بررسی تخصصی پژو ۳۰۱

این محصول که یک سدان کامپکت شهری محسوب می‌شود، با قیمتی در حدود ۱۰۰ میلیون تومان یکی از رقبای اصلی هیوندای اکسنت مونتاژ کرمان خودرو و کیا سراتوی سایپایی است که روی کاغذ تفاوت‌های بسیاری با هر دو رقیب کُره‌ای دارد. اما چندی پیش و در نخستین روزهای حضور این خودرو در بازار کشور، فرصتی دست داد تا با این فرانسوی تازه‌وارد ملاقاتی داشته باشیم. چیزی که می‌خوانید، پاسخ به ۱۰ سوالی است که پیش از انجام این آزمایش فنی، به ذهنمان رسید.

۳۰۱ چه امکاناتی را به شما ارائه می‌کند؟
در لیستی که ایران خودرو برای امکانات این محصول ارائه کرده، مواردی مثل فرمان هیدرولیک با روکش چرمی و قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم تهویه مطبوع با کنترل الکترونیکی (غیر‌اتوماتیک!)، رادیوپخش با نمایشگر تک‌رنگ، ۴ بلندگو (که کیفیت صدای چندان رضایت‌بخشی ندارد) و قابلیت پخش از روی CD ،‌AUX ،‌USB و در نهایت بلوتوث، چراغ‌های ‌هالوژنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل، تنظیم برقی آیینه‌های جانبی به همراه گرمکن، بالابر برقی هر چهار شیشه، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، صفحه کیلومتر با طراحی ارگونومیک، زیرسیگاری و فندک، پایه‌های ایزوفیکس، سنسورهای پارک عقب، روکش نیمه چرمی صندلی‌ها به همراه تنظیم دستی و… به چشم می‌خورد که برای یک خودروی اقتصادی، کافی به نظر می‌رسد. اما با در نظرگیری برچسب قیمتی، جای خالی مواردی همچون سانروف، اینترفیس، نمایشگر رنگی، گرمکن صندلی‌های جلو و… در داخل این خودرو حس می‌شود. هرچند که اکسنت و سراتو غیرآپشنال هم موارد بیشتری نسبت به ۳۰۱ به شما ارائه نمی‌کنند.

عصر خودرو

آیا ۳۰۱ بزرگ و خانوادگی است؟
همانطور که در بالاتر گفتیم، پژو ۳۰۱ یک سدان کامپکت است که با توجه به طول کمتر از ۴٫۵ متر در زمره خودروهای کوچک بازار کشورمان قرار می‌گیرد. اما بسیاری از افرادی که چنین بودجه‌ای را برای خرید یک خودرو کنار می‌گذارند، انتظار یک فضای راحت برای استفاده خانوادگی را از خودرویشان دارند که با توجه به کلاسی که ۳۰۱ در آن قرار می‌گیرد، آنچنان با اطمینان نمی‌توان به این موضوع اذعان داشت. فاصله بین دو محور ۲٫۶ متری این خودرو هرچند که عدد قابل قبولی است اما کابین این خودرو را می‌توان جمع‌و‌جورتر از سراتو و وسیع‌تر از اکسنت دانست.

عصر خودرو

آیا ۳۰۱ برای استفاده در کلانشهرها گزینه خوبی است؟
اصولا یکی از اهداف تولید خودروهای کامپکت و کوچک، سهولت رانندگی با آنها در مسیرهای شلوغ کلانشهرهاست. ۳۰۱ هم با توجه به ابعاد کوچکش و اینکه شعاع دید نسبتا خوبی در طرفین (به غیر از عقب!) دارد، از آن دسته خودروهایی است که اگر‌ هاچ‌بک‌هایی مثل هیوندای i20 را کنار گذاشته و به دنبال یک گزینه صندوقدار باشیم، یک انتخاب جمع‌و‌جور شهری بسیار مناسب محسوب می‌شود. البته خیلی جالب است که بدانید این خودرو برخلاف ابعاد کوچکش، شعاع گردش چندان کمی ندارد و برای یک دور زدن کامل به ۱۰٫۹ متر فضا نیاز خواهید داشت که برای دور زدن در کوچه‌های باریک مجبور به چند بار تغییر جهت هستید.

عصر خودرو

دکوراسیون داخلی ۳۰۱ چطور است؟
۳۰۱ نه‌تنها در ظاهر بدنه بلکه در چیدمان و طراحی داخلی هم بسیار محافظه‌کارانه خلق شده است. وجود تریم کاملا مشکی در فضای داخلی این خودرو هرچند که نمای یکدستی را تحویل شما می‌دهد، اما شاید برخی افراد از یک خودروی صد و اندی میلیون تومانی، انتظار وجود انتخاب‌های بیشتری برای رنگ و طرح تودوزی داشته باشند. کنسول میانی جمع‌و‌جور است و غربیلک سه‌شاخه با طرحی نزدیک به D، فرم نسبتا خوبی در دستان دارد اما به طور کلی همه چیز ساده طراحی شده و در قیاس با خودرویی مثل هیوندای اکسنت، ۳۰۱ اندکی کهنه به نظر می‌رسد. ولی مسئله اینجاست که بسیاری از افرادی که به دنبال یک خودروی روزمره هستند، همین سادگی را به زرق و برق کُره‌ای‌ها ترجیح می‌دهند و در نتیجه تصمیم‌گیری در مورد این سوال، به سلیقه خریدار بازمی‌گردد.

