خودرو چرا تا این حد گران شد؟!

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت اعلام کرد: با اقداماتی که در خصوص پیش فروش خودرو شده تا کمتر از یک ماه دیگر بازار خودرو آرام می شود و قیمت‌های حاشیه بازار از بین خواهد رفت.

امیرحسین قناتی در برنامه تیتر امشب افزود: در عرضه خودرو مشکلی به وجود نیامده بلکه هجوم نقدینگی سرگردان به بازار خودرو و افزایش تقاضا این حاشیه افزایش قیمت ها را به وجود آورده است.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت گفت: امسال بالغ بر ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که در مقایسه با تولید در مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۵ درصد بیشتر است.

قناتی افزود: امسال حدود ۲۲۵ هزار دستگاه خودرو سند فروش خورده است و این نابسامانی حاشیه بازار کار واسطه ها و دلالان است.

او با اشاره به اینکه خودروساز برای تامین نیاز مالی خود باید خودرو را به فروش برساند گفت: شرکت های خودرو سازی بر اساس نیاز بازار خودرو تولید می کنند و اجازه نمی دهیم برای افزایش قیمت خودرو در بازار خودرو ها را دپو کنند.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت افزود: شرکت های خودرو سازی سالیانه بر اساس نیاز بازار یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید می کنند.

قناتی درباره پیش فروش خودروها افزود: شرکت های خودرو سازی بر اساس دستوالعمل شورای رقابت عمل می کند و با توجه به تقاضا در بازار این اجازه به خودرو ساز داده خواهد شد تا تعداد بیشتری خودرو پیش فروش کند.

او همچنین گفت: این حاشیه بازار در اعیاد پیش رو برطرف خواهد شد و شرکت های خودرو سازی فروش خودرو را در برنامه دارند.

مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت درباره ثبات در بازار تاکید کرد: حداکثر تا یک ماه آینده شاهد ثبات در بازار خواهیم بود.

قناتی افزود: این افزایش قیمت خودرو به نفع وزارت صنایع و شرکت های خودرو ساز نیست و از این افزایش قیمت حمایت نمی کنیم.

در ابتدای برنامه تیتر امشب معنمدی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل گفت: عدم نظارت بر بازار خودرو و انحصار که موجب شده خودروسازان کنترل کامل بازار را در دست بگیرند علل هرج و مرج در بازار خودرو و افزایش قیمت هاست.

ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بعد از اظهارات معنمدی گفت: افزایش قیمت ها بیشتر مربوط به خودروهای وارداتی است.

این نماینده مجلس گفت: شورای رقابت برای دو تیپ خودرو قیمت گذاری می کند که یک تیپ شامل خودروهای مثل سمند ، پارس ، پژو و ال نود است و یک تیپ هم شامل خودروهایی مثل پراید و تیبا است.

ملکی گفت: خودروهایی که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت است ۳.۵ درصد افزایش رسمی قیمت داشته به علاوه ۱۲ درصد حدودا حاشیه نرخ رشد و خودروهایی که مشمول قیمت گذاری شورای رقابت نمی شوند هم حدود ۱۲ درصد رشد قیمت و حاشیه نرخ رشد قیمت آنها هم حدود ۲۳ درصد بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  با بیان این که عضور شورای رقابت است گفت: البته خودروهایی که وابستگی وارداتی آنها بیشتر بوده تا ۳۰ یا ۴۰ درصد هم افزایش قیمت داشته اند.

ملکی گفت: احتکار نمی تواند از علل نابسامانی بازر باشد زیرا احتکار به ضرر خودروساز است چون خودروسازان به شدت مشکل نقدینگی دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر قیمت خودرو مثل قیمت قطعات و مواد اولیه افزود: ارز از عوامل تاثیر گذار بر قیمت خودروست و هر دستگاه خودرو حداقل ۲۰۰۰ دلار وابستگی ارزی دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از علل مشکلات بازار خودرو را ندادن اجازه ثبت سفارش خودرو و طرح وضع مالیات بیان کرد و گفت: ۶۴۸۱ دستگاه خودروی خارجی به اذعان وزارت صنایع بدون ثبت سفارش وارد شده است و انجمن وارد کتنندگان خودرو می گوید ۱۵۰۰۰ هزار دستگاه بدون اینکه سایت باز باشد ثبت سفارش شده است.

خاکساری کارشناس صنعت خودرو هم با اشاره به این که قیمت خودرو وابسته به عوامل مختلف است گفت: در بازار انحصاری قیمت را تولیدکننده تعیین می کند و به بازار می دهد.

این کارشناس گفت: قیمت خورد در ایران واقعی نیست و هیچ نسبتی با درآمد مردم و حتی آن مهندسی که درکارخانه خودروسازی کار می کند ندارد.

خاکساری گفت: در همه جای دنیا قیمت خودروهای باکیفیت و به روز و مدرن سال ۲۰۱۸ معادل ۴ تا ۶ برابر درآمد یک مهندس لیسانسیه است و واقعیت این است که در کشور ما پایه قیمت گذاری خودرو اشتباه بوده است و خودروسازی مسیر نامناسبی را طی کرده است.

این کارشناس افزود: نرخ مالکیت خودرو در ایران پایین است و از هر ۱۰۰۰ ایرانی فقط ۱۷۵ نفر خودرو دارند یعنی ۴۰ درصد خانوارهای ایرانی خودرو ندارند یعنی نمی توانند خودروهای گران بی کیفیت داخلی را بخرند زیرا قیمت خودروها با درآمد آنها تناسب ندارد و غیر واقعی است.

خاکساری گفت: پیشنهاد می کنم این شوراهایی که ایجاد کرده اند همه منحل شود و اجازه دهند خودروهای با کیفیت بدون تعرفه و مالیات وارد شود.

همچنین محمدرضا منصوری؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ارتباط تلفنی با برنامه تیتر امشب ضمن تایید سخنان خاکساری گفت: عملکرد شرکت های خودرو سازی در چند سال گذشته بسیار بد بوده است.

او گفت: با توجه به رایگان بودن آب و برق و کارگر ارزان شرکت های خودرو سازی نباید اینگونه افزایش قیمت داشته باشیم و افزایش قیمت ارز در بازار ارتباطی با افزایش قیمت خودرو ندارد.

منصوری با اشاره به این که مزد کارگر ایرانی ۴۰۰ دلار است که حتی از کارگر چینی که ۱۱۰۰ دلار بسیار کمتر است گفت: مسئله امروز ما عرضه خودرو در بازار نیست بلکه رشد تقاضا در بازار است.

او با اشاره به اینکه باید جلوی رانت در شرکت خودرو سازی گرفته شود گفت: خودرو نباید به عنوان یک کالای سرمایه ای تلقی شود و نباید فرد برای افزایش سود در بازار، خودرو را از کمپانی خریداری کند.

مجتبی نظری؛ مشاور مدیرعامل سایپا دیگر میهمان تلفنی برنامه تیتر امشب درباره شرایط تعویض خودرو های ثبت نامی ساندرو با تندر ۹۰ گفت: شرکت سایپا به متقاضیان اعلام کرده است در صورت نیاز می توانند نسبت به تعویض خودرو اقدام کنند و این مسئله ارتباطی با افزایش قیمت و کمبود خودرو در شرکت ندارد.

او گفت: شاخص هایی که برخی کارشناسان درباره قیمت تمام شده خودروها اعلام  می کنند درست نیست.

مشاور مدیرعامل سایپا گفت: در ماه های اخیر نسبت به مشابه سال گذشته بیشترین تولید خودرو را داشتیم که افزایش تولید با توجه به نیاز بازار بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.