افزایش قیمت خودروها در سکوت مسئولان، چیطوری ماشین باز؟!

خبر کوتاه بود و تکراری: افزایش قیمت چند میلیونی خودروهای داخلی!
بارها و بارها با این خبر روبرو شده‌ایم. خبری که به نظر می‌رسد در آینده نیز به گوشمان خواهد خورد و البته ما را از رویای دسترسی به خودرویی باکیفیت، ایمن و به‌روز دورتر و دورتر خواهد کرد.

cartoon 02 - افزایش قیمت خودروها در سکوت مسئولان، چیطوری ماشین باز؟!
اکثر خودروسازان در هفته‌های اخیر به‌صورت چراغ خاموش اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده‌اند که البته همچون همیشه نه دلیلی برای این افزایش قیمت اعلام شده و نه مرجعی برای الزام خودروسازان به پاسخگویی در برابر افکار عمومی و همچنین انتشار دلایل اصلی افزایش قیمت محصولات خود دست به کار شده است.

8 - افزایش قیمت خودروها در سکوت مسئولان، چیطوری ماشین باز؟!
دولت محترم پس از خروج آمریکا از برجام در سخنانی امیدوارانه از ثبات اقتصادی و عدم گران شدن کالاهای اساسی و البته برخورد سفت و سخت با گران‌فروشان و سودجویان سخن گفت اما حاصل کار متأسفانه عدم وجود ثبات در قیمت‌ها و افزایش روزانه و گاه ساعتی است.

Dena Plus Turbo 1 - افزایش قیمت خودروها در سکوت مسئولان، چیطوری ماشین باز؟!
همین چند روز پیش بود که سایپا و پارس‌خودرو قیمت خودروهای خود را افزایش دادند و همان‌گونه که انتظار می‌رفت ایران‌خودرو نیز از مسابقه افزایش قیمت‌ها عقب نماند و محصولات خود را با چند میلیون افزایش قیمت به مشتریان فروخت! بخش خصوصی نیز از این قافله عقب نمانده و به‌طور مثال مدیران خودرو در چند هفته اخیر دو بار اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده است. عمده دلیل خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات خود افزایش بهای ارز و همچنین مواد اولیه تولید خودرو بوده است. برخی سوالات دراین‌باره وجود دارد: آیا قطعات تولید خودروها به‌صورت روزانه یا هفتگی خریداری می‌شود که با افزایش قیمت ارز به‌یک‌باره اقدام به افزایش قیمت محصولات خود می‌کنند؟! چگونه است که در تولید یک خودروی چند ده‌ساله حتی به یک زه روی درب رحم نمی‌شود اما قیمت محصولات به‌صورت آنی بالا می‌رود؟ چگونه است که خودروسازان با آب‌وتاب فراوان روی محصولی با استفاده از قطعات داخلی تأکید می‌کنند اما به محض آنکه ارز گران می‌شود اعلام می‌کنند قطعات محصولاتشان وارداتی بوده و همین امر باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود؟! این تناقض را چگونه می‌توان توضیح داد؟ اگر آن‌گونه که خودروسازان گرامی دلایل افزایش قیمت خودروهای خود را افزایش نرخ ارز و بهای مواد اولیه می‌دانند، لطف نماید و مستندات آن را به‌صورت عمومی منتشر کنند تا ما نیز از چندوچون آن آگاه شویم.

saipa iraq - افزایش قیمت خودروها در سکوت مسئولان، چیطوری ماشین باز؟!
اما نقش نهادهای نظارتی در این میان چیست؟ نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت محصولات گفته است که آن‌ها در آذرماه سال ۹۶ با دلار ۳ هزار ۲۰۰ تومانی خودروهای جدید تولید کرده‌اند اما هیچ‌کدام از این خودروها پیش‌فروش نشده و یا به‌روز و به‌صورت نقدی به فروش نرفته‌اند!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سایپا حدود ۶۰ هزار و ایران‌خودرو ۳۰ هزار خودرو احتکار کرده است ادامه داده سازمان تعزیرات و بازرسی کجا هستند که خودروسازان خودروها را احتکار می‌کنند؟ قاضی پور در ادامه گفته که خودروسازان منتظر هستند تا خودروهای خود را با قیمت دلار روز به مردم بفروشند.

cartoon - افزایش قیمت خودروها در سکوت مسئولان، چیطوری ماشین باز؟!
خب فارغ از صحت ادعاهای مطرح شده، جای خالی نظارت و البته پاسخگوی نهادهای مربوطه کاملاً احساس می‌شود.

cartoon - افزایش قیمت خودروها در سکوت مسئولان، چیطوری ماشین باز؟!
در روزهایی که خودروهای تولیدی کیفیت نه چندان مطلوبی داشته و از نظر ایمنی نیز حرف چندانی برای گفتن ندارند، این افزایش قیمت همچون نمک روی زخم است.

امیدواریم اتفاقات چند سال پیش که قیمت اکثر خودروها ناگهان چند برابر شد رخ ندهد، امیدواریم…

قیمت جدید تعدادی از خودروهای بازار ایران:

نام خودرو قیمت روز
دنا پلاس توربو ۶۵,۵۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۶۲,۰۰۰,۰۰۰
پژو ۲۰۰۸ ۱۳۸,۰۰۰,۰۰۰
هایما S7 توربو ۱۱۷,۰۰۰,۰۰۰
ساندرو استپ وی اتوماتیک ۷۲,۰۰۰,۰۰۰
جک S5 اتوماتیک ۱۲۱,۰۰۰,۰۰۰
هیوندای النترا ۲۱۴,۰۰۰,۰۰۰
هیوندای سانتافه ۳۴۵,۰۰۰,۰۰۰
مزدا ۳ تیپ ۴ ۱۵۳,۰۰۰,۰۰۰
چری تیگو ۵ آپشنال ۱۱۷,۳۰۰,۰۰۰
چری تیگو ۷ ۱۵۲,۳۰۰,۰۰۰
ام جی ۳۶۰ توربو ۸۹,۰۰۰,۰۰۰
رنو تلیسمان ۳۲۰,۰۰۰,۰۰۰
رنو کولئوس ۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰
فولکس تیگوان ۵۲۰,۰۰۰,۰۰۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.