مقایسه خودروهای سدان‌ بزرگ نیمه لوکس در بازار ایران

 سدان های بزرگ و نیمه لوکس آسیایی یک دوره در کانون توجه خریداران خودروهای وارداتی بودند. البته هنوز هم این خودروها طرفداران خاص خود را دارند، اما با حذف چند گزینه از بازار ایران، تنوع شان اندکی نسبت به قبل کمتر شده است. اما اگر طرفدار چنین خودروهایی هستید و کابین جادار و بزرگ و امکانات متنوع در اولویت های شما قرار دارد، انتخاب انواع کار کرده این سدان ها در بازار دست دوم از انواع سالم و با قیمت معقول می تواند راهی مناسب پیش روی تان باشد.

هیوندای سوناتا YF، کیا اپتیما، تویوتا کمری و نیسان تیانا از سدان های بزرگ نیمه لوکسی هستند که می توانید در بازار دست دوم سراغ شان بروید و از راندن خودرویی بزرگ و خانوادگی خصوصا در سفرهای برون شهری به مدد آنها لذت ببرید. در این مقایسه این ۴ سدان شرقی سگمنت متوسط یا D را مقابل یکدیگر قرار داده ایم تا بتوانیم راهنمای خوبی برای علاقه مندان به خرید خودروهایی در این کلاس قیمت و بدنه باشیم. این رقابت املا آسیایی جذاب میان هیوندای، کیا، نیسان و تویوتا را از دست ندهید.

هیوندای سوناتا YF

سال ۲۰۰۹ و نمایشگاه خودرو لس آنجلس نقطه عطفی در زندگی سوناتا به شمار می آید. هیوندای در این رویداد خودرویی ششمین نسل سوناتا را با کد YF معرفی کرد. رشد ابعاد YF نسبت به مدل قبلی و کوتاه شدن ارتفاع آن باعث شد بزرگ تر و عضلانی تر از قبل به نظر برسد. همچنین هیوندای با معرفی YF به نوعی زبان جدید طراحی خود را به دنیا معرفی کرد. نسل ششم سوناتا با تکیه بر عملکرد قابل قبول مدل قبلی به بازار ایران وارد کشور شد و در مدت کوتاهی حتی از نسل پنجم هم پرطرفدارتر و به یکی از پرفروش ترین خودروهای وارداتی تبدیل شد.

65qr10f8y3yu3zleqdp - مقایسه خودروهای سدان‌ بزرگ نیمه لوکس در بازار ایران

پیشرانه این نسخه با پسوند تتا ۲ همچون قبل ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری اما با قدرت بیشتر بود و عدد ۱۷۶ اسب بخار را نشان می داد. حس و حال رانندگی با YF نیز نسبت به نسل قبلی فرق می کند. در این نسخه شما می توانید دنده ها را توسط شیفترهای پشت فرمان تعویض کنید که هیجان بیشتری را در رانندگی منتقل می کند. ترمز پار نیز در این مدل به صورت برقی عمل می کند.

علی رغم بزرگ تر بودن کابین YF نسبت به قبل، چیدمان کابین و ارتفاع کوتاه پنجره های جانبی سبب شده داخل کابین اش احساس کمبود فضا داشته باشید و در ادامه باید گفت دید به اطراف نیز نسبت به قبل محدودتر است. این یعنی از نظر راحتی کابین، در پس ژاپنی های این مقایسه قرار می گیرد.

همچنین سواری خشک و پر ضربه آن نیز همچون کمری و تیانا راحت نیست. اما نسبتا هم رده اپتیما ارزیابی می شود. سوناتا ویژگی پر آپشن بودنش را مثل قبل حفظ کرده بود. حتی می توان گفت YF در زمان خودش حتی بیشتر از خودروهای گران قیمت تر نیز آپشن داشت. اما در سال های عرضه YF آپشن های بازاری که در داخل شور و شورهای حاشیه خلیج فارس نصب می شدند، گریبان سوناتا را نیز گرفت.

