ارایه جزییات تعیین کرایه بها براساس تن- کیلومتر در جلسه امروز

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با تشریح جزییات تعیین کرایه بها براساس تن بر کیلومتر گفت: طرح کانون درباره جزییات نرخ گذاری کرایه مبتنی بر تن- کیلومتر بررسی می‌‌شود.

احمد کریمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین توافقات برای اجرای مطالبات رانندگان کامیون و کامیون‌داران اظهار داشت: امروز جلسه کارگروه برای تصمیمات درباره اجرای خواسته های رانندگان و کامیون داران با حضور نمایندگان صنف و نمایندگان دولت برگزار می‌شود که در این جلسه درباره برخی از مطالبات تصمیم گرفته می‌شود و این تصمیمات مصوب خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات رانندگان در ۲۰ سال گذشته بر روی هم انباشته شده است بنابراین موضوعی نیست که بتوان در کوتاه مدت آن را رفع و خواسته رانندگان را به اجرا رساند، ادامه داد: برخی از مشکلات این صنف منطقه‌ای هستند به طور مثال در بندر عباس با مشکل تبعیض در توزیع بار مواجه هستیم یا اینکه در اصفهان، بارها در مبادی بارگیری انبار می‌شوند و یا توسط ماشین‌های عبوری با کمترین نرخ حمل می‌شوند.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور، افزود: برخی دیگر از مشکلات این صنف عمومی هستند مانند نرخ کرایه حمل بار یا بحث بیمه که معتقدیم کرایه حمل نباید توافقی باشد براساس تن- کیلومتر حساب شوند و طرح تعیین کرایه بها براساس تن- کیلومتر  آماده شده و در جلسه کارگروه امروز به نمایندگان دولت برای بررسی و ارزیابی ارائه می‌شود.

کریمی درباره نحوه محاسبه کرایه بها مبتنی بر تن – کیلومتر، اظهار داشت: در ابتدا باید هزینه‌ها براساس تن- کیلومتر مشخص شود به این معنا که میزان هزینه تردد یک دستگاه کامیون از مبدا تا مقصد مشخص  شده و سود سرمایه گذاری (ارزش ناوگان) به همراه دستمزد راننده به آن اضافه و در نهایت با یک سود مناسب که هنوز نرخ آن تعیین نشده جمع بسته شود.

وی گفت: بنابراین در ابتدا تن بر کیلومتر هزینه‌ها حساب می‌شود و بعد از آن هزینه شاخص‌های متغیر مانند نوع بار، شرایط جوی، شرایط مسیر تردد کامیون، حمل بار از مناطق بارخیر، یک‌سر بار خالی و .. به آن اضافه خواهد شد. در نهایت یک نرخ ثابت برای کرایه بها براساس تن – کیلومتر به دست می‌آید که برای مثال مشخص می‌شود که هزینه تن بر کیلومتر امروز در شرایط جوی مشخص در مسیر مشخص چقدر است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با بیان اینکه تعیین نرخ کرایه براساس تن بر کیلومتر در کشورهایی مانند امریکا در حال اجرا است، ادامه داد: محاسبه کرایه بها پیچیده است اما اجرای آن غیر ممکن نیست چراکه در نهایت به یک عدد ثابت می‌رسیم که از این پس سالانه براساس نرخ تورم تعیین می‌شود و دیگر نیازی به محاسبات جدید ندارد و هر سال نرخ تورم فقط به آن اضافه می‌شود.

کریمی گفت: وزیر راه و شهرسازی هم با کلیات طرح تعیین کرایه بها براساس تن- کیلومتر موافقت کرده‌اند و در جلسه امروز جزییات طرح بررسی می‌شود.

وی درباره اجرای سامانه سپهتن هم اظهار داشت: مخالف اجرای سامانه سپهتن نیستیم اما درخواست‌هایی در نحوه اجرای این سامانه داریم؛ اول اینکه معتقدیم کابین راننده در کامیون حریم خصوصی وی تلقی می‌شود و دوربین سپهتن در کابین باید خاموش شود. دوم اینکه هزینه نصف این سامانه بر عهده راننده است که چیزی حدود یک میلون و ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود که خواسته ما این است که دولت ۷۰ تا ۷۵ درصد این هزینه را بپردازد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور افزود: نکته دیگری که در بحث سپهتن وجود دارد بحث میزان تردد و استراحت رانندگان است هدف از اجرای سامانه سپهتن کنترل رانندگان در میزان تردد و پیمایش است که مدت زمان استاندارد سفر و رانندگی را رعایت کرده باشند اما خدمات رفاهی و امنیت در سطح جاده‌ها در حدی نیست که بخواهیم تناسب ساعات استراحت و ساعات رانندگی را رعایت کنیم.

وی گفت: رانندگان در قبال ۸ ساعت رانندگی باید ۱۶ ساعت استراحت کنند اما جاده‌ها آنقدر امنیت ندارند که در هر نقطه‌ای از جاده راننده بخواهد به استراحت بپردازد.

کریمی با تاکید بر اینکه مخالف تصمیمات دولت نیستیم، گفت: این تصور پیش نیاید که صنف با آنچه که دولت مصوب می‌کند، مخالف است بلکه تقاضای ما این است که در تصمیماتی که برای این صنف و قشر گرفته می‌شود، نظرات و خواسته‌های آنها را هم در نظر بگیرند؛ چرا حتی یک نماینده از صنف در جلسات تصمیم ساز دولت حضور ندارد در حالی که این رانندگان و کامیون داران هستند که باید این تصمیات را به اجرا برسانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.