شاسی‌بلند محبوب رنو

فرصتی پیش آمد تا با نسخه دودیفرانسیل داستر SE 2018 ملاقات کنیم و مروری بر مشخصات و ویژگی‌های آن داشته‌ باشیم.

داستر؛ از آغاز تا به امروز
در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۰ بود که نسخه تولیدی و نهایی رنو داستر به‌عنوان عضو شاسی‌بلند خانواده لوگان، رسما به جهانیان معرفی شد. این کراس‌اوور اقتصادی جمع‌و‌جور نیز همانند برادران هاچ‌بک و سدانش یعنی ساندرو و لوگان، ‌روی پلت‌فرم B0 رنو توسعه‌یافته است. داستر برای اولین‌بار با مدل ۲۰۱۴ قدم به بازار کشورمان گذاشت و نسخه فیس‌لیفت آن نیز با مدل ۲۰۱۶ وارد بازار کشورمان شد که با استقبال بیشتری مواجه شد و تا به امروز شاهد عرضه آن در نسخه‌های تک‌دیفرانسیل و دو‌دیفرانسیل در بازار کشورمان بوده‌ایم.

رنو داستر 1 - شاسی‌بلند محبوب رنو

از روسیه، با تغییراتی اندک
برخلاف گذشته که داسترهای بازار کشورمان از سایت تولیدی گروه رنو در رومانی تامین می‌شدند، داسترهای ۲۰۱۸ وارداتی نگین‌خودرو ساخت روسیه هستند و از یکسری تفاوت‌ها در نمای ظاهری و کابین با مدل‌های پیشین نسخه فیس‌لیفت داستر در بازار کشورمان برخوردارند. در نمای ظاهری خودرو، بیش از همه این گرافیک جدید و جذاب چراغ‌های عقب خودرو است که جلب‌توجه و خودنمایی می‌کند و به‌خصوص در شب، جلوه‌ای گیراتر و زیباتر را به نمای عقب داستر می‌بخشد. طرح جدید سپر عقب، تزیینات کرومی بالای قاب پلاک با نوشته مشکی رنگ DUSTER و نشان کرومی ۴WD نیز دیگر موارد تغییریافته و جدید در نمای عقب خودرو به شمار می‌روند. در نمای جلوی خودرو نیز شاهد تغییراتی جزئی نظیر گارد طرح فلز سپرجلو هستیم که مجموعه همین تغییرات جزئی، نمای دلنشین‌تری را به چهره ساده و بی‌آلایش داستر بخشیده است. در نسخه فیس‌لیفت داستر(که اولین بار با مدل ۲۰۱۶ به بازار ایران راه یافت) و برخلاف تغییرات ظاهری خودرو که محدود به مواردی نظیر طرح رینگ‌های آلومینیومی، جلوپنجره و گرافیک چراغ‌های جلو بود، طراحی مجموعه جلوداشبورد به‌طور کلی مورد بازنگری قرار گرفت و فضای داخلی خودرو با تریم دورنگ مشکی-کرم، گرچه ساده است اما در عین حال کاربردی، زیبا، دوست‌داشتنی و دلپذیر به چشم می‌آید و در کابین مدل ۲۰۱۸ در مقایسه با مدل‌های قبلی، شاهد غربیلک‌فرمان و دسته‌دنده طرح جدید هستیم. فضای موجود در کابین خودرو را شاید نتوان بسیارعالی و‌ فراخ توصیف کرد اما حقیقت این است که داستر در کلاس خودش و با توجه به ابعادی که دارد، فضای پا، سر و شانه مناسبی را برای سرنشینان جلو و عقب خودرو فراهم‌آورده و از این حیث و همچنین فضای صندوق‌بار(با حجم ۴۷۵ لیتر)، بی‌شک یکی از بهترین‌های کلاس خودش به حساب می‌آید. کیفیت متریال مورد استفاده در کابین را نیز می‌توان قابل‌قبول ارزیابی کرد.

