خطرات و تلفات سیستم‌های استارت بدون کلید!

سیستم‌های استارت بدون کلید یا دکمه‌ها این روزها کاملاً محبوب هستند زیرا به مشتریان اجازه می‌دهند بدون در دست داشتن کلید به خودرو وارد شده و آن را روشن کنند. این سیستم‌ها مفید هستند اما می‌توانند در برخی شرایط کاملاً هولناک جلوه نمایند.

Keyless ignition - خطرات و تلفات سیستم‌های استارت بدون کلید!
بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، حداقل ۲۸ آمریکایی به خاطر کربن مونواکسید تولید شده توسط خودروهای مجهز به استارت دکمه‌ای جان خود را از دست داده‌اند! حداقل ۴۵ نفر دیگر نیز به خاطر آسیب مغزی در بیمارستان بستری شده‌اند.

Keyless ignition 1 - خطرات و تلفات سیستم‌های استارت بدون کلید!
در این گزارش آمده که سیستم‌های استارت بدون کلید (کیلس) هم‌اکنون تقریباً در نیمی از خودروهای فروخته شده در آمریکا به‌صورت استاندارد وجود داشته و این ریسک فراموشی برخی رانندگان برای خاموش کردن خودرو در زمان پارک آن‌ها در گاراژ خانه‌ها را افزایش می‌دهد. با توجه به عملکرد نرم و بی‌صدای پیشرانه‌های مدرن امروزی، برخی مالکان خودروها خودرو را در گاراژ پارک کرده و به خانه رفته و حتی متوجه روشن بودن خودرو نمی‌شوند. اگر این موضوع در دوره‌ای طولانی رخ دهد نهایتاً باعث مسمومیت با گاز مونواکسید کربن خواهد شد.

Keyless - خطرات و تلفات سیستم‌های استارت بدون کلید!
علیرغم روند رو به رشد مرگ‌ومیر، اکثر خودروسازان، سیستم‌های ایمنی برای پیشگیری از چنین وضعیتی را معرفی نکرده‌اند. نیویورک‌تایمز می‌گوید انجمن مهندسان خودرو قبلاً درخواست کرده سیستم‌های استارت بدون کلید دارای هشداری باشند تا زمانی که رانندگان خودرو را در حال روشن بوده ترک می‌کنند اما کلیدها در نزدیک خودرو نیستند عمل نماید.

Keyless Cars and Their Carbon Monoxide Toll lexus - خطرات و تلفات سیستم‌های استارت بدون کلید!
یکی از قربانیان مونوکسیدکربن ناشی از روشن ماندن خودروی لکسس

احتمالاً این تغییرات رخ می‌دهند زیرا NHTSA پیش‌نویس قانون جدیدی را تهیه کرده که از خودروسازان می‌خواهد تا زمانی که خودرو روشن بماند به مالکان هشدار دهد. البته بسیاری از خودروسازان تحت تأثیر این قانون قرار می‌گیرند.

Keyless Cars and Their Carbon Monoxide Toll - خطرات و تلفات سیستم‌های استارت بدون کلید!
یکی دیگر از قربانیان مونوکسیدکربن ناشی از روشن ماندن خودرو

البته تمامی خبرهای منتشر شده بد نیستند زیرا محصولات جدیدتر فورد اگر نیم ساعت به‌صورت درجا کار کنند و کلیدها داخل خودرو نباشند به‌صورت خودکار خاموش می‌شوند. متأسفانه تعدادی از خودروسازان حتی این روش را نیز دنبال نمی‌کنند. گفته می‌شود اضافه کردن ویژگی‌های ایمنی جدید به خودروها در هر سال هزینه کمتر از ۵۰۰ هزار دلار خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.