روند نزولی قیمت خودرو

دوباره حال و هوای بازار خودرو ما را به یاد سال های ۹۱ و ۹۲ می اندازد.جایی که بازار خودرو کاملا انحصاری و یک جانبه پیش می رفت.حالا اروند پلاک یک گزاری در خصوص روند نزولی قیمت خودرو برای شما آماده کرده است که مطالعه این مطلب دور از لطف نیست.

یک کارشناس صنعت خودرو با تشریح دستاوردهای قیمت گذاری در سال های گذشته تاکید کرد

روند نزولی قیمت خودروها با کاهش قدرت خرید ادامه می یابد

  یک کارشناس صنعت خودرو گفت: حداقل دستاورد قیمت گذاری در حاشیه بازار، حذف تقاضای سفته گرانه از بازار و باقی ماندن خریداران واقعی است و در شرایطی که سفته بازان از بازار حذف شوند شاهد کاهش قیمت ها خواهیم بود هرچند که این میزان کاهش مشخص نیست اما به دلیل پایین بودن قدرت خرید حتی برای دلالان، قیمت ها روند کاهشی در پیش خواهند گرفت.

فربد زاوه با اشاره به پیشنهاد قیمت گذاری در حاشیه بازار در سال ۹۱ اظهار کرد: در آن بازه زمانی پیشنهاد قیمت گذاری در حاشیه بازار مطرح شد اما شورای رقابت نسبت به ارائه شکایت در این زمینه اقدام کرد و در نهایت مقرر شد شورای رقابت همچنان متولی قیمت گذاری خودرو باشد.
وی با بیان این که در آن بازه زمانی خودروهای در سگمنت ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان در بازار وجود نداشت، افزود: قیمت گذاری خودروهای بیش از ۵۰ میلیون تومان نیز با فشار خودروسازان آزاد و از شمول قیمت گذاری خارج شد این در حالیست که در سال ۹۱ در بازه قیمتی خودروهای ۴۵ میلیون تومانی تعداد زیادی خودرو وجود داشت به طوری که تندر ۹۰ حدود ۲۰ میلیون تومان و پراید نیز با افزایش قیمتی که مواجه شده بود به حدود ۱۲ میلیون تومان رسیده بود.
این کارشناش صنعت خودرو ادامه داد: در این شرایط خودروهای پرتیراژ از شمول قیمت گذاری خارج نشد و همچنان شورای رقابت متولی قیمت گذاری خودروها در بازه قیمتی تا ۴۰ میلیون تومان باقی ماند.
زاوه سابقه قیمت گذاری در حاشیه بازار را به ۲۰ سال پیش و زمان دولت اصلاحات دانست و تصریح کرد: در آن بازه زمانی، قیمت خودروها روند کاهشی را تجربه کرد و روش قیمت گذاری و کشف قیمت نیز در بازار به صورت هفتگی انجام و در کمیته قیمت گذاری خودرو تنظیم می شد و به دلیل روند کاهشی قیمت ها هیچ شکایتی در این زمینه وجود نداشت.
وی افزود: این روند کاهشی به گونه ای بود که در نوروز ۸۰ ، پراید ۸ میلیون تومان در خرداد ماه همان سال نیز پژو ۲۰۶ با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به بازار معرفی شد اما در سال ۸۲ قیمت پراید به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود و پژو  نیز به ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان کاهش یافت.
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه در تشریح دستاوردهای مثبت قیمت گذاری در حاشیه بازار اظهار کرد: هم اکنون تنها خریداران واقعی در بازار خودرو باقی مانده اند این در حالی است که به دلیل بالا بودن قیمت ها حتی قدرت خرید برای دلالان نیز وجود ندارد و اگر در گذشته ۴۰۰ هزار تقاضا برای خرید پرایدوجود داشت هم اکنون همین میزان برای خرید با قیمت ۴۰ میلیون تومان وجود ندارد زیرا ۶ ماه پیش با کمتر از این رقم قادر به خرید پژو ۲۰۶ اما هم اکنون با این رقم قادر به خرید پراید هستید در این شرایط مصرف کننده برای خرید دست نگه می دارد زیرا قدرت خریدی وجود ندارد.
زاوه یادآور شد: اما به هرحال این که خودروسازان نسبت به برنامه ریزی برای تولید کمتر و فروش با قیمت بیشتر اقدام کرده باشند چندان منطقی و اقتصادی به نظر نمی رسد زیرا از لحاظ ساختار اقتصادی، این امر چندان علمی و منطقی نیست زیرا هزینه سرباز و استهلاک ماشین آلات هزینه های بالایی به همراه دارد که در صورت تولید اندک سرانه هزینه قیت به اندازه ای بالا می رود که واحد تولیدی قادر به سرپا ماندن نخواهد بود بنابراین این روند مزیتی برای او نخواهد داشت.

نویسنده:میترا ممسنی

منبع : عصر خودرو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.