حواشی طرح جدید ترافیک در روز دوم

 با وجود اجرای دومین روز طرح جدید ترافیک، همچنان اعتراض گروه های مختلف به کاهش جدی سهمیه ها از یکسو و سردرگمی درباره مفهوم ارشادی و جریمه قطعی رفع نشده است. طرح جدید ترافیک علی رغم مخالفت کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران و ایرادات اساسی به این طرح از سوی شورا، پلیس راهور و حتی رئیس پلیس پایتخت، از دیروز عملیاتی و اجرایی شد.

طرحی که هنوز مسائل بسیاری از جمله سهمیه ها، تخفیفات و… در آن شفاف نیست و مسئولان وعده شفاف سازی در روزهای آتی می دهند.

از دیروز و امروز پلیس در حالت آماده باش قرار دارد و نیروهای پلیس به صورت حداکثری در خیابان های کلانشهر تهران حضور دارند؛ عمده اقدام آن ها نیز تذکر به افرادی است که وارد محدوده طرح شده اند یا درباره جزئیات طرح جدید ترافیک بی اطلاع هستند. خیلی از شهروندان هم درباره تذکر ارشادی پلیس و جریمه نشدن با ورود به محدوده طرح سردرگم هستند.

ماجرا از سوال خبرنگار مهر درباره طرح جدید ترافیک از رئیس پلیس پایتخت آغاز شد.

سردار حسین رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سئوال که آیا تمام ورودی ها به طرح مجهز به دوربین شده است، افزود: ما همه تجهیزات را تأیید کردیم و انشاءالله از ۱۵ اردیبهشت ماه اجرایی می شود. به احتمال زیاد تا ۲ هفته بعد از ۱۵ اردیبهشت، طرح ترافیک به صورت ارشادی اجرا خواهد شد.

رئیس پلیس پایتخت تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که در اجرای این طرح، حقی از مردم ضایع نشود.

آنچه از اظهارنظرهای مسئولان و رؤسای پلیس تهران مشخص است، آن است که پلیس به عنوان مجری اعمال جریمه راهنمایی و رانندگی هیچ قصدی مبنی بر جریمه ورود غیرمجاز شهروندان به محدوده طرح ترافیک در ۱۵ روز ابتدایی اجرای آن ندارد.

این مسئله منوط به آن است که شهروندان فقط یکبار به صورت غیرمجاز ورود کرده باشند؛ آن‌هم باید تا ۳۱ اردیبهشت در سامانه شهرداری ثبت‌نام کنند تا جریمه ورود غیرمجاز به آنها تعلق نگیرد.

طرح ترافیک جدید اشکالات جدی دارد

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور استان تهران در نشست رسانه ای با موضوع جزئیات طرح ترافیک سال ۹۷ گفت: در ابتدا لازم است درباره دو هفته تذکرات ارشادی درباره ورود به طرح ترافیک توضیح داد. اینگونه نیست که ما دو هفته کسی را جریمه نکنیم.

وی توضیح داد: ما دفعه اول پس از ورود به محدوده، این موضوع را به راننده خودرو اطلاع می دهیم که وارد طرح شده اما پس از بار اول تمام ورودها شامل جریمه می شود.

سردار مهماندار درباره طرح جدید ترافیک تصریح کرد: این طرح قطعا اشکال دارد و ما زمان کمی برای اجرا داشتیم. اما چون مصوبه بود اجرا کردیم و امیدواریم به مرور این نواقص رفع شود.

رئیس پلیس راهور استان تهران خاطرنشان کرد: البته تأکید می کنم حتماً در مورد نواقص که از طرف شهرداری و پلیس وجود دارد اغماض به کار می رود و شهروندان جریمه نمی شوند.

نگرانی از افزایش بیشتر موتور در تهران

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه گفت: متأسفانه در تهران بیش از سه میلیون موتورسیکلت شماره گذاری شده که متأسفانه بیش از ظرفیت این شهر است.

