ساینای اتوماتیک راهی برای خلاص شدن از رنج رانندگی در ترافیک

در زبان پارسی ساینا نام یکی از خاندان موبدان زرتشتی است.  ریشه این اسم در زبان اوستایی است و به معنای فرشته پیروزی یا سیمرغ, سیمرغ پرنده ای است اساطیری که از بهشت به زمین آمده است و نماد همه چیزهای پاک، خوب و خالص است؛ ساینا در زبان هندی از دو کلمه سای و آینا تشکیل شده سای یعنی خدا وآینا یعنی پژواک خدا این زیباترین معنی این اسم است. اما در زبان یونانی معنی پرنسس دارد و در زبان کردی معنای رنگ آبی آسمان؛

اگر از معنای ساینا عبور کنیم, در مصداق آن به ارزان‌ترین خودروی اتوماتیک ایران می‌رسیم. خودرویی که  محصول جدیدی از شرکت خودروسازی سایپاست که قیمتی حدود پیش فروش آن به قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد. خودرویی که در این محدوده قیمتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

مقدمات پروژه تولید خودرو ساینا با گیربکس اتوماتیک ( بر روی پلتفرم X200 ) در گروه خودروسازی سایپا از سال ۹۴ شروع شد و مذاکره با بیش از ۲۰ شرکت تولیدکننده گیربکس اتوماتیک و بررسی محصولات تولیدی آنها برای جانمایی در محفظه موتور X200 صورت گرفت که در نهایت گیربکس CVT شرکتPunch Powertrain بلژیک به دلیل ابعاد مناسب و کارایی خوب  انتخاب شد و این پروژه پس از تایید هیئت مدیره سایپا از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ آغاز شد.

گیربکس Transmition  Continues Variable (CVT) به معنی جعبه دنده با قابلیت تغییر پیوسته ضرایب دنده است که مدل پایه این گیربکس از سال ۲۰۰۷ در شرکت پانچ بلژیک تولید شده است و موتورهای تا گشتاور ۱۹۰ نیوتن متر و دور ورودی ۶۰۰۰  را پشتیبانی می‌کند و همچنین دارای حالت تیپ ترونیک با قابلیت تعویض دنده دستی است. این نوع گیربکس بر روی برخی از خودروهای برندهای نیسان، رنو و میتسوبیشی در ایران سابقه مصرف دارد.

با جستجویی در بازار خودرو متوجه می‌شویم که ساینای اتوماتیک در بازار خودروی ایران ارزان‌ترین است و به همین لحاظ این خودرو برای تصاحب بازار راه چندان دشواری در پیش ندارد.

آن‌گونه که مسئولان سایپا می‌گویند این خودرو در دو دو تیپ پایه و مدل فول آپشن به بازار ارائه شده است. که در مدل فول آپشن آن از تجهیزات بسیار مدرنی بهره گرفته شده است. سیستم ورود به خودرو بدون کلید، سیستم استارت بدون سوئیچ، کروز کنترل، سیستم محدود کننده سرعت، نمایشگر لمسی ۷ اینچی و سیستم مجهز به مسیریاب و همچنین فرمان برقی، سیستم پایش فشار باد و در آینده نیز سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC) از امکانات و آپشن های ساینا اتومات می‌باشد.

با توجه به امکانات و محدوده قیمتی تعیین شده برای این خودرو به نظر می‌رسد که ساینای اتوماتیک خودروی مناسبی باشد برای کسانی که مایلند به ارزان‌ترین شیوه از رنج دنده عوض کردن در ترافیک‌های شهری خلاصی یابند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.