تفاوت های گیربکس های اتوماتیک و دنده ای

مقدمه

3 - تفاوت های گیربکس های اتوماتیک و دنده ای

اگر به چند سال قبل نگاهی بیاندازید، خواهید دید که گیربکسهای اتوماتیک تنها توسط گروه خاصی از خودروسازان مورد استفاده قرار میگرفته است. خودروسازان خاصی اقدام به تولید محصولات خود با گیربکس اتوماتیک میکردند و اغلب نیز رانندگان سالخورده علاقه داشتند که از این نوع خودروها استفاده کنند. اما امروزه وضعیت تغییر کرده است. مردم بیشتری تمایل دارند که سوار خودروهایی شوند که دارای گیربکس اتوماتیک است.

انتخاب

در حال حاضر خودروسازان بسیاری را میتوان نام برد که اقدام به تولید خودروهایی با گیربکسهای اتوماتیک میکنند. این خودروسازان گیربکس اتوماتیک استفاده شده در محصولات خود را نوعی نقطه قوت میدانند و به دفعات از مزایای این گیربکسها تعریف و تمجید میکنند. خودرسازان مشهوری مانند فراری وجود دارند که دیگر به سمت تولید خودروهایی با گیربکس دنده ای نمیروند. اما اگر قرار باشد شما بین این دو را انتخاب کنید به نظرتان کدام یک مناسب تر است. باید گفت که هردو دارای مزایا و معایبی هستند که در اینجا در مورد آنها توضیحاتی ارائه شده است.

لذت رانندگی

1 - تفاوت های گیربکس های اتوماتیک و دنده ای

برای کسانی که علاقه زیادی به رانندگی ندارند گیربکسهای اتوماتیک میتواند انتخاب مناسبتری باشد و در نقطه مقابل معمولا کسانی که عاشق رانندگی هستند و از آن لذت میبرند دوست دارند ماشینی سوار شوند که دارای گیربکس دنده ای است. البته نکته قابل توجه این است که در گیربکسهای اتوماتیک جدید تعویض دنده به سرعت انجام میشود. زمانی که شما با سرعت بالا در حال حرکت هستید و ماشینی دارید که از گیربکس دستی در آن استفاده شده است باید توجه بیشتری به به آن داشته باشید. چرا که در زمان عوض کردن دنده باید فشار از روی اهرم گاز برداشته شده و پدال کلاچ فشرده شود. اما با استفاده از گیربکسهای اتوماتیک تنها با فشار یک پلاک عمل عوض کردن دنده به راحتی انجام میگیرد. میتوان گفت مهمترین دلیل استفاده از گیربکسهای اتوماتیک نیز همین موضوع است. عوض کردن دنده در زمانی کوتاه یکی از مهارتهای رانددگی میباشد و کسانی که به رانندگی علاقه دارند با این کار میتوانند توانایی خود را به رخ دیگران بکشند.

عملکرد

گیربکس دنده ای و اتوماتیک مانند هم عمل میکنند و اما تفاوت در نحوه انجام عملکردشان است. گیربکس اتوماتیک مانند گیربکسهای دستی به موتور اجازه میدهد که سرعت خروجی با دامنه وسیعی داشته اشد. خودوهایی که از گیربکس اتوماتیک استفاده میکنند فاقد کلاج هستند. و نیاز به دخالت دست برای تعویض دنده ندارند.

راحتی درهنگام رانندگی

116 - تفاوت های گیربکس های اتوماتیک و دنده ای

گیربکسهای اتوماتیک در برخی از جاها واقعاً کارآمد تر هستند. چه شما از رانندگی لذت ببرید و چه علاقه ای به این کار نداشته باشید در هر دو صورت مطمعناً دل خوشی از دنده عوض کردن های مکرر در ترافیک ندارید. اگر خودروی شما از گیربکس اتوماتیک استفاده کند، دیگر نیازی ندارید که مکرراً پدال کلاچ را فشار دهید و رها کنید. شاید برایتان جالب باشد بدانید که با پیشرفتهایی که در گیربکسهای اتوماتیک صورت گرفته است در خودرو هایی که از این گیربکسها استفاده میکنند دنده ها بسیار نرم و کم صدا تعویض میشوند و ممکن است حتی شما صدای آن را هم نشنوید.

تفاوت در قیمت

یکی از مزایای خودروهای مجهز به گیربکس دستی نسبت به گیربکسهای اتوماتیک قیمت کمتر این گیربکسها است. چرا که گیربکسهای اتوماتیک دارای پیچیدگیهایی هستند که باعث افزایش قیمت آنها میشود. البته واضح است که این قیمتها بسته به نوع خودروساز و مدل خودروهای شرکت سازنده متفاوت است.

میزان مصرف سوخت

2 - تفاوت های گیربکس های اتوماتیک و دنده ای

در گذشته یکی از مزایای را که برای گیربکسهای دستی نسبت به گیربکسهای اتوماتیک نام میبردند مصرف سوخت کمتر آنها بود اما در حال حاضر باید گفت که با توجه به پیشرفتهایی که در گیربکسهای اتوماتیک صورت گرفته است مصرف سوخت این گیربکسها نسبت به گیربکسهای دستی تفاوت چندانی ندارد . حتی برخی از خودروسازن اقدام به استفاده از گیربکسهای بسیار مدرن و دقیقی میکنند که حتی نسبت به گیربکس های دستی از مصرف سوخت کمتری برخوردار هستند.

صحبت پایانی

در پایان باید بگوییم که از نظر مسائل مالی استفاده از ماشینهایی با گیربکسهای دستی هنوز هم به صرفه تر است و همچنین اگر شما از جمله افرادی هستید که میخواهید از رانندگی خود بیشتری لذت را ببرید انتخاب گیربکسهای دستی میتواند برای شما بهتر باشد. برای افرادی که به خودرو تنها بۀ شکل یک وسیله نقلیه نگاه میکنند و علاقه چندانی به رانندگی ندارند مطمعنا انتخاب یک خودرو با گیربکس اتوماتیک مناسبتر است. البته در این بین باید این نکته را در نظرداشته باشند که برای داشتن خودرویی با گیربکس اتوماتیک لازم است که هزینه بیشتری را صرف کنند. در مورد عملکرد خودرو و همچنین مصرف سوخت باید گفت که با توجه به پیشرفت هایی که در زمینه گیربکسهای اتوماتیک صورت گرفته این دوفاکتور تفاوت چندانی با هم ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.