فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا

کارخانه فوتون خودرو ساز چینی فعالیت خود را در زمینه ساخت خودرو از دهه ۹۰ میلادی آغاز کرده است. این خودرو ساز به عنوان سرآمدترین نشان های چینی در ساخت خودروهای سنگین شناخته می شود.برای همین سال هاست که محصولات کار و تجاری این برند در بازار ایران حصور دارند و توانسته اند سهم بازار را بدست آورند.همچنین پیکاپ تونلند که با نشان فوتون به بازار کشور آمده است، به عنوان یک خودروی کارآمد معرفی می شود.

مشخصات فنی خودرو

ساوانا به عنوان یک خودرو SUV در بسیاری از بازارهای جهانی به موتور ۲/۸ لیتری توربو دیزل مجهز است. این خودرو به احتمال قوی در بازار ایران با جدیدترین پیشرانه خود ورود می کند. پیشرانه جدید فوتون برای این خودرو از نوع دو لیتری GDI توربو است که ۲۱۵ اسب بخار را با گشتاور ۳۲۰ نیوتون متر تولید می کند.

فوتون ساوانا 3 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا

گیر بکس ۶ دنده اتومات ZF آلمان است و ۵ دنده دستی گترگ آلمان. این خودرو در بازار جهانی با مدل های تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل عرضه می شود. با توجه به نسخه ای که به عنوان نمونه در جاده های کشور تست می شود، احتمال عرضه نسخه دو دیفرانسیل بسیار قوی است. مدل دو دیفرانسیل این خودرو همیشه چهار چرح محرک است و به صورت الکتریکی می توان ضریب آن را تغییر داد. البته باید گفت که شما می توانید این خودرو را به حالت تک دیفرانسیل نیز تبدیل کنید و یا آن را در حالت چهار چرخ کمک سنگین نیز قرار دهید. این ویژگی ساوانا باعث شده تا محصول شاسی بلند فوتون قابلیت های زیادی را در جاده های سخت داشته باشد.

امکانات داخلی خودرو ساوانا

ساوانا در نسخه فول آپشن به امکاناتی نظیر سانروف، تودوزی چرم، سنسور نور، کروزکنترل، سیستم کنترل پایداری، سامانه تنظیم میزان هرزگردی، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، GPS، آینه حساس به نور، آینه های جانبی تاشو برقی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، هفت صندلی، دو کیسه هوا و… نیز در ساوانا وجود دارد. با توجه به امکاناتی که فوتون بر روی این شاسی بلند نصب کرده است، بدیهی است که می خواهد این خودرو را بیشتر به سمت کاربردی بودن ببرد

مشخصات تولید کننده

کارخانه تولید کننده فوتون
کشور تولید کننده چین
نام انگلیسی و مدل اتومبیل Foton Sauvana
شرکت خدمات دهنده عظیم خودرو

ابعاد فوتون ساوانا

ساونا برای اینکه در حد و اندازه یک SUV واقعی ظاهر شود از ابعادی برابر با ۴۸۳۰ میلیمتر در طول ۱۹۱۰ میلیمتر در عرض و  ۱۸۸۵ میلیمتر در ارتفاع برخودار می باشد.

از نکات برجسته ساوانا می توان به ارتفاع ۲۲۰ میلیمتر کف خودرو از زمین اشاره کرد که همین موضع باعث شده میزان غرق شدگی ماشین در معابر رودخانه ای برابر با ۶۰۰ میلیمتر گردد.

طراحی ظاهری فوتون ساوانا

جلو پنجره ساوانا هم دارای ظاهری عجیب است بطوریکه چندین نوار مورب کرمی در دو طرف برند دایره ای شکل فوتون هیچگونه هارمونی را ایجاد نکرده است.

فوتون ساوانا 10 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا

اما در نمای ظاهری کمی امیدوار می شویم که شاید بتوان یک SUV واقعی داشت چرا که برجستگی های روی گلیگر ها در کنار خط صاف کمبر بند شانه ای هیب یک شاسی بلند را به بیننده تلقین می کند.

فوتون ساوانا 14 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا

طراحان فوتون ساوانا در نمای عقبی کمی بهتر عمل کرده و با ایجاد چراغهای بزرگ با لامپ های LED در کنار نوار کرمی رنگ پهن در بین دو چراغ تا حدودی زیبایی را له کالبد این خودرو دمیده اند. اما با دیدن عقب خودرو باز هم به یاد خودروهای دهه نودی خواهید افتاد.