وی افزود: از طرف دیگر چون موتورسیکلت با اقتصاد مردم سر و کار دارد ورود به این حوزه دشوارتر می شود. نگرانی ما افزایش بیشتر موتورسوارها در تهران با کاهش سهمیه های طرح جدید است.

سردار مهماندار با اشاره به طرحی در مورد موتورسیکلت ها و ارائه به شورای ترافیک یادآور شد: ما با هدف ساماندهی موتورسواران، بحث های مربوط به طرح ترافیک موتور و مسائل پیرامونی آن، طرحی را آماده کردیم که قرار است به شورای ترافیک ارائه دهیم. در حال حاضر برنامه ای برای طرح ترافیک موتورسواران موتورسیکلت ها نداریم اما این موضوع در برنامه های عادی ما قرار دارد.

طرح خبرنگاران یک سوم شده است

پیرحسین لو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز دیروز در نشست رسانه ای عنوان کرد: تاکنون ۴۸۰۰ نفر تقاضای دریافت طرح خبرنگاری را داشتند که مدارک‌شان ثبت شده است که از این تعداد ۴۰۰ تقاضا ناقص بوده و یا ربطی به حوزه کار خبری نداشته است.

مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: ۲۱۰۰ یا ۲۲۰۰ تقاضا امسال ثبت شده بود که در سال‌های قبل طرح ترافیک نداشتند و نزدیک به نیمی از تقاضاها برای اولین‌بار در سال ۹۷ تقاضای طرح ترافیک داشتند.

پیرحسینلو ادامه داد: اگر میزان شارژ کارت شهروندی صفر شود تردد در آن روز بدون مجوز تلقی خواهد شد و آن خودرو جریمه می‌شود. ولی تا اول خرداد مهلت دارند که اگر برای اولین‌بار در محدوده تردد داشته‌اند کارت شهروندی خود را شارژ کنند.

وی تأکید کرد: تمام کسانی که در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند باید عوارض سالیانه خودرو را پرداخت کرده باشند و در غیر این صورت جریمه می‌شوند.

پیرحسینلو خاطرنشان کرد: سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران از شش هزار به دو هزار رسیده است که بنابراین برای توزیع آن با محدودیت‌هایی مواجه هستیم ولی تمام تلاش خود را می‌کنیم به خبرنگاران واقعی این طرح تعلق بگیرد و اولویت‌بندی ما نیز براساس رتبه‌بندی ارشاد و دیگر موارد است.

سهمیه ها را افزایش می دهیم

با این حال کاهش محسوس سهمیه های طرح ترافیک از یکسو و انتقادهای گسترده خبرنگاران، رانندگان آژانس، وانت بارها، جانبازان و معلولان و… که بسیاری از آن ها این روزها در مقابل شهرداری تهران اعتراضات خود را علنی کرده اند، باعث واکنش سرپرست شهرداری تهران شده است.

 سمیع‌الله حسینی مکارم در گفت‌وگویی در این رابطه گفت: ۱۵ روز طرح ترافیک جدید به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود تا اگر برای خبرنگاران و سایر بخش‌ها مشکلی پیش آمد نسبت به حل آن اقدام کنیم.

حسینی مکارم افزود: اگر برای گروه‌های مختلف ازجمله آژانس‌ها و وانت‌بارها در روند اجرای طرح ترافیک جدید مشکلی پیش بیاید و احساس کردیم که باید تخفیف‌ها و سهمیه‌ها را افزایش دهیم با مشورت شورای شهر تهران احتمال تجدیدنظر را برای خود باز گذاشته‌ایم.

سرپرست شهرداری تهران گفت: طرح ترافیک جدید ۱۵ روز به صورت آزمایشی اجرا می‌شود اگر به لحاظ فنی مشکلاتی داشته باشیم یا اینکه در گروه‌ها نیاز به تخفیف‌ها و سهمیه‌ها بود لایحه‌ای را مجددا تهیه خواهیم کرد و با هماهنگی با شورای شهر تهران و همینطور ایجاد بسترهای قانونی نسبت به افزایش تخفیف‌ها و سهمیه‌ها اقدام خواهیم کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.