بررسی عملکرد موتور خودرو

موتور خودرو جزو دستگاه هایی محسوب می شود که نیاز به بررسی دوره ای و مستمر دارد که بروز مشکل و کاهش میزان قدرت آن امری اجتناب ناپذیر است. بطور مثال؛ در برخی موارد نیز احساس می کنید که نیروی موتور چهار سیلندر خودرو مانند نیروی یک موتور سه سیلندر است، پس احتمالا مشکلی در خودرو بوجود آمده که باید به آن رسیدگی کرد.

در گذشته اگر موتور کاربراتوری بود و به چنین مشکلی برمی خوردیم موضوع به گرفتگی فیلتر بنزین مربوط می شد، اما این روزها سیستم های سوخت رسانی پیچیده تر هستند و به همان نسبت تشخیص عیب در آن ها نیز دشوارتر بوده و ممکن است مکانیک با یکبار بررسی نتواند آن را تشخیص بدهد.

صعود نامناسب

یکی از نشانه هایی که باید به آن توجه داشت، عدم توان کافی خودرو برای بالا رفتن از سربالایی است، به طوری که برای حرکت خودرو فشار زیادی به موتور وارد می شود که یکی از دلایل شایع آن گرفتگی فیلتر بنزین است.

از آن جایی که کار فیلتر، گرفتن مواد زائد از بنزین است، خودش هم به تدریج کثیف شده و پمپ بنزین باید شدیدتر کار کند تا بتواند بنزین مورد نیاز موتور را از میان فیلتر عبور دهد.

هنگامی که موتور به سوخت بیشتری نیاز دارد، مانند مواقعی که از سراشیبی تپه بالا می‌روید، ممکن است سوخت کافی به موتور نرسد تا کار به خوبی انجام شود.

بهتر است در اولین فرصت، فشار بنزین خودرو خودتان را چک کنید.

تعویض فیلتر به تنهایی کفایت نمی‌کند، بهتر است ببینید چه چیزی مسیر را مسدود کرده است. ممکن است آلودگی های بنزین در باک رسوب کرده باشد.

لرزش موتور و بدنه

آیا زمانی که پشت چراغ قرمز توقف کرده اید و موتور در جا کار می‌کند، لرزش زیادی دارد؟

آیا در اثر افت توان موتور، غربیلک فرمان یا قسمت های دیگر خودرو می‌لرزند؟

اگر این طور است، نباید سیلندرها را به دلیل ناقص سوزاندن سوخت مقصر دانست بلکه ممکن است ایرادهای دیگری نیز وجود داشته باشد.

از جمله این ایرادها می‌توان به اشکال در شروع حرکت، ضعیف شدن موتور هنگام درجا کار کردن (به ویژه هنگامی که کولر، چراغ ها یا گرمکن شیشه روشن باشد) و مصرف سوخت بالا اشاره کرد.

اگر دوده سیستم اگزوز را خفه کرده باشد، ممکن است نتوانید با موفقیت معاینه فنی سالانه را پشت سر بگذارید.

معمولاً سه دلیل برای بد کار کردن موتور وجود دارد:

جرقه نزدن شمع ها، تراکم بد یا ترکیب نامناسب بنزین با هوا.

اگر شمع ها کثیف،  وایر آن ها معیوب شده و یا سر دلکو ترک خورده باشد، شمع ها خوب جرقه نمی‌زنند که در این حالت مخلوط بنزین و هوا وارد سیلندر می‌شود ، اما پیش از این که احتراق صورت بگیرد از آن جا می‌گریزد و معمولاً از میان واشر سر اگزوز یا واشر سرسیلندری که نشتی داشته باشند خارج می‌شود.

اگر مخلوط بنزین و هوا آن قدر رقیق باشد که نتواند آتش بگیرد ممکن است انژکتور کثیف باشد، هوا نشت کند، پمپ بنزین ضعیف باشد، فیلتر بنزین گرفته باشد یا رگلاتور فشار کارش را خوب انجام ندهد.

