ضد حمله نیسان با ایکس‌تریل 2018 به بازار ایران

– نگاهی به شانس موفقیت شاسی‌بلند تازه نیسان در بازار ایران که اخیرا در نمونه ۲۰۱۸ وارد بازار ایران شده است. از رقبای قدر این خودرو می‌توان به فولکس تیگوان، کیا اسپورتیج، تویوتا راو۴ و هیوندای سانتافه اشاره کرد.

kflbvdac1exui5swstfw - ضد حمله نیسان با ایکس‌تریل 2018 به بازار ایران

عرضه یک نسخه به‌روز‌تر از شاسی‌بلند ژاپنی نیسان ایکس‌تریل به بازار ایران آن هم در روزهای میانی اردیبهشت موجب شد تا علیرغم رکود حاکم بر بخش واردات خودرو، لبه رقابت در کلاس شاسی‌بلندهای شهری کوچک شهری بیش از هر زمان دیگری تیز شود. این خودرو در شرایطی با نسخه ۲۰۱۸ پای به بازار ایران گذاشته که در ماه‌های اخیر عرضه کیا اسپورتیج به شدت افزایش یافته، فولکس هم توانسته مقادیر جالب توجهی از مدل تیگوان را به خریداران تحویل دهد و راو۴ محصول تویوتا نیز فروش سنتی خود را تا حدی حفظ کرده است. این یعنی جدال سختی بین ۴برند مشهور کیا، نیسان، فولکس‌واگن و تویوتا در این کلاس در گرفته و فارغ از اینکه روز به روز ابعاد آن کوچک و کوچک‌تر می‌شود. قبلا نوشتیم که با رشد سرسام‌آور قیمت دلار و افزایش تعرفه واردات خودرو، کلاس شاسی‌بلندهای وارداتی کوچک و متوسط با کاهش حجم مواجه شده که سهم بالایی از آن را خودروهای تازه‌وارد چینی پر نموده و بخشی از خریداران هم با حرکت به سمت بازار خودروهای کارکرده، تقاضای خود را از این بخش خارج می کنند. علت اصلی این امر هم افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیونی قیمت محصولات اینچنینی کره ای، ژاپنی، فرانسوی و آلمانی است که در اغلب موارد به بیش از ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. ایکس‌تریل و رفقا از این به بعد باید علاوه بر رقابت با هم به رقابت با نوسانات بازار و عدم‌ تعادل‌های اقتصاد کلان هم بپردازند. ما تحلیل دومی را به اهلش واگذار می‌کنیم و مستقیم به سراغ رقابت جذاب این ۴ شاسی‌بلند می‌رویم. ببینیم ایکس‌ترلی در رقابت با تیگوان، اسپورتیج و راو۴ چه در چنته دارد.

g4fk9oqo2q6c1iuuyrhf - ضد حمله نیسان با ایکس‌تریل 2018 به بازار ایران

معرفی

نخستین بار، نیسان خودروی ایکس‌تریل را سال ۲۰۰۰ معرفی کرد و جز در ابعادی محدود نتوانست موفقیت را تجربه کند. هرچه زمان گذشت اما ایکس‌تریل  به خودرویی بهتر تبدیل می‌شد و تب خرید کراس‌اوور بیش و بیشتر رونق می‌گرفت. این خودرو که در بازاهای جهانی با نام روگ هم به فروش می‌رسد در ۹ کشور جهان به طور همزمان مونتاژ شده و اخیرا به عنوان چهارمین خودروی پرفروش سال ۲۰۱۷ معرفی شده است. یک نکته جالب درباره شاسی‌بلند مشهور نیسان این است که کراس‌اوور ژاپنی در بازارهای جهانی با توحه به ابعادی که دارد در مرز بین کراس‌اوورهای کوچک و متوسط ایستاده و از خریداران هر دو بازار تغذیه می کند. این یعنی با طولی معادل ۶۴/۴ متر، ایکس‌تریل ۲۰۱۸ بزرگتر از خودروهایی نظیر فولکس‌ تیگوان و کیا اسپورتیج است در حالی که ابعادش در مقایسه با هیوندای سانتافه و میتسو اوتلندر کاملا کوچکتر است. این استراتژی لبته موفقیت آمیز بوده و توانسته زمینه موفقیت چشمگیر مدل روگ یا ایکس‌تریل را فراهم آورد.