رنو داستر 3 - شاسی‌بلند محبوب رنو

تجهیزات رفاهی و ایمنی
مواردی نظیر کنترلگرهای سیستم‌صوتی پشت فرمان، سنسور دنده عقب، صفحه نمایش لمسی مجهز به رهیاب‌ ماهواره‌ای، هندزفری،بلوتوث و دوربین دید عقب(که این مجموعه توسط واردکننده روی خودرو نصب می‌شود)، تهویه مطبوع دستی، آینه‌های جانبی برقی، کروز کنترل، سنسور باد لاستیک‌ها، کامپیوتر سفری، سامانه‌های‌ کمکی ترمز ABS و EBD، ۲ ایربگ، سامانه کنترل‌پایداری و سامانه کنترل‌کشش لیست تجهیزات رفاهی و ایمنی داسترSE ‌ را تشکیل می‌دهند. محصولات رنو/داچیا‌ روی این پلت‌فرم یعنی لوگان، ساندرو و داستر، از بیخ و بن خودروهایی اقتصادی هستند و فلسفه اصلی تولید آنها، عرضه خودرویی با قیمت مناسب و به‌صرفه و در عین حال دوام و کارایی بالا و هزینه‌های نگهداری پایین بوده است. بنابراین نباید انتظار تجهیزات رفاهی همچون سانروف و تنظیم برقی صندلی‌ها را از آنها داشته باشید که البته این مورد در کنار ظاهر ساده داستر، می‌تواند در بازار ظاهرپسند ایران برای آن یک پاشنه‌آشیل محسوب شود اما داستر برگ برنده‌اش را در بخش‌های دیگری رو می‌کند و قدرت و اقتدارش را به رخ رقبای مجهزتر و پرزرق و برق‌ترش می‌کشد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

رنو داستر 2 - شاسی‌بلند محبوب رنو

پیشرانه
پیشرانه ۴سیلندر ۲ لیتری داستر که از سری پیشرانه‌های F4R رنو است، قادر به تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۱۹۵ نیوتن‌متر (در دور۳۷۵۰) بوده و با یک گیربکس ۴سرعته اتوماتیک جفت‌وجور می‌شود که این قوای فنی کشش و شتابگیری مطلوب و رضایت‌بخشی را برای داستر به ارمغان می‌آورد و از این کراس‌اوور جمع‌وجور، خودرویی سرحال و سرزنده می‌سازد. سواری خودرو نیز نرم و راحت بوده و سیستم تعلیق واکنش‌های بسیار مناسبی را در مقابل انواع دست‌اندازها و ناهمواری‌ها از خود به نمایش می‌گذارد. یکی از نکات جالب داستر که آن را از بسیاری از رقبای همکلاس و یا هم‌قیمتش در بازار ایران و حتی در سایر بازارهای‌جهانی متمایز می‌کند، بهره‌گیری از سامانه انتقال قدرت سه‌حالته با قابلیت انتخاب از بین حالت‌های ۲WD،‌۴WD و� ۴WD Lockدر نسخه دودیفرانسیل این خودرو است که در کنار توان و گشتاور مناسب پیشرانه، ارتفاع قابل توجه و ۲۱ سانتی‌متری کف خودرو از سطح زمین، زیرسازی تقویت‌شده، شاسی مستحکم و بهره‌مندی از زاویه حمله و فرار مناسب، سبب شده است تا داستر در بخش قابلیت‌های خارج‌جاده‌ای و آفرودی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد و فراتر از انتظارات اولیه و همچنین سگمنت و قیمت خود، ظاهر شود.

سخن پایانی
‌تا زمان نگارش این مطلب، داستر SE مدل ۲۰۱۸ در نسخه‌های تک‌دیفرانسیل و دودیفرانسیل از سوی نگین‌خودرو، تنها در شرایط فروش مشارکتی و بدون قیمت قطعی عرضه می‌شوند که البته آخرین قیمت نقدی اعلام‌شده در سال گذشته برای داستر SE دودیفرانسیل(خودرو مورد بررسی ما)۱۷۱میلیون‌تومان بوده است که با توجه به تحولات اقتصادی اخیر، به احتمال زیاد داستر نیز از موج افزایش قیمت‌ها بی‌نصیب نخواهد ماند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.