امنیت بالای صندلی‌های روبه‌عقب خودروها در تصادفات

صندلی‌های رو به عقب در برخی خودروها، کاهش چشمگیری را در مرگ و آسیب نوزادان و کودکان نوپا در تصادفاتی که جلوی خودرو یا طرفین آن ضربه می‌خورد، نشان داده‌اند. اما این صندلی‌ها، درزمینه‌ی تصادفاتی که پشت خودرو ضربه می‌خورد کمتر موردبحث قرار گرفته‌اند. ازآنجاکه تصادفاتی که در آن‌ها پشت خودرو ضربه می‌خورد، بیش از ۲۵ درصد از تمام تصادفات را تشکیل می‌دهند، پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه وکسنر در ایالت اوهایو پژوهش جدیدی را برای بررسی تأثیر صندلی‌های رو به عقب خودرو در این تصادفات انجام داده‌اند.

جولی منسفیلد، نویسنده سرپرست این پژوهش و طراح پژوهش در مرکز پژوهشی صدمات بیومکانیک در کالج پزشکی ایالت اوهایو، می‌گوید: «این سؤالی است که والدین، زیاد از من می‌پرسند، چراکه برخی نگرانی‌ها از این‌که کودک با ضربه‌ی تصادف رودررو باشد وجود دارد. این موضوع نشان می‌دهد که والدین، واقعاً درباره‌ی این‌که این ضربه‌ها به چه صورت وارد می‌شوند، فکر می‌کنند.»

منسفیلد و تیم پژوهشی‌اش با چندین صندلی رو به عقب خودرو، آزمایش تصادف انجام دادند و روی اثر ویژگی‌های مختلف، مانند محل دسته‌ی حمل‌ونقل و میله‌های ضد جهش، پژوهش کردند.

در این پژوهش، مشخص شد زمانی که از این صندلی‌ها به‌درستی استفاده شود، همه نوع آن، مؤثرند، چراکه نیروهای تصادف را جذب کرده و درعین‌حال حرکات کودک را کنترل می‌کنند. این امر، صندلی‌های رو به عقب خودرو را بدون در نظر گرفتن جهت ضربه‌ی تصادف، به انتخاب‌های ایمنی تبدیل می‌کند.

منسفیلد می‌گوید: «با وجود اینکه کودک با جهت ضربه تصادف رودررو است، به این معنی نیست که صندلی رو به عقب خودرو کارش را انجام نخواهد داد. این صندلی هنوز ویژگی‌ها و مکانیسم‌های گوناگون بسیاری دارد تا انرژی تصادف را جذب کرده و از کودک محافظت کند.»

منسفیلد می‌گوید آنچه آن‌ها یافته‌اند با داده‌های تصادفی که در دنیای واقعی وجود دارد هماهنگی خوبی دارد و مهم است والدین از دستورالعمل‌های توصیه‌شده درباره‌ی نوع مناسب صندلی خودرو متناسب با قد، وزن و سن کودکشان پیروی کنند.

این پژوهشگر ادامه داد: «صندلی‌های رو به پشت خودرو امکان محافظت از سر، گردن و ستون فقرات را دارند و از مناطق بسیار حساس بدن به‌خوبی محافظت می‌کنند. این مناطق به‌خصوص در نوزادان و کودکان کم سن آسیب‌پذیرند، چراکه ستون فقرات و مهره‌های آن‌ها هنوز به‌طور کامل رشد نکرده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.