آخرین خبر در خصوص ترخیص خودرو‌ های موجود در گمرک

یک مقام مسئول در وزارت صنعت، از تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک تا چند روز آینده خبر داد. این فرایند در انتظار تایید وزیر صنعت است.

با گذشت چند ماه از تلاش‌های مدیران و دستگاه‌های اجرایی برای تعیین تکلیف خودروهای وارداتی با ثبت سفارش غیرقانونی، اخبار امیدبخشی برای خریداران آن‌ها به گوش می‌رسد. یکی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که طی روزهای آینده تکلیف این خودروها مشخص خواهد شد. این مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود گفت:

موضوع خودروهای دپوشده در گمرک در جلسه یکشنبه ۹ دی دولت مطرح و تعیین تکلیف شده، اما قرار است برای تصویب نهایی در جلسه آتی سران قوا نیز مطرح و مصوبه‌ی آن را نیز دریافت کند. بر این اساس قرار است خودروهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده، تفاوت آن پرداخت و سپس ترخیص شود. همچنین آن‌دسته از خودروهایی که برخی شرکت‌ها با ثبت سفارش غیرقانونی وارد کردند اما از مشتریان پیش ثبت‌نام کردند نیز از گمرک ترخیص و به مشتریان تحویل شود؛ اما واردکنندگانی که به‌صورت غیرقانونی ثبت سفارش کردند، باید مراحل دادرسی را طی و مجازات قانونی را تحمل کنند.

این مقام مسئول همچنین گفت امیدوار است با ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک، شرکت‌های واردکننده خودرو بتوانند به بیشتر تعهدات خود در قبال مشتریان عمل کنند و دوره انتظار مشتریان برای دریافت خودرو کوتاه شود.

ترخیص خودروهای دپو شده در انتظار تایید وزیر صنعت

مهدی دادفر، دبیرانجمن واردکنندگان خودرو ، در پاسخ به آخرین روند ترخیص خودروها از گمرکات اظهار کرد:

بررسی سران قوا بر روی موضوع ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات متعلق به هفته های گذشته بوده و در حال حاضر موضوع ترخیص خودروهای دپو شده در گمرکات در انتظار تایید نهایی رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت است.

تصمیمات سران قوا بر روی موضوعاتی همچون ورود، ترخیص و ممنوعیت و مواردی از این دست نیست زیرا مبلغی که برای واردات خودرو پرداخت و واردات انجام شده از حیطه تصمیمات سران قوا خارج است و این روند تنها با عملکرد جزیی یکی از زیرمجموعه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط است. از آن جا که این سازمان تمایلی به انجام وظیفه قانونی خود ندارد و اقدام به فرافکنی می کند، همه سازمان ها، سران قوا، معاون اول رئیس جمهور و حتی شخص رئیس جمهور باید به این موضوع وارد شوند و هم اکنون نیز به نظر می رسد اظهارنظرهایی از این دست با هدف خارج کردن این موضوع از سازمان های زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و واگذاری آن به دولت باشد.

انتخاب رئیس سازمان توسعه تجارت کار بسیار دشواری است چرا که این فرد باید به فرایندهای تجاری آگاه و برای ایجاد تعادل و توازن برنامه داشته باشد ضمن آن که باید نوع نگاه اقتصادی خود را اعلام کند. ئیس این سازمان رهبر ارکستر تجارت ایران است و اقتصاد سیاسی و رژیم تجاری ایران را نظارت و پیش بینی کرده و برای آن برنامه ریزی انجام می دهد.

دادفر در ادامه با اشاره به شورای سیاست گذاری خودرو و تشبیه کردن این شورا به مغز اقتصادی صنعت خودرو گفت:

این شورا باید برای وضعیتی مانند امروز فکر و برنامه ریزی می کرد اما این شورا تنها تبدیل به گره گشای خودروسازان داخلی شده بود.

وی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر اینکه نتیجه جلسه سران سه قوا درباره ترخیص خودروهای مانده در گمرک به زودی اعلام می‌شود و در صورت موافقت سران قوا، شرایط خاصی از جمله پرداخت عوارض و حقوق گمرکی برای ترخیص این خودروها تعیین می‌شود، تصریح کرد:

این اظهارات در حالی مطرح می شود که در هفته جاری نیز دفتر پیگیری های ویژه رئیس جمهور در نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار تعیین و تکلیف خودروهای دپو شده در گمرکات شده بود و رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در حاشیه این نامه بر این موضوع تاکید کرده بودند بنابراین اظهارات و اقدامات جدیدی نیست.

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، از این تعداد خودرو دپو شده ، ۳ هزار خودرو در خروجی گمرک هستند و همه تشریفات گمرکی آن به پایان رسیده و تنها در انتظار یک استعلام برای خروج هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.