دلایل افت شتاب و کشش خودرو

رانندگی با خودروی کم‌شتاب در شرایط رانندگی در خارج شهر و تردد در جاده‌های کوهستانی دردسر‌آفرین و ناخوشایند است. از جمله مشکلاتی که بیشترین میزان شکایت در میان رانندگان را در پی دارد، افت شتاب و کشش خودرو است که نتیجه آن نارضایتی از خودرو و تجربه رانندگی ناخوشایند است.

وقتی خودرو نمی‌خواهد مطابق میل شما بتازد
افت شتاب خودرو مشکلی است که همواره یکی از شکایت‌های اصلی مالکان از خودرو بوده و انتظار رفع فوری آن را دارند. افت شتاب، مسئله‌ای است که در بیشتر موارد از خود پیشرانه ناشی می‌شود و گاهی ممکن است دلایلی به جز پیشرانه داشته باشد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین دلایل افت شتاب پیشرانه می‌پردازیم.

ضعیف‌شدن رینگ پیستون
ضعیف‌شدن رینگ پیستون یکی از دلایل شایع ضعف شتاب و کشش خودرو است که در بیشتر مواقع در کارکردهای بالا رخ می‌دهد. هرچه از روغن نامناسب‌تری استفاده شود و یا رانندگی با دورهای بالاتر و سبک اسپرت‌تری انجام شود، این مسئله در کارکردهای کمتری می‌تواند بروز کند. ضعف رینگ پیستون با افت کمپرس و توان پیشرانه همراه است و نشانه مستقیم آن روغن‌سوزی‌ هنگام رانندگی به صورت پر‌گاز و زود کثیف‌شدن روغن است که به دلیل عدم تراش صحیح لایه روغن و آب‌بندی درست رینگ رخ می‌دهد که به موجب آن دوده احتراق وارد محفظه کارتر شده و توسط میل‌لنگ درون روغن هم زده می‌شود. از سوی دیگر تجمع روغن اضافه بر جدار سیلندر و نشت آن به کاسه احتراق روغن‌سوزی را در پی دارد. ضعف رینگ پیستون ایراد حادی نیست و با تعویض رینگ‌ها به‌سادگی رفع می‌شود اما مشکلی پر‌هزینه است چرا‌که تعویض رینگ‌ها نیازمند پیاده‌شدن پیشرانه و باز‌کردن مجموعه سرسیلندر و کارتر است تا امکان دسترسی به پیستون‌ها و بررسی دیواره سیلندر از حیث سلامت و خط نخوردن فراهم باشد.

تنظیم نبودن تایم
وقتی تایم خودرو حتی به میزان یک دندانه تنظیم نباشد، اثر آن بر کارکرد پیشرانه برای یک فرد دقیق مشهود است، چرا که در یک پیشرانه باید باز و بسته‌شدن سوپاپ‌ها سر لحظه موعد انجام شود و اگر این اتفاق صورت نگیرد، شاهد پس‌زدن تراکم و یا تخلیه نامناسب دود خواهیم بود که نتیجه آن تنفس نادرست پیشرانه و افت توان و کشش است.
از تایم خارج‌شدن پیشرانه چند علت می‌تواند داشته باشد. نخستین دلیل روشن‌کردن پیشرانه با هل دادن و یا معکوس‌کشی‌های ناگهانی و پی‌درپی است که به دلیل اینرسی مجموعه میل سوپاپ و تایمینگ موجب وارد‌شدن فشار به تسمه، رد شدن یک یا دو دندانه و یا کندگی دندانه‌ها (در صورت نامرغوبی یا کهنه‌بودن تسمه) می‌شود.  دلیل دیگر از تایم خارج‌شدن پیشرانه می‌تواند ناشی از عدم دقت تعمیرکار در جا زدن صحیح تسمه و توجه به علائم راهنما باشد. مشکلی که بیشتر پس از تعمیر اساسی پیشرانه ممکن است مشاهده شود جا‌به‌جا نصب‌کردن پولی‌ میل‌سوپاپ‌های هوا و دود به دلیل شباهت این دو است که باعث افت توان و تنظیم‌نشدن تایم تحت هیچ شرایطی است.
تنظیم‌کردن تایم کار نسبتا ساده‌ای است اگر مکانیک از تسلط کافی برخوردار باشد و نکته‌ای که باید مد نظر داشت این است که تسمه کهنه و یا تسمه‌ای که یک یا دو دندانه آن جدا شده باشد باید به سرعت عوض شود. همچنین از نصب سفت‌کن ثابت به جای سفت‌کن اتوماتیک جدا پرهیز کنید و از سفتی صحیح تسمه تایم اطمینان حاصل کنید. تسمه تایم بیش از حد سفت موجب بلند‌شدن صدای زوزه‌ هنگام گاز دادن می‌شود.