عصر خودرو

عملکرد دینامیکی این خودرو در چه سطحی است؟
پیش از اینکه پشت فرمان ۳۰۱ قرار بگیریم، انتظار عملکردی شبیه به پژو ۲۰۷i اتوماتیک، تنها با اندکی بهبود را داشتیم‌ اما تجربه چند‌ساعته با این شیر تازه‌وارد، نشان داد که ۳۰۱ با ساختاری مدرن‌تر چه در پیشرانه و چه در بخش‌های دیگری مثل گیربکس، ترمز و زیربندی، پیشرفت تکنولوژی بسیار خوبی داشته و رنگ و بوی دیگری دارد. در واقع باید گفت که پیشرانه ۱۱۴ اسب بخاری این خودرو هرچند که ‌روی کاغذ شاید در حد و اندازه یک دنا خروجی داشته باشد و با توجه به گیربکس اتوماتیکش، انتظار کشش و شتاب چندانی از آن نداشته باشیم، اما با جان گرفتن موتور و محک‌زدن آن در شرایط متفاوت، موضوع متفاوت خواهد بود. گیربکس ۶‌دنده این محصول که قابلیت تعویض دنده به صورت دستی و دو حالت «اسپرت» و «زمستان» را به شما ارائه می‌کند، عملکرد بسیار خوب و راضی‌کننده‌ای از خود نشان می‌دهد و به همین خاطر در این خودرو خبر از تاخیرها و ضربه‌های گیربکس AL4 پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ نیست. همچنین هرچند که شرکت سازنده شتاب صفرتا۱۰۰ این خودرو را ۱۲٫۱ ثانیه اعلام کرده اما کشش در دنده ۱ بسیار عالی و اغواگر است و شتابگیری در دنده‌های سبک‌تر نیز به فراخور حجم موتور، وضعیت نسبتا خوبی دارد. اما مسئله هندلینگ در ۳۰۱ نیز مثل بسیاری از پژوهای خانوادگی با اندکی ضعف رو‌به‌رو‌ست. در واقع درتغییر جهت‌های ناگهانی، تنش‌های انتقالی به کابین اندکی بیش از حد انتظار است و موضوع کم‌فرمانی بر سر پیچ‌ها، می‌تواند اندکی آزاردهنده باشد. البته این خودرو به لطف بهره‌گیری از ABS ،‌ESP و در نهایت EBS (ترمز اضطراری) ترمزهای خوبی دارد و پاسخ به پدال ترمز سریعا صورت می‌گیرد. اما اگر به ترمزهای نسبتا نرم‌تر خودروهای ایرانی عادت داشته باشید، ممکن است در ابتدا با اندکی چالش روبه‌رو شوید.

عصر خودرو

آیا کابین ۳۰۱ کاربردی است؟
بحث در مورد ارگونومی هر خودرو یک موضوع کاملا مفصل است که صحبت کاملا تخصصی و گسترده درمورد آن از حوصله این مطلب خارج است. اما چیزی که با قرار‌گرفتن در داخل کابین ۳۰۱ تجربه می‌کنید، اندکی عجیب و غریب است. برای مثال، حالت قرار‌گرفتن شما روی صندلی خوب است و اگر بلندقامت باشید با عقب کشیدن صندلی به هیچ وجه به مشکل نمی‌خورد و حتی در صورتی که صندلی‌های جلو در عقب‌ترین حالت خود هم باشند، فضا برای پای سرنشینانی با قد متوسط در ردیف عقب وجود خواهد داشت. اما نکات ریزی مثل قرارگیری دکمه‌های بالابر شیشه در پشت لیور دنده که برای فشردن آنها باید به جلو خم شوید و یا مدت زمان نسبتا طولانی‌ای که باید صرف اتصال تلفن همراه به سیستم صوتی کنید (بیش از ۲٫۵ دقیقه برای نخستین‌بار!)، ممکن است اندکی آزاردهنده باشد. به غیر از موارد گفته شده، قرارگیری دکمه‌های تنظیم آیینه‌های جانبی درست در جلوی زانوی سمت چپ و یا فضای بسیار محدود کنسول زیرآرنجی خودرو نیز از موارد عجیب و غریب در این خودرو هستند.