همچون مدل قبلی، در سال های پایانی تولید، هیوندای این نسل از سوناتا را نیز دستخوش تغییراتی جزیی کرد که از مهم ترین آنها می توان به جلوپنجره جدید، پروژکتورهای متفاوت سپر جلو، گرافیک به روز شده، چراغ های عقب، رینگ های جدید و راهنمای باریک تر روی آینه های جانبی اشاره کرد.

نسخه فیس لیفت YF در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۴ ادامه پیدا کرد. سوناتا YF علی رغم ویژگی هایی همچون سواری نسبتا خشک و ظاهر اسپرت که باعث می شود مسن ترها از خریدش صرف نظر کنند، همچنان یکی از پرفروش ترین سدان های دست دوم بازار ایران است.


نیسان تیانا

پارس خودرو تولید خودروهای با کیفیت و با اسم و رسمی را در کارنامه خود دارد. یکی از معروف ترین محصولات این خودروساز نیسان ماکسیما بود که با تکیه بر ویژگی های فنی جذاب و کیفیت بالا توانست نبض بازار را در دست بگیرد اما با ظهور رقبای رنگارنگ کره ای وقت آن رسیده بود که ماکسیما با سدان هم قد و قواره اما مدرن تر و به روزتر از خودش جایگزین شود. از این رو پارس خودرو اواخر سال ۱۳۸۸ و در آستانه پایان تولید ماکسیما، خبر از ورود خودرویی جدید داد و در سال ۱۳۸۹ اولین پارت نیسان تیانا به کشور وارد شد. پس از آن نیز تیانا روی خط تولید پارس خودرو رفت تا تولیدش در داخل کشور عاملی باشد برای کاهش و رقابتی شدن قیمت آن.

3zbnw3mjjtuwh4kw6az0 - مقایسه خودروهای سدان‌ بزرگ نیمه لوکس در بازار ایران

در بازار خودروهای دست دوم نسخه وارداتی تیانا در مدل های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ و مدل مونتاژ آن توسط پارس خودرو در سال ۱۳۹۰ تا ۲۰۱۲ و مدل مونتاژ آن توسط پارس خودرو در مدل ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ یافت می شود. تیانا نخستین بار در سال ۲۰۰۳ در ژاپن معرفی شد. تولید نسل اول تا سال ۲۰۰۸ ادامه داشت و در سال ۲۰۰۹ جای خود را به نسل دوم داد. تیانا در بازار استرالیا و نیوزلند با نام ماکسیما شناخته می شود. این سدان متوسط لوکس بر پایه پلت فرم D نیسان توین یافته بود که با پلت فرم خودرویی نام آشنا نظیر رنو لتیتود مشترک بود.

طراحی تیانا ساده و به دور از زرق و برق رقبای کره ای است و همین سادگی باعث شده میان قشر جوان جامعه طرفدار کمتری داشته باشد اما فضای جادار کابین و صندوق بار آن همان چیزی است که یک خانواده چند نفره در سفرهای دسته جمعی می خواهند.

فضای مناسب صندلی های جلو و عقب جای هیچ گله ای باقی نمی گذارد و ارتفاع مناسب سقف و فاصله محوری مناسب باعث شده سرنشینان ردیف عقب از نظر فضای پا و سر احساس کمبود نکنند. تیانا در ۲ نوع HIGHG XV یا همان نسخه فول آپشن و MDI XL در ایران عرضه شد. مدل فول آپشن تیانا از امکانات متنوع قابل قبولی همچون زیرپایی برقی صندلی جلو، سردکن صندلی جلو، حافظه صندلی جلو، صفحه نمایشگر ۵ اینچی لمسی، سقف پانوراما و چراغ جلو مجهز به زنون بهره می برد که در مدل های پایه به چشم نمی خورند.

البته در این میان ایرادهایی نیز به تیانا وارد است. عجیب است که خودرویی در این سطح قیمت به صورت فابریک از سنسور فاصله سنج و دوربین عقب بهره نمی برد. دید به اطراف مناسب است اما با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، این ۲ آپشن برای تیانا حیاتی هستند. همچنین کیفیت چرم صندلی ها و بعضی قطعات کنسول درخور خودرویی در این کلاس بدنه و قیمت نیستند و لیست عجایب آنجا تکمیل می شود که می بینید درپوش کاپوت فاقد جک هیدرولیکی است!

