انواع گیربکس اتوماتیک

اگر امروزه به خودروهایی که در سطح شهر تردد میکنند دقت کنید. برخلاف گذشته خواهید دید که تعداد خودروهایی که از گیربکسهای اتوماتیک استفاده میکنند بسیار زیاد شده اند. گیربکس را میتوان یکی از مهمتین قطعات خودرو دانست که عملکرد مناسب آن تاثیر زیادی بر کیفیت سواری خودرو دارد. هردو گیربکس دنده ای و اتوماتیک یک کار را انجام میدهند ولی روش کاراین دو با هم تفاوت دارد. در این مقاله به معرفی انواع گیربکسهای اتوماتیک میپردازیم.

گیربکس سیاره ای

گیربکسهای سیاره ای یا به اختصار AT را میتوان رایجترین نوع گیربکس اتوماتیک دانست. در این نوع از گیربکسها قدرت از راه مجموعه چرخ دنده های سیاره ای منتقل میشود. سیستم کلاچ در این خودروها به صورت هیدرولیکی و اتوماتیک است و همچنین دارای سیستم کنترلی میباشد.

گیربکسهای CVT

در ابتدا ای ننوع از گیربکسها را شرکت نیسان ارائه کرده است البته بعدها این نوع از گیربکسهای اتوماتیک مورد توجه سایر خودروسازان نیز قرار گرفته است. انتقال قدرت در این نوع از گیربکسها به روش تقریباً متفاوتی انجام میشود. انتقال قدرت در این نوع از گیربکسها توسط دو مخروط که به وسیله یک نسمه فلزی یا پلیمری به هم متصل میشوند انجام میگیرد. حرکت نسبی مخروطها در راستای محورشان در گیربکسهای CVT موجب تغیییر دنده میشود. یکی از مزیتهای این نوع از گیربکسها پیوستگی در عمل تعویض دنده است که باعث میشود در زمان تعویض دنده ماشین تکانهای غیر معمول نخورد و همچنین باعث میشود ماشین کمتر از دور بیافتد.

گیربکسهایAMT

این نوع از گیربکسهای اتوماتیک را میتوان از نظر ساختار شبیه به گیربکسهای معمولی دانست. در این نوع از گیربکسها با اعمال عملگراهای الکترومکانیکی عملیات کلاچگیری و تعویض دنده به شکل خودکار انجام خواهد شد. این نوع از گیربکسهای اتوماتیک ارزان بوده و دارای ساختاری ساده تر نسبت به دیگر انواع گیربکسهای اتوماتیک هستند. قطعات به کار رفته در این نوع از گیربکسها نیز مشابه گیربکسهای معمولی است و درنتیجه هزینه تعمیر این نوع از گیربکسهای اتوماتیک پایینتر است.

گیربکسهای DCT

گیربکسهای DCT یا دوکلاچه به عنوان جدیدترین و مدرنترین نوع از گیربکسهای اتوماتیک شناخته میشوند. این نوع از گیربکسها اولین بار در خودروهای پورشه و سدانهای اسپورت مورد استفاده قرار گرفت و بعد از مدتی در بین خودروسازان به گزینه اصلی در انتخاب گیربکس اتوماتیک تبدیل شد. در نگاه اول ممکن است ساختار این گیربکسها بسیار عجیب و پیچیده باشد اما باید گفت که این گیربکسها ساختاری بسیار شبیه به گیربکسهای دستی دارند، البته در این بین تفاوت عمده در اینجاست که این گیربکسها شامل ۲ گیربکس مستقل با دو مجموعه کلاچ جداگانه میباشند. عملگرهای الکترو مکانیکی که توسط پردازنده مخصوصی کنترل میشوند عمل کلاچگیری و تعویض دنده را انجام میدهند. این گیربکسها از راندمان قدرت بسیار بالایی برخوردار هستند و همچنین میزان افت انرژی در این نوع از گیربکسها بسیار کم است. مطمعناً در آینده خودروسازان بیشتری به دنبال استفاده از این نوع از گیربکسهای اتوماتیک خواهند رفت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.