عصر خودرو

آیا ارزش خرید دارد؟!
پژو ۳۰۱ مدل ۲۰۱۶ آخرین بار با قیمت ۹۴ میلیون تومانی توسط نمایندگی‌های منتخب ایران‌خودرو ثبت‌نام شد و حال که این خودرو در بازار حضور پیدا کرده، برچسب قیمتی ۹۸ الی ۱۰۴ میلیون تومانی برای آن به چشم می‌خورد. در شرایطی که اکسنت مونتاژ ایران با بهره‌گیری از مدل روز (در صورتی که ۳۰۱ صفر کیلومتر، دو مدل پایین‌تر از سال فعلی میلادی دارد) تقریبا ۱۰ میلیون تومان گران‌تر است، با وجود تمام صحبت‌های فوق و محافظه‌کاری‌های این کوچولوی فرانسوی، باید ببینید که سلیقه شما کدام پارامترها را بیشتر می‌پسندد. اینکه همسو با محبوبیت چندین و چند ساله پژو در ایران، ۳۰۱ نه چندان پرزرق و برق و البته کمیاب‌تر را انتخاب کنید و یا به سراغ کُره‌ای‌هایی بروید که با هیاهوی بیشتر، حداقل نیم دهه بازار سدان‌های کامپکت ایران را در دست داشته‌اند. در پایان لازم می‌دانیم از همکاری صمیمانه نمایندگی ایران خودرو شماره ۳۴۱۷ شهرستان شاهرود (یوسفی) و همراهی آقای «محمد یوسفی»، کمال قدردانی را به جای آوریم.

عصر خودرو

۳۰۱ از حیث فنی چه مشخصه‌هایی دارد؟
برخلاف اینکه بسیاری از افراد فکر می‌کنند ۳۰۱ از پیشرانه TU5 مشترک با پژو ۲۰۶ بهره می‌برد، این خودرو با موتور EC5F به بازار ایران عرضه شده ‌که در واقع پیشرانه مذکور جایگزینی برای TU5 است که بیشتر برای عرضه در بازارهای چین، آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین آماده شده است. موتور این خودرو با حجمی معادل ۱٫۶ لیتر، قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۱۴ اسب بخاری است و همچنین حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن‌متر را نیز به شما ارائه می‌کند. البته رقیب کُره‌ای این خودرو یعنی اکسنت با حجمی مشابه، ۱۰ اسب بخار و ۶ نیوتن‌متر خروجی بیشتر دارد. ۳۰۱ با وجود استاندارد آلایندگی یورو۶ و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک مصرف سوخت بسیار خوبی یعنی بین ۵٫۲ الی ۹ لیتر در ۱۰۰کیلومتر برای سیکل‌های جاده‌ای و شهری خواهد داشت که به صورت ترکیبی، از عدد اعلام شده برای اکسنت اندکی بیشتر است. همچنین شتاب صفرتا۱۰۰ این پژو‌ ۱٫۲ تُنی عددی بیش از ۱۲ ثانیه اعلام شده که از این حیث هم نسبت به دو رقیب کُره‌ای یعنی سراتو و اکسنت ضعیف‌تر است.

عصر خودرو

فضای صندوق بار چطور؟
هرچند که خودروهای کامپکت اصولا برای استفاده‌های درون‌شهری و مسیرهای کوتاه جاده‌ای ساخته می‌شوند اما در بسیاری از موارد نیز از این دسته از خودروها برای سفرهای بین‌شهری و نسبتا طولانی استفاده می‌شود. پس اگر اهل مسافرت هستید و قصد دارید یک دستگاه ۳۰۱ خریداری کنید، باید گفت که فضای صندوق بار این خودرو با درنظرگیری ابعاد و کلاسش، بسیار خوب بوده و طبق اعلام کارخانه گنجایشی معادل ۵۰۶ لیتر دارد که این حجم با خواباندن صندلی‌های جلو به حدود ۱۳۳۲ لیتر نیز می‌رسد.

عصر خودرو

آیا ۳۰۱ زیباست؟
یکی از مهم‌ترین ملاک‌های اکثر ایرانی‌ها برای خرید یک خودرو (خصوصا در مورد خرید خودروهای گران‌قیمت خارجی)، جذابیت ظاهری است؛ موردی که فرانسوی‌ها و به ویژه پژو تا همین چند سال پیش به صورتی کاملا محافظه‌کارانه پیگیرش بودند. در واقع اگر به عمده خودروهای فرانسوی تا پیش از سال ۲۰۱۵ نیم نگاهی داشته باشیم، شاهد ظاهر ساده آنها خواهیم بود که شاید این مسئله به‌خاطر دیرتر دمده‌شدن خودروهای با ظاهر ساده باشد. اما ورود خودروهایی مثل رنو تلیسمان، رنو کولئوس نسل آخر، پژو ۵۰۸ جدید و… به بازار، نشانگر این موضوع است که در هیاهوی طراحی‌های مدرن خودروسازان کُره‌ای، ژاپنی و…، فرانسوی‌ها قصد ندارند گوی رقابت را از دست دهند، ولی با توجه به اینکه طراحی ۳۰۱ به سال ۲۰۱۲ (۶ سال پیش) باز‌می‌گردد و علیرغم عرضه نسخه فیس‌لیفت آن به بازار جهانی، ایکاپ نمونه اولیه این خودرو (مدل ۲۰۱۶) را به ایران عرضه کرده است، می‌توان گفت که ۳۰۱ چندان مدرن و دلربا نیست! هرچند که نکاتی مثل خطوط عضلانی کاپوت یا چراغ خطرها را می‌توان از جمله بخش‌های نسبتا جذاب ظاهر این خودرو دانست.

عصر خودرو

عصر خودرو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.