از میان طیف گسترده ای از پیشرانه های در نظر گرفته شده برای تیانا، تیانا با پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۵ لیتری به ایران آمد. این پیشرانه با یک گیرباکس CVT جفت می شود که کندی آن باعث شده تیانا شتاب اولیه قابل قبولی نداشته باشد اما به لطف گشتاور ۲۲۸ نیوتن متری در دورهای بالا سرحال می شود و کشش مناسبی دارد. البته یک حالت L برای گیرباکس در نظر گرفته شده که در سربالایی ها به کمک راننده می آید تا خودرو با دنده سنگین تر حرکت کند.

اگر چندان اهل هیجان در رانندگی نباشید، توان ۱۸۲ اسب بخاری پیشرانه در تناسب با وزن ۱۵۵۰ کیلویی می تواند نیازهای شمارا پاسخگو باشد. تیانا بیشتر مناسب افراد میانسال با روحیه ای آرام است و سواری بسیار نرم و راحت اش اجازه تکان تکان خوردن پشت فرمان را به شما نمی دهد. همچنین دور زدن با تیانا به لطف تناسب شعاع گردش ۵.۷ متری با طول ۴.۸ متری بدنه چندان کار سختی نیست و احساس می کنید که بدنه بزرگش تا حد زیادی تحت کنترل شماست.


کیا اپتیما نسل سوم

در سال ۲۰۱۰، سومین نسل سدان پرطرفدار کیا به میدان آمد اما این بار با ظاهری کاملا متفاوت که تقریبا هیچ نقطه مشترکی با قبل نداشت. البته مدل ۲۰۱۱ اپتیما در ایران حضور چشمگیری نداشت اما با ورود مدل۲۰۱۲ به کشور، اپتیما دوباره به عرصه رقابت در بازار ایران برگشت و سهم بازارش را از سوناتا پس گرفت. این بار معادله رقابت بیشتر به نفع اپتیما است تا سوناتا و طراحی ظاهری اسپرت و هیجان انگیزش همان چیزی است که قشر جوان را شیفته اپتیما می کند.

a8grb4z3kf7p5p1eu56 - مقایسه خودروهای سدان‌ بزرگ نیمه لوکس در بازار ایران

درسال ۲۰۱۴ کیا تصمیم گرفت ظاهر نسل سوم اپتیما را دستخوش تغییراتی کند. البته این تغییرات دست به عصاتر از همیشه بود، چرا که حالا اپتیما یک محصول استراتژیک و به شدت پرطرفدار برای کیا به شمار می رود. در نمای ظاهری نسخه فیس لیفت محل قرارگیری دی لایت چراغ های جلو تغییر کرده و طرح جدید چراغ های عقب و فرم متفاوت پروژکتورهای سپر جلو نیز از مواردی هستند که در عین جزیی بودن، شادابی قابل توجهی به ظاهر اپتیما داده اند.

کیا در نسل سوم اپتیما نیز به آپتیو کردن این سدان متوسط پایبند ماند و همچون قبل، نسل سوم اپتیما نیز یکی از پر و پیمان ترین فهرست امکانات رفاهی را در اختیار خریداران قرار می دهد تا چیزی از رقیب سرسخت اش یعنی سوناتا YF و حتی رقبای قدرتمند ژاپنی کم نداشته باشد. همچنین در مدل فیس لیفت ۲۰۱۴ امکانات جدیدی از جمله ترمز پارک برقی اتوهلد و سنسور پارک جلو به اپتیما اضافه شده اند که این خودرو را مدرن تر از گذشته در نظر خریداران عموما جوان آن جلوه می دهند.

البته در این میان باید خاطرنشان کنیم که نسخه مجهز به ۵ گرمکن اپتیما ۲۰۱۵ به سختی در بازار یافت می شود و این مدل اپتیما علی رغم بهره بردن از ۶ ایربگ، به اشتباه ۱۰ ایربگ معرفی شده است. .صندلی های نسل سوم اپتیما آنچنان راحت نیستند، اما سفت هم نیستند. اپتیما فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد اما کیفیت معمولی متریال کابین آن از نکات منفی اش به شمار می رود که بعد از پیمایش مسافتی در حدود ۴۰-۳۰ کیلومتر با براق شدن قسمت های چرمی خودش را نشان می دهد و از زیبایی کابین می کاهد.

