خرید خودرو یا سپرده‌گذاری در بانک، کدام بهتر است؟

 خرید خودرو در ایران برای برخی از مردم بیشتر از آنکه خرید یک وسیله کابردی باشد وسیله‌ای برای حفظ سرمایه شان حساب می‌شود، برخی خودرو را می‌خرند تا پس از مدتی آن را گران تر به فروش برسانند و از این خرید و فروش سودی نصیبشان شود و در واقع توان مالی خودرو را بهبود ببخشند.

هرگاه نرخ تورم بالا می‌رود و نرخ ارز بالا و پایین می‌شود، برخی از افراد جامعه سپرده‌گذاری در بانک را یک ریسک می‌پندارند و معتقدند برای آنکه بتوانند سرمایه موجود خود را افزایش دهند سوار بر موج نوسانی نرخ ارز با خرید اقلامی همانند دلار و سکه و خودرو و غیره می‌توانند سود خوبی کسب کنند. اما آیا این تفکر درست است و خریدن خودرو در شرایط اقتصادی فعلی کار درستی است؟

حمیدرضا صفری کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال به خبرنگار خودروکار می‌گوید: «درست است که زمانی که گرانی و تورم ایجاد شود خودرو هم گران خواهد شد اما خودرو یک کالای مصرفی است، اما سپرده‌گذاری در بانک یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک به حساب می‌آید و خرید خودرو در همچین شرایطی کار منطقی به نظر نمی‌رسد.»

او می‌افزاید: «زمانی که نرخ ارز تغییر می‌کند، و تورم ایجاد می‌شود مسلما برای هرکسی هر دارایی که تورم را پوشش بدهد بهتر است در واقع مردم سعی می‌کنند دارایی خود را حفظ کنند، و چون ابتدا نرخ ارز رشد می‌کند بعد سایر اقلام هرچه این دارایی که افراد می‌خرند به نرخ ارز نزدیک تر باشد سرمایه آنها را بیشتر حفظ می‌کند. اما خودرو همانطور که عنوان شد یک کالای مصرفی است و از آنجایی که ما هم خودرو داخلی داریم و هم خودروی خارجی و بر قیمت‌گذاری آنها نظارت وجود دارد و به راحتی افزایش نرخ پیدا نمی‌کنند خرید آنها به صرفه نیست اما دارایی‌های همانند طلا که یک کالای مصرفی نیست به راحتی می‌تواند نرخ خود را حفظ کند.»

همچنین علی اصغر پور متین اقتصادان با اشاره به این که خودرو یک سرمایه حساب نمی‌شود به خبرنگار خودروکار می‌گوید: « اگر قرار باشد همه با این نگاه خودرو بخرند پس تکلیف توسعه اقتصادی چه می‌شود؟ اما اگر شخصی پول خود را در بانک بگذارد بانک با پول سرمایه‌گذاری می‌کند و شغل ایجاد می‌کند، اما با خرید خودرو که شغل ایجاد نمی‌شود.بنابراین کار بسیار اشتباهی است.»

او می‌افزاید: «اگر شخصی بخواهد برای سرمایه‌گذاری خودرو خریداری کند باید بداند که هم نگهداری خودرو مشکل است هم باید از مد افتادن مدل خودرو خود را در نظر بگیرد و به مشکلات دیگری همانند بیمه هم فکر کند.»

پور متین معتقد است، خرید و فروش خودرو با بازار عرضه و تقاضای آن رابطه مستقیم دارد و هر زمان ممکن است خودروساز خودو بیشتری را وارد بازار کند و این سود حاصل از خرید خودرو یک سود کاملا مقطعی است. و در بلند مدت حتی ممکن است به ضرر تبدیل شود.

در رابطه با ریسک سرمایه گذاری در حوزه خودرو در برابر سپرده گذاری بانکی، محمد حسین صدرایی، عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه بازار نظر متفاوتی دارد او به خبرنگار خودروکار می‌گوید: «اگر از منظر اقتصاد ملی به این موضوع نگاه کنیم خرید سهام از سوی مردم نسبت به سپرده‌گذاری در بانک و یا خرید خودرو بهتر است چراکه ممکن است بانک‌ها نتوانند به اقتصاد ملی کمک کنند.»

او ادامه می‌دهد: «نه خرید طلا و نه خرید خودرو و ارز اسم هیچکدام سرمایه‌گذاری نیست. ما امروز خودرو می‌خریم و بعد به واسطه کاهش ارزش پول ملی مان بعد از ۱۰ سال نرخ خودرو همانی می‌شود که پول داده‌ایم. این دیگر سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید. بنابراین باید کمک کنیم در افکار عمومی بازار سرمایه توسعه پیدا کند و مردم در چنین شرایطی پول خود را در بازار سرمایه بگذارند.»

صدرایی معتقد است نباید منافع ملی را فدای سود و منفعت شخصی کرد و می‌گوید:  «مردم خودرو می‌خرند نه برای اینکه گران می‌شود، چون این لغت اشتباه است، مردم این کار را انجام می‌دهند تا ارزش پولشان حفظ شود.»

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: «ارزش پول ملی هر کشوری دیگر به پشتوانه ذخایر طلا و غیره آن نیست بلکه به پشتوانه اقتصاد ملی و تولید آن کشور است، اگر مردم پولشان را در بخش تولید سرمایه‌گذاری کنند قطعا ما دیگر دچار چنین نواساناتی نخواهیم شد.»

*سخن آخر

آنچه کارشناسان برآن تاکید دارند این است که خرید خودرو به عنوان یک کالای مصرفی به نظر کار عاقلانه‌ای به حساب نمی‌آید، چرا که ممکن است این خودرو دچار حادثه شود و یا مدل آن قدیمی شود و حتی ممکن است سودی که از فروش این خودرو‌ها به‌دست می‌آید مقطعی باشد. آنها معتقدند سرمایه‌گذاری در بخش بازار سرمایه نه تنها به اقتصاد ملی کمک می‌کند بلکه ما را هم از این خرید و فروش‌های با سود مقطعی می‌رهاند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.