این هواپیما با شماره سریال ۱۶۷۹ در سایت شرکت ایرباس در Finkenwerder هامبورگ ساخته شد و اولین پرواز خود را در تاریخ ۲۰۰۲/۰۲/۰۵ انجام داد. بیست روز بعد با رجیستر B-2223 و چیدمان صندلی C8Y120 به شرکت چینی Zhejiang Airlines اجاره داده شد. این شرکت با هدف یکپارچهسازی صنعت حملونقل هوایی چین، در شرکت Air China ادغام شده و هواپیما در ۲۰۰۳/۰۹/۱۳ با همان رجیستر به شرکت جدید منتقل شد و بیش از ۸ سال نیز برای این شرکت پرواز کرد.
در ۲۰۱۲/۰۴/۱۴ با رجیستر EI-ETO توسط شرکت روسی Rossiya اجاره شد و مدت ۴ سال نیز برای این شرکت پرواز نمود و در ۲۰۱۶/۰۳/۳۱ از خدمت در این شرکت خارج شد. سپس در ۲۰۱۶/۰۴/۱۴ با رجیستر ۹H-CET به شرکت مالتی Hyperion Aviation منتقل شد و از سپتامبر ۲۰۱۶ تا سپتامبر ۲۰۱۷ در فرودگاه Malta Luqa استور بود و پس از آن به فرودگاه بوداپست منتقل شده و حدود ۴ ماه نیز در این فرودگاه استور بود. چک C هواپیما در سال ۲۰۱۷ در لوفتهانزا تکنیک انجام شده و سیستمهای اویونیک این ایرباس به سال ۲۰۱۶ آپدیت شده است.
در بامداد ۲۰۱۸/۰۲/۱۳ [مطابق با ۲۴ بهمن ۱۳۹۶] این هواپیما توسط شرکت تهرانایر و با رجیستر EY-558 متعلق به Asia Sky Lines که یک شرکت ثبت شده در تاجیکستان (احتمالا توسط ایرانیها) است وارد فرودگاه مشهد شد و در حال حاضر نیز در این فرودگاه پارک شده است. بر اساس شنیدهها این هواپیما با قیمت حدودی ۱۰ میلیون دلار خریداری شده است.
مشخصات فنی
این هواپیما از ۲ موتور CFM56-5B6/P ساخت شرکت CFM اینترنشنال در زیر دو بال و با رانش هر کدام ۲۳۵۰۰ پاوند استفاده میکند.
ـ مدل هواپیما: Airbus A319-112
ـ طول هواپیما: ۳۳ متر و ۸۴ سانتیمتر
ـ عرض هواپیما: ۳ متر و ۹۵ سانتیمتر
ـ عرض کابین: ۳ متر و ۷۰ سانتیمتر
ـ ارتفاع بلندترین نقطه سازه از سطح زمین: ۱۱ متر و ۷۶ سانتیمتر
ـ دهانه بال: ۳۵ متر و ۸۰ سانتیمتر
ـ مساحت بال: ۱۲۲.۴ متر مربع
ـ حداکثر وزن در زمان برخاست: ۷۵۵۰۰ کیلوگرم
ـ سرعت کروز: ۸۲۹ کیلومتر بر ساعت
ـ ماکزیمم سرعت: ۸۷۱ کیلومتر بر ساعت
ـ برد پرواز: ۶۹۵۰ کیلومتر
رویدادها
این هواپیما تاکنون حادثه قابل توجهی نداشته است.
تصاویری از این هواپیما
در ناوگان Zhejiang Airlines
ادغام در Air China
چهار سال پرواز برای Rossiya Airlines
انتقال به شرکت مالتی Hyperion Aviation
استور شدن در بوداپست