مشخصات فنی بدنه فوتون ساوانا

کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند
ابعاد طول ۴۸۳۰ میلی متر عرض ۱۹۱۰ میلی متر ارتفاع ۱۸۸۵ میلی متر
وزن ۱۹۴۰ کیلوگرم
تعداد فضای سرنشینان ۵
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای جلو ۲۶۵/۶۵ R17
ابعاد و نوع لاستیک چرخهای عقب ۲۶۵/۶۵ R17

 فوتون ساوانا نام اولین شاسی بلندی است که توسط عظیم خودرو عرضه میشود که البته قرار است این خودرو در ابتدا به صورت واردات و تا آخر سال جاری به صورت مونتاژ تولید و عرضه شود.همانطور که گفته شد فوتون ساوانا خودرویی شاسی بلند و ۷ نفره است که با ویژگی های آفرودی و انتخاب حالت های رانندگی ( تک دیفرانسیل ، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین )  که دارد میتوانید مسیرهای ناهموار را براحتی طی کنید.

طراحی داخلی فوتون ساوانا

 با نشستن درون کابین ساوانا تا حدودی فراموش خواهید کرد که درون یک محصول چینی نشسته اید .طرحی جذاب و الهام گرفته از محصولات ژاپنی ،کیفیت خوب متریال ،استفاده از صفحه نمایش لمسی در درون داشبورد ،فرمان سه پره مجهز به اداوات کروز کنترل و تنظیمات سیستم صوتی به جذابیت های کابین این خودرو می افزاید. باید یکی از مهمترین خصیصه های فوتون ساوانا را صندلی ردیف سوم دانست که در هیچ نمونه خودروهای چینی بازار ایران موجود نیست.

 فوتون ساوانا 6 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا

جدول مشخصات فنی موتور

حجم موتور ۱۹۸۱ سی سی
نوع موتور موتورهای بنزینی دارای توربو شارژر
تعداد سیلندرها ۴
تعداد سوپاپ ها ۱۶
محل قرار گیری موتور موتور جلو
سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش مسقیم
ظرفیت باک ۷۵ لیتر
حداکثر توان خروجی ۲۰۱ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور خروجی ۳۰۰ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

ساوانا را با موتور جدید ۲.۰ لیتری توربو شارژرGDI با حداکثر توان ۲۱۴ اسب بخار و بیشنه گشتاور ۳۲۰ نیوتن بر متر برای بازار ایران در نظر گرفته است.

طبق طلاعات منتشر شده از سوی عظیم خودرو این پیشرانه دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ بوده و میزان مصرف سوخت آن در نسخه دستی برابر با ۹.۶ و در نسخه اتوماتیک برابر با ۹.۸ لیتر در صد کیلومتر می باشد.. البته این مقدار توان در نسخه اتوماتیک تولید شده و در نسخه دستی این مقدار به ۱۹۸ اسب بخار تنزل یافته است.

سیستم ترمزها

نوع سیستم ترمز ترمز ABS به همراه EBD
نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو دیسکی خنک شونده
نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب دیسکی

سیستم تعلیق و فرمان

نوع سیستم تعلیق سیستم TOD
نوع سیستم فرمان هیدرولیک (HPS)

امکانات فوتون ساوانا

ساوانا در تیپ های مختلف به تجهیزاتی از قبیل سانروف، روکش چرمی صندلی‌ها، سنسور نور، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، صفحه نمایش ۷ اینچی، آینه های برقی جانبی، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی و هفت صندلی دو ایریگ برای سرنشنیان جلو ،سسنور پارک، رینگ آلومینومی، کامپیوتر سفری ،سیستم کمکی ترمز ABS و EBD، چراغ مه شکن، تهیوه مطبوع اتوماتیک و دوربین عقب مجهز شده است .

فوتون ساوانا دارای دو تیپ استاندارد و لاکچری و در دو نسخه دستی و اتوماتیک است که تجهیزات فوق نسبت به تیپ های فوق متفاوت خواهد بود.

جدول امکانات رفاهی و آپشن ها

کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) راننده / سرنشین / جانبی
سیستم های امنیتی و حفاظتی استارت دکمه ای ، سیستم ضد سرقت ، کمربند ایمنی پیش کشنده
سیستمهای تهویه مطبوع سیستم تهویه اتوماتیک
سیستمهای مولتی مدیا کامپیوتر سفری ، صفحه نمایش همراه با رهیاب ماهواره ای ، نمایشگر ۷ اینچی، GPS
سیستم صندلیهای جلو و عقب صندلی چرمی ، تنظیم دستی
سیستم آیینه ها ینه حساس به نور، آینه های جانبی تاشو برقی
سیستم شیشه ها شیشه بالابرهای برقی
سیستم های سقف سانروف
سیستم روشنایی جلو و عقب چراغ مه شکن ، روشنایی خودکار ، دی لایت
سنسورهای پیش فعال سیستم کنترل پایداری ، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی ، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی ، سیستم‌های HDC, TCS ، سسنور پارک ،
متفرقه کروزکنترل ، دوربین عقب

 تصاویر فوتون ساوانا

فوتون ساوانا 20 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 1 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 2 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 3 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 5 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 6 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 7 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 8 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 9 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 10 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 11 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 12 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 13 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 14 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 15 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 16 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا فوتون ساوانا 19 - فول بررسی تخصصی فوتون ساوانا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.