تعیین مهلت ۳ ماهه برای ترخیص خودرو ها

روز گذشته گمرک ایران طی ابلاغیه‌ای مهلت سه ماهه برای ترخیص خودروهای سواری دارای ثبت‌سفارش معتبر در زمان ورود به گمرک، مناطق آزاد و ویژه تعیین کرد. به گزارش اروندپلاک، در این بخشنامه به گمرکات اجرایی سراسر کشور تاکید شده که خودروهای با حجم موتور زیر ۲۵۰۰ سی‌سی و با ارزش بیش از ۴۰ هزار دلار با محاسبه ۴۰ درصد سود بازرگانی بیشتر از ماخذ حقوق ورودی تعیین شده می‌توانند ترخیص شوند.

 همچنین در این بخشنامه آمده که تمدید ثبت‌سفارش خودروی سواری صادره در سال ۱۳۹۵ موجود در گمرک که قبض انبار آنها تا ۹ بهمن ماه ۱۳۹۶ است، به تامین خدمات پس از فروش نیاز دارد.۲۱ اسفند پارسال، وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ترخیص خودروهای سواری دارای ثبت‌سفارش معتبر یا قبض انبار معتبر در اماکن گمرکی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری صنعتی به تاریخ نهم دی‌ماه ۹۶ و پیش از آن، با رعایت پرداخت حقوق ورودی و برخورداری از شرایط آیین‌نامه ضوابط فنی واردات خودرو در زمان ورود خودرو به کشور مجاز است.

بر این اساس، خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی و کمتر که دارای ثبت‌سفارش معتبر در زمان ورود خودرو به اماکن گمرکی، مناطق ویژه اقتصادی و مناطق آزاد تجاری صنعتی بوده‌اند، بدون الزام به رعایت مصوبه مربوط به خودروهای دارای ارزش بیشتر از ۴۰ هزار دلار، با محاسبه و پرداخت ۴۰ واحد درصد سود بازرگانی مازاد بر ماخذ حقوق ورودی، قابل‌ترخیص است. در این زمینه برخی  مسوولان گمرک اعلام کرده‌اند که هم‌اکنون ۱۲ هزار خودرو پس از توقف ثبت‌سفارش در انتظار اخذ مجوز برای ترخیص هستند.

 

خودروهای بلاتکلیف در گمرکات نه تنها ضرر و زیان وارد‌کنندگان را به همراه داشت بلکه گمرکات کشور را نیز به زحمت انداخته بود.در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران بازار پیش‌بینی می‌کنند که با ترخیص خودروهای یاد شده بازار وارداتی‌ها تا حدودی اشباع شود حال آنکه به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و همچنین بلاتکلیفی تعرفه‌ها با توجه به رای دیوان عدالت اداری، تقاضای چندانی برای وارداتی‌ها نیست.

 

ترخیص خودرو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.