گاهی اوقات نیز ممکن است مخلوط بنزین و هوا بیش از حد غلیظ باشد، اما در این صورت همه سیلندرها تحت تأثیر قرار می‌گیرند، نه فقط یک سیلندر.

استفاده از اسکنر عیب یاب می‌تواند سیلندری را که خوب کار نمی‌کند تشخیص دهد، اما این تنها اولین قدم برای عیب یابی و بر طرف کردن آن است.

خروج دود از اگزوز

اگر بنزین ناقص می‌سوزد یا دود زیادی از اگزوز خارج می‌شود، نشان دهنده این است که یا سوخت زیادی وارد موتور می‌شود یا شمع ها خوب جرقه نمی‌زنند که هر دو مورد می‌تواند سبب هدر رفتن نیروی موتور شود.

ناقص سوختن زمانی اتفاق می‌افتد که ترکیب بنزین و هوا در اتاقک احتراق به طور کامل آتش نگیرد و این احتراق در جای دیگری از سیستم روی می‌دهد.

اگر نسبت ترکیب سوخت با هوا درست نباشد و یا یک ایراد برقی وجود داشته باشد، ممکن است چنین مشکلی به وجود بیاید.

اگر سر شمع ها از روغن، دوده یا سایر مواد پوشیده شده باشد، بنزین ناقص می‌سوزد و دود سیاه از اگزوز خارج می‌شود.

این حالت می‌تواند به موتور آسیب برساند، بنابراین در اولین فرصت باید این ایراد را برطرف کنید.

خارج شدن دود سیاه از اگزوز می‌تواند نشانه این باشد که بنزین زیادی با هوا ترکیب شده و نسبت ترکیب آن ها به هم خورده است.

اگر از موتور بوی بسیار بدی به مشام می‌رسد نباید آن را حرکت دهید و زمان آن رسیده که آن را تا تعمیرگاه بکسل کنید!

از طرفی، چنانچه سوخت ناقص بسوزد و دود سیاه هم از اگزوز خارج نشود، نشانه این است که بنزین کمی با هوا مخلوط شده است.

فشردن بیش از حد پدال گاز

اگر وقتی روی پدال گاز می‌فشارید، موتور نیروی بیشتری تولید نمی‌کند، علت این است که سیستم سوخت رسانی خوب کار نمی‌کند و سوخت لازم جهت شتاب گیری در اختیار موتور قرار نمی‌گیرد.

در این صورت باید دنبال این موارد بگردید:

انژکتور کثیف، نشتی در لوله های سوخت رسان، فیلتر بنزین کثیف یا پمپ بنزین از کار افتاده.

کار انژکتور این است که سوخت را درون سیلندر اسپری می‌کند.

سوخت اسپری شده در آن جا متراکم شده و با هوا مخلوط می‌گردد و پس از احتراق نیروی لازم را جهت عقب راندن پیستون تأمین می‌کند.

لوله سوخت رسان، یک لوله معمولی و ساده است که سوخت را از باک به موتور می‌رساند.

پمپ بنزین، نیروی لازم جهت این انتقال را تأمین می‌کند، کار فیلتر نیز این است که ناخالصی ها را از سوخت حذف کند.

اگر ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشید، خودتان هم می‌توانید معایب سیستم سوخت را بر طرف کنید، اما اگر مشکلات دیگری نیز وجود داشته باشد، به تجهیزات بیشتری نیاز خواهید داشت.

تا قبل از سال ۲۰۰۶، تعویض صافی بنزین کار ساده ای بود، اما بعد از آن که خودروسازان رفته رفته صافی ها را داخل باک قرار دادند دیگر کار ساده ای بحساب نمی آید!

به هر حال، به یاد داشته باشید اگر از ایرادهای سیستم سوخت رسانی به سادگی بگذرید، ممکن است با دردسرهای بزرگی مواجه شوید.

اطمینان حاصل کنید که عیب را خوب تشخیص داده اید و ابزارهای لازم جهت برطرف کردن عیوب را در اختیار دارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.