در ۲۰۰۷/۰۵/۱۷ توسط شرکت انگلیسی لیزینگ و فروش هواپیمای Phoenix خریداری و با رجیستر G-CEPD به فرودگاه بخارست منتقل شد تا تعمیرات اساسی آن انجام شود.
بیش از سه سال در این فرودگاه پارک بود تا اینکه در ۲۰۱۰/۰۷/۲۸ هواپیما توسط شرکت اوکراینی Bukovyna خریداری شده و رجیستر UR-BXM گرفت و یک روز بعد [مطابق با ۷ مرداد ۱۳۸۹] برای شرکت ایرتور وارد کشور شد.
از اسفند ۱۳۸۹ اجاره هواپیما به ایرتور واگذار شده و سپس از سال ۱۳۹۱ در فرودگاه مشهد زمینگیر شد. مجددا از ۳۱ تیر ۱۳۹۴ هواپیما به ایرانایر منتقل شد و نهایتا در اسفند ۱۳۹۵ ایران را به مقصد اوکراین ترک کرده و همچنان در این کشور زمینگیر است.
مشخصات فنی
این هواپیما از ۲ موتور JT8D-217C ساخت پرت اند ویتنی در انتها و دو سوی بدنه و با رانش هر کدام ۲۰۰۰۰ پاوند استفاده میکند.
ـ مدل هواپیما: MD-82
ـ طول هواپیما: ۴۵ متر و ۱ سانتیمتر
ـ عرض هواپیما: ۳ متر و ۳۴ سانتیمتر
ـ عرض کابین: ۳ متر و ۱۱ سانتیمتر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: ۹ متر و ۲ سانتیمتر
ـ دهانه بال: ۳۲ متر و ۸۲ سانتیمتر
ـ مساحت بال: ۱۱۲ متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: ۶۷۸۰۰ کیلوگرم
ـ برد پرواز: ۳۸۰۰ کیلومتر
ـ کروی کاکپیت: ۲ نفر
رویدادها
در شامگاه اول اسفند ۱۳۹۵ این هواپیما که از مبدأ مشهد در فرودگاه رشت بر زمین نشسته بود، هنگام دور زدن در انتهای باند، از باند خارج شده و چرخ جلو و بال راست هواپیما با توده برف کنار باند برخورد کرد. در این حادثه به کسی آسیب نرسید.
تصاویری از این هواپیما
پرواز برای شرکت چینی
خریداری توسط بوکاویانا و انتقال به اوکراین
پرواز برای ایرتور
انتقال به ایرانایر
آخرین تصویر از این هواپیما در فرودگاه بریسپل اوکراین ـ ۱۳۹۷/۰۳/۰۵