بازهم هشدار برای پیش‌خرید خودرو

در حالیکه پیش از این شرایط قانونی پیش‌فروش خودرو و اسامی شرکت‌های مجاز از سوی سازمان حمایت اعلام شده است، شکایت مصرف‌کنندگان در این زمینه تعدد پیدا کرده لذا مجددا معاون این سازمان نسبت به رعایت شرایط پیش‌فروش خودرو هشدار داده و اعلام کرده که شرکت‌های عرضه‌کننده صرفا با مجوز وزارت صنعت مجاز به پیش‌فروش خودرو هستند و اظهارات تبلیغاتی و فریبنده‌ای چون “دارای مجوز از بانک مرکزی”، “دارا بودن شماره ثبت” و … قابل استناد نیست.

 ماه‌های گذشته با ابلاغ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، شرایط پیش‌فروش خودرواشاره شده بود که در آن مواردی مانند داشتن نمایندگی‌های مجاز و خدمات پس فروش به چشم می‌خورد.

در این میان به نظر می‌رسد با گذشت زمان همچنان تخلفات در حوزه پیش‌فروش خودرو ادامه دارد و مصرف‌کنندگان شکایاتی را به نهادهای نظارت فرستاده اند؛ تا جایی که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واکنش نشان داد و معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات این سازمان درخصوص پیش فروش خودرو، از مردم خواست در خرید خودرو هوشیار باشند.

وحید منایی در ارتباط با پیش فروش خودروهای تولید داخل اعلام کرد: شرایط فروش و پیش فروش خودرو صرفا توسط شرکت اصلی تولیدکننده خودرو مشخص می‌شود. براین اساس کلیه خریداران خودروهای مذکور از عقد قرارداد خرید خودرو با شرکت‌های متفرقه که اقدام به تبلیغات فروش این نوع خودروها کرده و در قالب خریدهای با مدت زمان بیش از ۳۰ روز مبادرت به دریافت کل مبلغ قیمت خودرو از مصرف کننده می کنند، اجتناب کنند.

وی افزود: فروش خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی خودروسازان تحت عنوان کاردکس صرفا با قیمت مصوب و رسمی شرکت‌های عرضه کننده مجاز خواهد بود، برای همین اخذ مبالغ بیش از قیمت رسمی توسط نمایندگی‌ها تخلف بوده و قابلیت پیگیری خواهد داشت.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: شرکت های عرضه کننده خودرو به استناد ماده ۵ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو موضوع مصوبه شماره ۷۴۱۵/ت ۵۱۶۸۱ ها مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۵ هیات وزیران، صرفا از طریق اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز به انجام پیش فروش خودرو بوده و اظهارات تبلیغاتی و فریبنده ای چون “دارای مجوز از بانک مرکزی”، “دارا بودن شماره ثبت” و …، ملاک عمل برای پیش فروش خودرو نبوده و قابل استناد نیست.

وی تاکید کرد بر اساس تصویب نامه شماره ۱۶۵۲۷۲/ت۵۵۱۸۶ هـ مورخ ۲۲/۱۲/۱۳۹۶ شرکت‌های غیرنماینده مجاز به واردات خودرو نیستند، لذا هرگونه پیش فروش خودرو توسط شرکت‌های مذکور فاقد وجاهت است.

عضو هیئت مدیره سازمان حمایت از مردم خواست در صورت مواجهه با موارد تخلف، رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان از طریق سامانه تلفنی ۱۲۴  یا مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها گزارش کنند تا تحت رسیدگی قرار بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.