همچنین خریداران ایرانی در نسل سوم اپتیما با پیشرانه ۶ سیلندر قدرتمند نسل قبلی خداحافظی کردند. پیشرانه پرخور و قدرتمندی که به رغم فناوری نه چندان مدرن، نظر افراد طالب خودروهای مجهز به پیشرانه پر زور و حجیم و البته پر کشش را به خود جلب می کرد. یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲۳۵۹ سی سی در این نسخه جای پیشرانه ۶ سیلندر را گرفته اما در عوض با گیرباکس ۶ سرعته به روزتر و دقیق تر جفت شده که از شیفترهای پشت فرمان نیز بهره می برد و بدون تردید سبک رانندگی مدرن تر و جذاب تری را به راننده ارائه می کند تا جای خالی پیشرانه ۶ سیلندر نسل گذشته چندان احساس نشود.

توان پیشرانه ۴ سیلندر MPI تتا ۲ اپتیما به ۱۷۵ اسب بخار می رسد و گشتاور ۲۳۱ نیوتن متری اش به محور جلو منتقل می شود. جالب است بدانید در نسخه فیس لیفت ۲۰۱۴ اصلاحاتی در سیستم سوخت رسانی و کنترل پایداری اعمال شد اما بعضی از خریداران از خرابی شایع گیرباکس این اتاق شکایت داشتند. این نسل از اپتیما را باید جوان پسندترین گزینه این رقابت دانست. خودرویی که نه ظاهرش مانند سوناتا هیجانی است، نه پس از گذشت چند سال از عرضه، عادی و معمولی به چشم می آید و نه فرم خانوادگی و کم هیجان کمری و تیانا را ارائه می دهد.

سبک آلمانی پیتر شرایر در طراحی این خودرو سبب شده تا سال ها سدانی زیبا، جذاب و مدرن به چشم بیاید و در دنیای امروز که طراحی خودروها خیلی زود با نسلی جدیدتر و پر زرق و برق تر از گذشته جایگزین می شود، بتواند دست کم در ظاهر جذابیت و تازگی خود را حفظ کند. از نظر آپشن و امکانات نیز شاید در برابر رقبای امروزی با لیستی بلندبالا از انواع سنسورها و دوربین ها در اطراف خودرو و سیستم های مدرن تر اندکی قدیمی به نظر برسد اما در رنج قیمتی خودش در بازار دست دوم همچنان از بهترین هاست و حتی در مقابل برخی از نمونه های صفر کیلومتر تازه وارد می تواند برنده باشد.


تویوتا کمری

سدان بزرگ تویوتا همواره در لیست پرفروش ترین خودروهای جهان جای گرفته. نام سدان محبوب تویوتا از کلمه KAMMURI به معنی تاج الهام گرفته شده. کمری از سال ۱۹۷۹ تاکنون تولید می شود و در این مدت ۸ نسل از آن به بازار آمده و در بیشتر کشورهای دنیا عرضه شده است. (نسل هشتم در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۷ معرفی شده). کمری همچون سوناتا و اپتیما از آن خودروهایی است که با آغاز محدود واردات خودرو در سال ۸۳ در ایران حضور داشته و این حضور تا امروز نیز ادامه پیدا کرده است. دوام بالا و قابلیت اطمینان بالای کمری سبب شده در ناوگان تاکسیرانی نیز مورد استفاده قرار بگیرد اما در کنار تمام این ویژگی های مثبت، کمری در مقابل رقبای کره ای خود از فهرست امکانات محدودتری بهره می برد.

