سوت کشیدن لنت ترمز

یکی از قطعات مصرفی در خودرو که دارای درجه ایمنی گرید A است، لنت ترمز میباشد. این قطعه به ظاهر ساده دارای اهمیت فوق العاده ای در خودرو است. از آنجایی که لنت ترمز بر عملکرد خودرو در ترمز گیریهای شدید تاثیر مستقیم دارد و بحث خسارات جانی و مالی در این مواقع برای سرشنشینان مطرح است اهمیت لنت ترمز بسیار زیاد است.

لنت ترمز خودرو

image002 - سوت کشیدن لنت ترمز

برای اکثر کسانی که خودرو دارند پیش آمده است که صدایی سوت مانند از لنت ترمز خودرو آنها به گوشی رسیده است. در چنین مواردی اولین چیزی که به ذهن میرسد کهنه بودن لنت ترمز ها است و اگر لنت ترمز خودرو به تازگی تعویض شده باشد، معمولاً گفته میشود که این صدا به دلیل تقلبی بودن لنت است. در این مورد اید گفت که با شنیدن اولین سوت از طرف لنت خودرو نباید نگران کیفیت آن شد بلکه این موضوع ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد.با این صدا باعث ایجاد حس عدم اعتماد در رانندگان میشود و در موارد زیادی مشاهده میشود که آنها برای رفع این نقص خودرو خود را به نمایندگیها و یا دیگر تعمیرگاها منتقل مینمایند. این صدا گاهی اوقات به دلیل استفاده از نوعی ماده خاص در لنت و یا سیستم ترمزی به وجود میآید. این دغدغه مختص کشور خودمان نیست و در بسیاری از کشورهای دیگر نیز مشاهده میشود.

مواردی که باید بررسی شوند1car.ir Brake Squeaking 3 - سوت کشیدن لنت ترمز

با شنیدن صدای سوت مانند در لنت ابتدا باید سطح لنت را از نظر صاف بودن بررسی کنید. در گام بعدی شما باید از این موضوع مطمعن شوید که مواد استفاده شده در لنت خودروی شما جزء مواد استاندارد و دارای تاییدیه در این زمینه باشند. مورد بعدی که لازم است به ان توجه کنید این است که ایا لنت خودروی شما دارای ضخامت کافی برای درگیری با سطح دیسک است یا خیر.گاهی اوقات قرار گیری نا مناسب لنت در محل خود باعث ایجاد صدای سوت مانند در لنت میشود شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید. نکته دیگری که شما باید به آن توجه کنید این است که جنس لنت شما به چه صورتی است. آیا لنت استفاده شده در خودروی شما به اندازه کافی نرم بوده و دارای مواد فلزی جهت خنککاری است و یا خیر. همچنین شما باید سطح دیسک ترمز را بررسی کنید چرا که در صورت وجود پله در ان باعث ایجاد صدا میشود.

تاثیر نوع لنت بر ایجاد صدا1 - سوت کشیدن لنت ترمز

نوع لنت و مواد به کار رفته در آن تاثیر زیادی بر صدای تولیدی لنت دارد. لنتهای نیمه فلزی به دلیل سختی بیشتری که نسبت به لنتهای غیر آزبستی دارند معمولا باعث ایجاد این صدا میشوند. ترکیبات فلزی که در این نوع از لنتها به کار رفته است در مواقع ترمزگیری و به دلیل سایش فلز با فلز باعث تولید صدایی سوت مانند میشود. در چنین لنتهایی اگر اجزایی مانند گرافیت، کربن و ترکیبات لاستیکی نیز به کار برود باعث ایجاد کاهش صدا خواهد شد.

اقداماتی برای حذف و کاهش صدا

1car.ir stuck caliper - سوت کشیدن لنت ترمز

در بسیاری از موارد دیده میشود که انباشته شدن گرد لنت بین انتها و کاسه چرخ میتواند موجب تولید صدایی سوت مانند شود. با پاک کردن رد غبار از روی کفشکها و صفحه پشتبند لنت و اجزای مربوطه میتوانید به راحتی این مشکل را حل کنید. صدای سوت مانند ممکن است به دلیلی تماس ضعیف بین کفشک و کاسه چرخ نیز به وجود بیاید برای رفع این مشکل اقدام به پرداخت مجدد سطح داخلی کاسه چرخ کنید. ممکن است کلیپر بسیار کهنه شده باشد و لق بزند در چنین حالتی تنها راه حل پیش روی شما تعویض ان میباشد. تمامی گیره ها پینها و فنرها را برررسی کنید چرا که ممکن است این اجزا به دلیل دمای بالای ترمز حالت فنری خود را از دست داده باشند. در این صورت حتما باید تعویض شوند . همچنین تمیز کردن و روغنکاری متعلقات کلیپر نیز میتواند تا حد زیادی به حذف ارتعشات و حذف صدا بیانجامد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.