خودروهای وارداتی در جاده بلاتکلیفی

دولت اعلام کرده که قیمت دلار به صورت تک‌نرخی و معادل ۴۲۰۰ تومان است. بررسی گزارش‌های میدانی طی دو روز گذشته نشان می‌دهد که بازار واکنش مثبتی به تصمیم دولت برای تک‌نرخی شدن دلار نشان نداده است.
دولت اعلام کرده که قیمت دلار به صورت تک‌نرخی و معادل ۴۲۰۰ تومان است. بررسی گزارش‌های میدانی طی دو روز گذشته نشان می‌دهد که بازار واکنش مثبتی به تصمیم دولت برای تک‌نرخی شدن دلار نشان نداده است. با این اوصاف اجرایی شدن این تصمیم هرچند دیر، اما یکی از مهمترین پارامترهایی خواهد بود که در آینده تجارت کشور تاثیر خواهد گذاشت. یکی از بازارهایی که می‌تواند از تک‌نرخی شدن ارز توسط دولت تاثیر بگیرد، بازار خودروهای وارداتی است. هرچند بازار خودرو به ویژه خودروهای وارداتی ماه‌هاست که درگیر رکود است.
از سال گذشته سامانه ثبت سفارش واردات خودرو توسط سازمان توسعه تجارت بسته شد، حاشیه‌های بازار خودروهای وارداتی آغاز شد. هرچند پیش از پایان سال گذشته، سامانه ثبتارش مجددا فعالیت خود را آغاز کرد و دولت هم دستورالعمل و تعرفه‌های جدید برای واردات خودرو را ابلاغ کرد، اما حاشیه‌های ایجاد شده برای وارداتی‌ها همچنان در این بازار سایه انداخته بود. در این میان یکی از موضوعاتی که موجب شد بازار خودروهای وارداتی مورد توجه مسئولان، نمایندگان و رسانه‌ها قرار بگیرد، صحبت‌های مطرح شده درباره ایجاد رانت‌های چند میلیاردی در زمان بسته شدن سایت ثبت‌سفارش بود.
بسته شدن سایت ثبت‌سفارش در سال گذشته، مهمترین عاملی بود که از سوی فعالان بازار خودروی وارداتی برای افزایش قیمت و نابسامانی در بازار مطرح می‌شد. از طرف دیگر نوسانات بازار ارز که در هفته‌های پایانی سال گذشته در بازار خود را نشان داد هم یکی از موضوعاتی بود که برای افزایش قیمت خودروهای وارداتی و همچنین سنگین‌تر شدن سایه رکود مسیر را هموار کرد. هرچند فعالان بازار خودروهای وارداتی هیچ کدام از این موضوعات را دلیل اصلی افزایش قیمت نمی‌دانستند. آنطور که آنها می‌گویند مراحل ثبت سفارش هفته‌ها و در مواردی ماه‌ها قبل از انجام واردات خودرو توسط شرکت‌های واردکننده و با سرمایه‌ای که از پیش‌فروش خودروهای خارجی تامین می‌شده صورت می‌گرفته است به همین دلیل نمی‌توان بسته بودن سایت و گران شدن چند روزه دلار به‌عنوان پارامتر اصلی تاثیرگذاری از افزایش قیمت خودروهای وارداتی در نظر گرفت.
دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت خودرو را کاهش می‌دهد
در همین ارتباط شهرام آزادی، عضو هیات علمی‌دانشگاه خواجه نصیر و کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» می‌گوید: اگر بخواهیم بهانه‌هایی مانند نوسانات بازار ارز را که پیش از این از سوی واردکنندگان خودرو به‌عنوان دلایل افزایش قیمت خودروهای وارداتی را بپذیریم، حالا و با توجه با اقدام دولت در تک‌نرخی کردن دلار و کاهش قیمت قابل توجه آن، قیمت خودروهای وارداتی به میزان زیادی باید کاهش یابد.
آزادی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه شاهد هستیم که شرکت‌های واردکننده خودرو با کمترین نوسان صعودی دلار، قیمت این محصولات را افزایش می‌دهند. به عنوان مثال در اواخر سال گذشته که نرخ دلار در بازار آزاد به حدود ۵۰۰۰ هزار تومان رسید بیشتر واردکننده‌ها قیمت خودرو را متناسب با این نرخ افزایش دادند. همچنین در هفته‌های اخیر نیز برخی شرکت‌های واردکننده خودرو به دنبال نوسانات صعودی نرخ ارز باز هم قیمت محصولات خود را افزایش دادند. با این حال با اقدام قاطع دولت در تک نرخی کردن دلار و کاهش قیمت آن به ۴۲۰۰ تومان، قیمت خودروهای وارداتی به میزان قابل توجهی که حداقل ۲۰ درصد است باید کاهش یابد.
این کارشناس خودرو با اشاره به درست بودن تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن قیمت دلار، خاطرنشان کرد: دولت اعلام کرده که به تمام واردکنندگان دلار به نرخ ۴۲۰۰ تومان اختصاص می‌دهد بنابراین شرکت‌های واردکننده خودرو دیگر دلیلی برای رشد نجومی‌قیمت‌ها به بهانه نوسانات نرخ ارز ندارند. آزادی در ادامه تصریح کرد: واردکنندگان خودرو به همان سرعتی که با نوسانات صعودی نرخ دلار قیمت خودروهای وارداتی را افزایش دادند با همان سرعت نیز باید قیمت‌ها را متناسب با دلار ۴۲۰۰ تومانی، کاهش دهند. این عضو هیات علمی‌دانشگاه در پایان اظهار کرد: با توجه به سابقه شرکت‌های واردکننده خودرو در نقض حقوق مصرف‌کنندگان، سازمان‌های مسوول به‌ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان باید بر کاهش و واقعی‌سازی نرخ خودروهای وارداتی نظارت کنند.

