خطرات بیشتر شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها برای عابران پیاده

بنا به نتایج بررسی‌های صورت گرفته توسط دیترویت فری پرس و USA تودی نتورک، احتمال اینکه عابر پیاده در برخورد با یک شاسی‌بلند جان خود را از دست دهد سه برابر بیشتر از زمان تصادف با یک خودروی سواری می‌باشد. مقامات دولتی ظاهراً این موضوع را سال‌هاست که می‌دانند اما کار زیادی برای کاهش آمار مرگ‌ومیر یا انتشار عمومی این خطر انجام نداده‌اند.

تعداد مرگ‌ومیر عابران پیاده در آمریکا از سال ۲۰۰۹ تاکنون ۴۶ درصد افزایش یافته و گفته می‌شود شاسی بلندها اکثراً مسئول این افزایش تلفات هستند. این نتایج واقعاً خطرناک هستند به گونه‌ای که تنها در سال ۲۰۱۶ حدود ۶ هزار عابر پیاده در برخورد با خودروها جان خود را از دست داده‌اند.

ford mondeo pedestrian detection 1 - خطرات بیشتر شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها برای عابران پیاده
بدون هیچ‌گونه تعجبی اکثر تلفات در شهرهای بزرگ رخ داده‌اند. در میان شهرهایی با حداقل ۲۰۰ هزار نفر جمعیت این دیترویت است که بیشترین تلفات عابران پیاده با نرخ ۳۵.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را به خود اختصاص داده است. از دیگر شهرهای بزرگ دیگر آمریکایی که آمار تلفات عابران پیاده زیادی دارند می‌توان به نیوارک، میامی، تامپا، سنت لوئیس و فونیکس اشاره کرد.

البته همه‌ی تقصیرها به گردن شاسی بلندها نیست زیرا بسیاری از عابران پیاده که جان خود را از دست داده‌اند یا به‌یک‌باره جلوی خودروها سبز شده‌اند یا اینکه تحت تأثیر الکل بوده‌اند. گوشی‌های هوشمند نیز در میان فاکتورهای مؤثر به چشم می‌خورند و البته آمار مربوط به آن سال به سال بیشتر هم می‌شود.

Passat Pedestrian detection2 - خطرات بیشتر شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها برای عابران پیاده

اگرچه برخی فاکتورها در تصادف عابران پیاده دخیل هستند اما ارتباط تلفات عابران با کراس اوورها و شاسی بلندها کاملاً واضح است. شک و تردیدهایی درباره آمار دقیق وجود دارد اما دیترویت فری پرس می گوید بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ شاهد افزایش ۶۹ درصدی تلفات عابران پیاده و شاسی بلندها بوده‌ایم.

pedestrian safety tech 3 - خطرات بیشتر شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها برای عابران پیاده
موسسه ملی ایمنی ترافیک بزرگراهی نیز در سال ۲۰۱۵ به این رابطه اشاره کرده و گفته است:

حدود یک‌سوم از عابرانی که زخمی شده‌اند توسط یک شاسی‌بلند یا پیکاپ زیر گرفته شده‌اند و این ارتباطی مستقیم با آمار ناوگان شاسی بلندها و پیکاپ ها در آمریکا را نشان می‌دهد. البته شاسی بلندها و پیکاپ ها حدود ۴۰ درصد تلفات عابران پیاده را تشکیل می‌دهند که این امر پیشنهاد می‌کند شاید جراحت افراد در برخورد با این دسته از خودروها شدیدتر باشد.

در این خبر آمده که تحلیل ۱۲ مطالعه مختلف نشان می‌دهد زمانی که فردی با یک شاسی‌بلند یا پیکاپ برخورد کند احتمال مرگ او ۲ تا ۳ برابر بیشتر خواهد بود. این امر باعث شده NHTSA رتبه‌بندی جدیدی را که شامل ایمنی عابر پیاده نیز می‌باشد را در نظر بگیرد.

این رتبه‌بندی جدید مدل‌های سال ۲۰۱۹ را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما هنوز عملیاتی نشده است. NHTSA دلیل تأخیر این کار را اعلام نکرده اما ظاهراً برخی خودروسازان با این رتبه‌بندی جدید مخالفت کرده‌اند.

pedestrian safety tech 2 - خطرات بیشتر شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها برای عابران پیاده
البته همه‌ی خبرها منفی نیستند زیرا تعدادی از خودروسازان سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته‌ای را ارائه می‌کنند که می‌تواند به پیشگیری یا کاهش صدمات برخورد با عابران پیاده کمک کند. این سیستم‌ها شامل مواردی همچون هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار می‌باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.