عملکرد نادرست سیستم سوخت‌رسانی
در پیشرانه‌های کاربراتوری در صورت تنظیم‌نبودن صحیح کاربراتور بر اساس شرایط آب و هوایی محیط، شاهد مشکلاتی همچون سخت روشن‌شدن، خام‌سوزی یا برعکس فقیر بودن سوخت و ریپ زدن خواهیم بود که این موارد در هر صورت منجر به افت شتاب و کشش خواهد شد.
کاربراتور کثیف گذشته از آنکه کارایی پیشرانه را کاهش می‌دهد، موجب کله‌زنی و پاسخ خشن پیشرانه به پدال گاز نیز می‌شود. در پیشرانه‌های انژکتوری کثیفی انژکتورها، سنسورها و مجموعه دریچه گاز بر افزایش مصرف سوخت و کاهش شتاب و کارکرد همراه با لرزش موثرند. یکی از مشکلاتی که در سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری موجب افت شتاب نسبتا محسوس و بروز خام‌سوزی یا فقر سوخت می‌شود، خرابی رگلاتور ریل سوخت است که موجب از تنظیم خارج‌شدن فشار ریل سوخت و پاشش نادرست می‌شود که در صورت خرابی کامل با مشکل روشن‌شدن پیشرانه، دوده‌زدن شمع و ثبت خطا در ECU مواجه خواهیم شد.
ضعف دیسک و صفحه
دیسک و صفحه کلاچ تاثیر قابل توجهی بر توانایی‌های حرکتی خودرو می‌گذارد. دیسک و صفحه مناسب این امکان را می‌دهد تا پیشرانه با لغزشی مناسب نسبت به گیربکس، خودرو را به حرکت وا دارد و با درگیری کامل در حین حرکت نیز از بروز لغزش و هرز زدن جلوگیری کند. برای فراهم آوردن این شرایط صفحه کلاچ باید از لنت‌های مناسبی برخوردار بوده و فنرهای آن قادر به جذب شوک ناشی از درگیری باشند و رگلاژ مجموعه نیز به صورت صحیح صورت گرفته باشد. صفحه کلاچ مستهلک به دلیل کافی نبودن ضخامت لنت‌های خود قادر به برقراری تماس صحیح و ایجاد اصطکاک مناسب برای لغزش صحیح نیست بنابراین با شروع حرکت دچار هرزگردی نامحسوس شده و اگر راننده قصد شتابگیری و تعویض دنده ناگهانی داشته باشد با رها شدن سریع کلاچ، صفحه کلاچ نمی‌تواند بر اینرسی بالای دیسک و شفت گیربکس غلبه کند و دچار هرزگردی می‌شود. این شرایط موجب ایجاد نوعی لرزش و دل زدن در خودرو می‌شود که با دورگیری ناکافی همراه است. ضعف فنرهای صفحه کلاچ لرزش و دل زدن در شروع حرکت را تشدید کرده و رفتار پدال در موقعیت نیم‌کلاچ حالتی سفت پیدا می‌کند. اگر با بالا کشیدن ترمز دستی و نیم کلاچ کردن در دنده ۱ خودروی شما خاموش نشود و بدون حرکت کردن بلرزد، باید به فکر صفحه کلاچ نو باشید.

1397021412153319919846210 - دلایل افت شتاب و کشش خودرو

جا به جا نصب کردن پولی هوا و دود از اشتباهات رایج در تعمیر پیشرانه است

1397021412162061419846310 - دلایل افت شتاب و کشش خودرو

جا به جا نصب کردن پولی هوا و دود از اشتباهات رایج در تعمیر پیشرانه است

1397021412163419119846410 - دلایل افت شتاب و کشش خودرو

خرابی رگلاتور سوخت موجب پاشش نادرست انژکتورها می‌شود

1397021412183275319846510 - دلایل افت شتاب و کشش خودرو

صفحه کلاچ مناسب باید از ضخامت کافی لنت با کیفیت مناسب و سفتی صحیح فنرها برخوردار باشد

1397021412183442019846510 - دلایل افت شتاب و کشش خودرو

پریدن دندانه تسمه تایم نشانه کهنگی یا نامرغوبی تسمه بوده و یا از روشن کردن خودرو با هل، معکوس ناگهانی و سفتی نادرست تسمه حکایت دارد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.