامی – صنعتی ویژه) مورد استفاده قرار گیرند، ملزم به استفاده از نیتروژن در باد لاستیک‌های خود هستند.

ثبات بیشتر باد لاستیک

مولکول‌های تشکیل دهنده باد نیتروژن، دارای اندازه بزرگتری نسبت به اکسیژن هستند، از این رو شاهد فرار مولکولی کمتری خواهیم بود.

تحقیقات نشان می‌دهد، میزان کاهش فشار باد نیتروژن یک سوم باد معمولی و اکشیژن دار است. همچنین باد معمولی به دلیل داشتن رطوبت، تغیرات دمایی سریعا بروی فشار آن تاثیر مستقیمی داشته و مثلا با کاهش دما شاهد افت فشار باد لاستیک خودرو خواهیم بود.

امنیت بالا
باد نیتروژن به علت دارا بودن اندازه مولکولی بزرگتر، تقریبا ۴ درصد سبک‌تر از باد معمولی است؛ این ویژگی باعث می‌شود باد نیتروژن گرما را با سرعت بیشتری از دست دهد، در نتیجه خطر ترکیدگی لاستیک به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.