euoyfjeg2s5f2h0w29wf - مقایسه خودروهای سدان‌ بزرگ نیمه لوکس در بازار ایران

کمری در سال ۲۰۱۲ به ایستگاه هفتم رسید. این بار اما وسعت تغییرات ظاهری نسبت به قبل کمتر بود و تویوتا به استفاده از خطوط تیز و شکسته در طراحی بدنه بسنده کرده بود تا ظاهر کمری XV50 ژاپنی تر از هر زمانی به نظر برسد. فضای کابین نیز کاملا نسبت به قبل متحول شده و همان خطوطی شکسته به داخل کابین راه یافتند. کمری XV50 در تیپ های مختلف تجهیزاتی نظیر GL کلاسیک و اسپشیال در ایران عرضه شد اما این نسل از کمری در ایران وضعیت آپشنی عجیب و غریبی دارد! در حقیقت واردکنندگان و عرضه کنندگان آپشن های غیر فابریک بیشتر از هر زمان دیگری سراغ کمری آمدند و امکانات غیر استاندارد مختلفی در نسخه های دست دوم این نسل کمری به چشم می خورد.

در نسخه های فول آپشن پوشش صندلی ها و رودری ها چرمی است. اگر بخواهید از فابریک بودن پوشش چرمی صندلی ها اطمینان حاصل کنید، باید نوع پوشش این چرم را با رودری ها مقایسه کنید. بعضی کمری های XV50، مدل ۲۰۱۳، دو ایربگ دارند و بعضی ۶ ایربگ. بعضی ها مانیتور کوچک دارند و بعضی دیگر به مانیتور بزرگتری مجهز شده اند. در نسخه GL پوشش صندلی ها پارچه ای است و خبری از سانروف هم نیست. حتی بعضی مدل های پایه به رینگ آلومینیومی هم مجهز نیستند. عایق کابین این نسل از کمری نیز همچون قبل فوق العاده است و حتی می توان آن را با محصولات لکسوس مقایسه کرد.

پیشرانه نسل هفتم کمری ۱۰۰ سی سی حجم بیشتری از قبل دارد و پیشرانه۳.۵ لیتری آن ۱۷۴ اسب بخار قدرت تولید می کند و با یک گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک چفت می شود. لازم به ذکر است این پیشرانه همان پیشرانه ای است که در تویوتا RAV4 نیز استفاده شده. البته عرضه این مدل در ایران با قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همراه شد، به همین دلیل مثل قبل خبری از عرضه نسخه های پر قدرت ۶ سیلندر کمری در ایران نبود.

البته ضعف سیستم ترمز در این مدل رفع شده و چسبندگی جذاب و هندلینگ عالی این نسخه با تکیه بر شتاب جانبی ۰.۸۰ جی سواری اسپرت تری را برایش به ارمغان می آورد. برای سال ۲۰۱۵ تویوتا تصمیم گرفت کمری را فیس لیفت کند. این مدل در انواع هیبرید و معمولی به ایران آمد، اما به دلیل ممنوعیت ورود خودروهای غیر آمریکایی ساخت آمریکا به کشور، فعلا واردات آن در هاله ای از ابهام قرار دارد.

پیشنهاد نهایی

واضح است که بازار خرید و فروش دست دوم کره ای ها به مراتب از رقبای ژاپنی بهتر است اما در مقابل، دوام بالای تویوتا و نیسان در طولانی مدت نظر خریداران را به خود جلب می کند. پس اگر زود به زود خودرو عوض می کنید، کره ای های مقایسه گزینه مناسب شما هستند، اما اگر یک خودرو را برای طولانی مدت استفاده می کنید، در درجه اول سراغ کمری و به عنوان گزینه بعدی سراغ تیانا بروید.

اپتیما و سونتاتا امکانات متنوع و فراوانی دارند و نظر خریداران آپشن پسند را به خود جلب می کنند. در مقابل کسانی که تنوع امکانات در اولویت شان نیست و بیشتر روی راحتی سواری، کابین جادار، دوام بالاتر و مهندسی بهتر خودرو تمرکز دارند، مری و تیانا را انتخاب می کنند. در هر صورت فراموش نکنید که هر ۴ خودرو درگیر در این رقابت سخت به صورت دست دوم قابل خریداری هستند و دوام و کیفیت در درازمدت از گزینه های مهم در خرید آنهاست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.