واردکنندگان دلار تک‌نرخی را قبول ندارند

بررسی اخبار و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که متاسفانه واردکنندگان خودرو دلار تک نرخی ۴۲۰۰ تومانی را قبول ندارند و فقط آن را یک عدد بر روی تابلو صرافی‌ها می‌دانند و اعتقاد دارند توزیع صحیح این ارز در روزهای آینده به واردکنندگان مشخص خواهد کرد که چقدر بر روی قیمت خودروهای وارداتی اثرگذار خواهد بود. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز از توقف خرید و فروش خودروهای وارداتی در بازار خبر داد و گفت: توقف تدریجی خرید و فروش خودروهای وارداتی از روز شنبه هفته جاری کلید خورد و در نهایت از روز سه شنبه معاملات به‌طور کامل متوقف شد.
در راستای افزایش ناگهانی نرخ دلار طی روزهای گذشته بازار خودروهای وارداتی با تلاطم در خرید و فروش همراه شد و برخی فعالان بازار از توقف خرید و فروش خودروهای وارداتی خبر دادند. سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو اعلام کرد: از روز سه شنبه تاکنون معاملات خودرو متوقف شده است. او افزود: از طرفی دیگر شرکت‌های عرضه کننده نیز در این روزها خرید و فروشی صورت نداده‌اند و حتی برخی واردکنندگان رسمی، قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. به گفته موتمنی، بازار ارز به صورت مستقیم بر خودرو اثرگذار است و اکنون واردکنندگان تنها منتظر بازگشت ثبات به بازار هستند.

کاهش ۸ درصدی واردات خودرو در سال ۹۶

در همین حال و براساس آمار گمرک ایران طی سال ۹۶ تعداد ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو سواری به کشور وارد شده است.   گمرک جمهوری اسلامی‌ایران اعلام کرد: طی ۱۲ ماهه سال ۹۶ تعداد ۷۰ هزار و ۷۵ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۸۵۱ هزار دلار به کشور وارد شده است که نسبت به سال ۹۵ از نظر تعداد ۸ و ۶۶ صدم درصد و از حیث ارزش ۸ و ۴۴ صدم درصد کاهش را نشان می‌دهد. تمامی‌خودروهای وارداتی به کشور در سال ۹۶ مجوزهای قانونی از جمله مجوز ثبت سفارش سازمان توسعه تجارت را داشته اند؛ گفتنی است طی سال ۹۵ تعداد ۷۶ هزار و ۷۱۵ دستگاه خودرو به ارزش ۲ میلیارد و ۸ میلیون و ۲۸۷ هزار دلار وارد کشور شده بود.
هم‌اکنون تمامی‌کالاهای وارداتی به گمرکات سراسر کشور به کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی رصد می‌شود و کنترل ۱۰۰ درصدی کالاهای وارداتی با استفاده از فن آوری اطلاعات به صورت هوشمند و پس از اخذ مجوزهای قانونی صورت می‌گیرد و جزئی‌ترین اطلاعات این کالاها در سامانه‌های گمرک قابل دسترسی است. به کمک سامانه‌های الکترونیکی در گمرک کاملا روشن و مشخص است که چه نوع کالایی و تحت کدام ردیف تعرفه‌ای وارد کشور شده و کالا توسط کدام شرکت کشتیرانی حمل و مشخصات کالا در شرکت‌های بازرسی و بیمه با چه عنوانی ثبت شده است. امکان رصد صاحب کالا، نوع اظهار و اینکه با کدام وسیله حمل به آدرس کدام انبار حمل شده است از دیگر قابلیت‌های سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.