8rziuhw6z27lvhrp8gs5 - ضد حمله نیسان با ایکس‌تریل 2018 به بازار ایران

ایکس‌تریل۲۰۱۸، تفاوت‌ها و ویژگی‌ها

این خودروی ژاپنی در فیس‌لیفت تازه خود با تغییراتی ملموس مواجه شده که چهره‌ای خشن‌تر و البته گیرا برای محصول ژاپنی به ارمغان اورده است. این خودرو در نمای جلو با تغییر فرم جلوپنجره و استفاده از دماغه وی‌-موشن توانسته صاحب یک چهره خشن‌تر شود. چراغ‌های مه شکن دایره‌ای شکل نسل قبل هم جای خود را به مه شکن‌های ذوزنق‌های شکل  داده و گرافیک درونی چراغ جلو هم در مدل ۲۰۱۸ تغییر کرده است. یکی از نقاط ضعف نسخه پیشین ایکس تریل، طراحی ساده چراغ‌های عقب آن نسبت به رقیبان آن بود. نیسان به منظور رفع این مشکل، گرافیک چراغ‌های عقب را به طور کل، تغییر دارد و حال ایکس تریل ۲۰۱۸، دارای چراغ‌های عقبی با تکنولوژی LED طیفی است. در داخل خودرو فرمان به نمونه مدرن‌تر و اسپورت‌تری تغییر یافته ولی باقی موارد به قوت خود باقی است و تغییری نداشته است. به جز برخی امکانات و نیز چند نکته جزئی، تفاوتی در کابین دو خودرو به چشم نیامده و اوضاع برای سرنشینان ایکس‌تریل تغییری نکرده است.

wdzqew95o31ynstoaxyo - ضد حمله نیسان با ایکس‌تریل 2018 به بازار ایران

آمارهای جهانی چه می‌گویند؟

ایکس‌تریل پرفروش‌ترین خودروی جهان در این کلاس سخت و فشرده است که سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۸۱۵ هزار دستگاه در سرتاسر جهان فروش داشته است. این خودرو در سال ۲۰۱۷ به ترتیب چیزی معادل ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰ هزار دستگاه بیش از سه اتومبیل مشهور راو۴، سی‌آر-وی و تیگوان در جهان فروش داشته و دو برابر اسپورتیج از این کلاس سهم برده است. در آمریکا هم ایکس‌تریل پس از تویوتا راو۴، رتبه دوم بالاترین میزان فروش را داشته و در اروپا هم جزو خودروهای موفق است. این خودرو که از سال ۲۰۰۷ رشد چشمگیری را در میزان فروش خود در جهان تجربه کرده در یک دهه اخیر تنها در ۲ بازار اروپا و آمریکا بیش از ۴۵۰/۲ میلیون دستگاه فروش داشته است.

اوضاع ایکس‌تریل در ایران چطور است

این خودرو که ظاهری مد روز و مبتنی بر زبان طراحی تازه نیسان دارد در بازار ایران جایگاه نسبتا خوبی داشته و سال ۹۶ را به شکلی موفقیت‌آمیز به پایان برده است به طوری که برخی خبرهای تایید نشده از فروش بیش از۵ هزار دستگاه از این خودرو حکایت دارد. قیمت ایکس تریل در بدو ورود به ایران ۲۳۸ میلیون تومان بود که در نمونه فیس‌لیفت ۲۰۱۸ به حدود ۳۳۴ میلیون تومان رسیده است. در مقام مقایسه با رقبا، این شاسی‌بلند ژاپنی نسبت به فولکس تیگوان و تویوتا راو۴ مدل ۲۰۱۷ به ترتیب حدود ۵۰ و ۷۰ میلیون تومان ارزانتر است در حالی که نسبت به رنو کولئوس و کیا اسپورتیج بیش از ۸ و ۲۲ میلیون تومان گران‌تر به فروش می‌رسد.

kflbvdac1exui5swstfw - ضد حمله نیسان با ایکس‌تریل 2018 به بازار ایران

امکانات ایکس‌تریل

واردکننده نیسان ایکس تریل ۲۰۱۸ این خودرو را با تجهیزاتی مانند شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم چهارچرخ محرک تمام وقت نیسان، سیستم هوشمند کنترل فعال شاسی، سیستم کمکی ترمز اضطراری، سیستم اتوهلد، سیستم هشدار برخورد از جلو، مانیتورینگ دید اطراف، رادار نقطه کور، سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم تشخیص علائم ترافیکی، چرخش خودکار چراغ‌ها با چرخش فرمان، نوربالای هوشمند، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم هشدار خروج از خط، حالت رانندگی اکو، ترمز پارک برقی، سیستم صوتی و تصویری حرفه‌ای بوس، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سنسور باران، کروز کنترل، آینه تاشونده برقی مجهز به گرمکن، در صندوق برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، گرمکن صندلی‌های جلو، تودوزی چرمی صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده و شاگرد و سانروف پانورامیک بزرگ به بازار عرضه می‌کند. در مقام مقایسه، تیگوان که لیست تجهیزاتش در این کلاس کامل‌ترین وضعیت را نسبت به رقبا دارد قیمت بالاتری را هم از خریدارانش دریافت می‌کند به طوری که این آلمانی مغرور در بازار چیزی نزدیک به ۷۰ میلیون تومان گران‌تر از ایکس‌تریل و ۱۰۰ میلیون تومان گران‌تر از اسپورتیج ۲۰۱۷ است.

آتیه بازار

بازار خودروهای وارداتی خودرهای بدی را می‌گذراند و نمی‌توان چشم انداز پررونقی را برای این بخش ترسیم کرد. با این حال ایکس‌تریل به لطف اعتبار بالای نیسان در ایران احتمالا وضعیت خوبی را تجربه کرده و نه به اندازه سال ۹۶، اما بهتر از رقبای آلمانی و کره‌ای در بازار فروش خواهد داشت.

njg6bs5ohj4z4jjiy3d - ضد حمله نیسان با ایکس‌تریل 2018 به بازار ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.