صف‌های ارزی از بازار جمع شد

 روز چهارشنبه، خیابان فردوسی خلوت بود و خبری از صف‌های ارزی نبود. معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شد و دلالان نیز در بازار حضور نداشتند. بیشتر نیروهای انتظامی در جای جای خیابان فردوسی مشاهده می‌شدند که بعضا از برخی مردم می‌خواستند، درب صرافی‌هایی که در گذشته ارز عرضه می‌کردند، نایستند و متفرق شوند.

روز گذشته، رئیس پلیس پایتخت نیز از دستگیری ۱۲ نفر از اخلالگران بازار و همچنین پلمب ۱۶ واحد صرافی فاقد مجوز خبر داد و گفت: در بستر فضای مجازی نیز یک گروه‌ که با اقدامات غیرقانونی موجب اخلال در بازار ارز شده بود، شناسایی و احضار شد. البته همچنان برخی دلالان کوچک در حاشیه بازار حضور داشتند که سعی می‌کردند، اقدام به خرید و فروش دلار کنند. برخی از آنها دلار را با قیمت ۵ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می‌کردند و ۵ هزار تومان می‌خریدند. به طور خلاصه می‌توان گفت، خرید و فروش خاصی در بازار روز گذشته وجود نداشت و بخشی از صرافی‌ها نیز کرکره‌های خود را پایین کشیده و در بازار حضور نیافته بودند.

در این شرایط، بخش کوچکی از افراد در بازار حضور یافته بودند و اذعان می‌کردند که برای سفر خود نیاز به ارز دارند. برخی از آنها عنوان کردند که موفق به تهیه دلار نشده‌اند. برخی از ماموران نیروی انتظامی نیز عنوان می‌کردند که این افراد روز یکشنبه به بازار مراجعه کنند. به‌نظر می‌رسد، متقاضیان و این افراد هنوز از بخشنامه جدید مطلع نشده بودند که بانک مرکزی خرید و فروش ارز مسافران را به چند بانک عامل واگذار کرده بود و صرافی‌ها تا اطلاع ثانوی مانند گذشته ارزی را با دریافت مدارک به مسافران نخواهند فروخت.در روزی که معامله‌ای در بازار تهران انجام نمی‌شد، در بازار کشورهای مرزی قیمت دلار بالای ۵ هزار تومان بود. به گفته یکی از فعالان، نرخ دلار در منطقه سلیمانیه عراق و هرات افغانستان حدود ۵ هزار و ۲۰۰ تومان بود. این قیمت‌ها با نرخ حواله ۱۴۰۰ تومانی درهم تقریبا همسان بود. البته اخباری در فضای مجازی عنوان شده بود که پس از توییت ترامپ مبنی‌بر تهدید سوریه و افزایش احتمال حمله موشکی به سوریه، قیمت‌ها در بازارهای مرزی بالاتر رفت.

در ایران نیز برخی بانک‌های عامل روز گذشته نرخ دلار را ۴ هزار و ۲۲۱ تومان اعلام کردند. نرخ خرید در این بانک‌ها ۴ هزار و ۲۰۰ تومان درج شده بود. به گفته مسوولان از روزهای آتی عرضه دلار در کانال ۴ هزار و ۲۰۰ تومان برای کلیه فعالیت‌های اقتصادی آغاز خواهد شد. روز گذشته، برخی صرافی‌ها تصمیم گرفتند در بازار حضور پیدا نکنند. به‌نظر می‌رسد آنها در شرایط فعلی احساس می‌کنند که حضور در بازار به سود آنها نخواهد بود.در روزی که معاملات ارزی خاصی در بازار تهران انجام نمی‌شد، قیمت سکه در بازار با افت بیشتری مواجه شد. روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی ۸۰ هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید. روز سه‌شنبه نیز فلز گرانبهای داخلی ۱۸۴ هزار تومان افت را به ثبت رسانده بود. البته باید اشاره کرد که معاملات در بازار سکه نیز بسیار محدود بود و قیمت‌های یاد شده حاصل معاملاتی کم‌حجم بود.

روز چهارشنبه، افراد کمی نیز در حراج بانک کارگشایی حاضر شدند و خبری از جمعیت روزهای پیشین نبود. با این حال، پس از نیم‌ساعت مسوولان بانک کارگشایی اعلام کردند که از این پس حراج سکه نخواهند داشت. برخی فعالان اعلام کردند، پس از تعطیلی حراج بانک کارگشایی سکه تمام بهار آزادی در معاملات محدودی حدود ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به محدوده یک میلیون و ۷۷۰ هزار تومان رفت. با این حال، از آنجا که این معاملات در ساعات انتهایی روز صورت گرفت که بازار رو به تعطیلی بود، باید ماندگاری آن را در روزهای آتی بررسی کرد. همچنین با وجود توقف حراج سکه در بانک کارگشایی، بانک مرکزی در آخرین اقدامات خود پیش فروش سکه را وسعت داد و نرخ‌های جدیدی را برای سررسیدهای کوتاه‌تر و طولانی‌تر اعلام کرد.برخی معامله‌گران در گذشته سعی کردند از فاصله آربیتراژی بین پیش‌فروش سکه و معاملات آتی آن در بورس کالا کسب سود کنند باید دید پیش‌فروش‌های جدید سکه فرصتی تازه برای معامله‌گران به همراه خواهد آورد یا چنین امکانی درپیش‌فروش‌های جدید نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.