پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

طی دو دههٔ گذشته بازار خودروی چین همواره رشد داشته اما در سال ۲۰۱۸ فروش خودرو در این بازار بزرگ برای اولین بار از دههٔ ۹۰ با کاهش مواجه شده است. هرچند در شروع سال ۲۰۱۸ همچنان بازار روند مثبتی داشت اما در نیمهٔ دوم سال، علیرغم کاهش مالیات، کاهش فروش آغاز شد و بازار چین سال ۲۰۱۸ را با فروش ۲۷.۵ میلیون دستگاه خودرو به پایان رساند که حدود یک میلیون دستگاه کمتر از سال ۲۰۱۷ بوده و کاهشی ۳.۷ درصدی را نشان می‌دهد. بدین ترتیب روند مثبت بازار خودروی این کشور که از ابتدای دههٔ ۹۰ آغاز شده بود، سال گذشته پایان یافت. در همین حال، رشد اقتصادی چین نیز طی سال ۲۰۱۸ به دلیل تنش‌های تجاری با ایالات‌متحده کاهش داشته است. البته مقامات چینی با سیاست‌های پولی از کاهش شدید رشد اقتصادی جلوگیری کرده‌اند اما بااین‌حال بازار خودرو همچنان در مسیر اُفت قرار دارد به‌گونه‌ای که فروش خودرو در بازار چین در ماه ژانویهٔ امسال نیز کاهش قابل‌توجه ۱۶.۳ درصدی را نسبت به ژانویهٔ ۲۰۱۸ تجربه کرده است.

سرعت رشد بازار خودروی چین پس‌ازآنکه ۳۰ درصد از فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص داد، از سال ۲۰۱۶ کاهش داشته است. رونق بازار خودرو در این کشور طی سال‌های گذشته دو مشکل اصلی یعنی آلودگی هوا و ترافیک را به دنبال داشته است و به همین دلیل آیندهٔ این بازار به‌وضوح به راه‌حل‌هایی برای این دو مشکل بستگی دارد. در این رابطه، دولت چین تمرکز خود را از میزان تولید به ترکیب پیشرانه‌ها گذاشته و به‌تدریج انگیزه‌هایی برای خرید خودروهای کوچک و کم‌مصرف ایجاد می‌کند. در این راستا، از ژانویهٔ ۲۰۱۷ عوارض خودروهایی با حجم موتور بیش از ۱.۶ لیتر از ۵ درصد به ۷.۵ درصد افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، دولت چین در می سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که از اول ماه جولای همان سال عوارض گمرکی برای خودروهای وارداتی از ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند. بااین‌حال، در بازار خودروی چین همچنان رقابت سختی در جریان است و خودروسازانی داخلی و خارجی برای کسب سهم بیشتر از این بازار بزرگ باهم در نبرد هستند. در ادامهٔ این مطلب می‌توانید با پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید.

۱۰- بایک

فروش: ۹۰۰,۴۶۶ دستگاه

بایک - پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

گروه خودروسازی بایک که در پکن واقع است و برندهای مختلفی مثل سنوا و هوانسو را در اختیار دارد، سال گذشته موفق به فروش ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در بازار چین شده که کاهش قابل‌توجه ۱۶.۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

۹- گریت وال

فروش: ۱,۰۵۳,۵۶۱ دستگاه

گریت وال - پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

گریت وال علاوه بر برند خودش، دو برند هاوال و WEY را هم در اختیار دارد. فروش این شرکت در سال ۲۰۱۸ در چین کمی بیش از یک میلیون دستگاه بوده که کاهش جزئی ۱.۳ درصدی را تجربه کرده است. عمده فروش این گروه خودروسازی متعلق به هاوال با ۷۶۶ هزار دستگاه است. هرچند فروش برندهای گریت وال و WEY در سال ۲۰۱۸ افزایش داشته اما کاهش ۹.۸ درصدی فروش هاوال، فروش کل گروه را با کاهش مواجه کرده است.

۸- چانگان

فروش: ۱,۱۶۷,۳۶۸ دستگاه

چانگان - پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

چانگان دومین خودروساز چینی پرفروش در زادگاهش محسوب می‌شود. فروش این شرکت اما طی سال‌های اخیر کاهش زیادی داشته و در سال ۲۰۱۸ نیز به ۱.۱۶ میلیون دستگاه رسیده که کاهش قابل‌توجه ۱۶.۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. با این کاهش فروش، فاصلهٔ چانگان با گریت وال کمتر شده و اگر این روند همچنان ادامه یابد، ممکن است چانگان جایگاه خود را به گریت وال واگذار کند.

۷- هیوندای-کیا

فروش: ۱,۱۷۲,۷۴۹ دستگاه

هیوندای کیا - پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

گروه خودروسازی کره‌ای کیا-هیوندای حضور نسبتاً پررنگی در بازار چین دارد و از طریق جوینت ونچر، محصولات زیادی را مخصوص بازار این کشور تولید می‌کند؛ اما فروش این گروه در سال ۲۰۱۸ در بازار چین کاهش ۲.۶ درصدی را تجربه کرده و به ۱.۱۷ میلیون دستگاه رسیده است. در این سال فروش کیا تقریباً بدون تغییر باقی‌مانده اما هیوندای با کاهش فروش ۳.۹ درصدی مواجه شده است.

۶- هوندا موتور

فروش: ۱,۴۶۰,۵۰۴ دستگاه

هوندا موتور - پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

هوندا در بخش برندها، پس از فولکس‌واگن، دومین برند پرفروش بازار چین محسوب می‌شود. البته هوندا با برند لوکس خود یعنی آکورا هم در بازار چین حضور دارد اما تقریباً کل فروش این شرکت در چین توسط برند هوندا صورت می‌گیرد به‌گونه‌ای که از مجموع فروش ۱.۴۶ میلیون دستگاهی، تنها ۸ هزار دستگاه متعلق به آکورا است. این در حالی است که فروش آکورا در سال ۲۰۱۸ در چین کاهش چشمگیر ۴۳ درصدی را تجربه کرده اما بااین‌حال مجموع فروش هوندا ۲ درصد افزایش داشته است.

۵- رنو-نیسان

فروش: ۱,۴۸۰,۳۵۸ دستگاه

رنو نیسان - پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

اتحاد رنو-نیسان سال گذشته موفق به فروش ۱.۴۸ میلیون دستگاه خودرو در بازار چین شده است که افزایش ۶.۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. بدین ترتیب رنو-نیسان و با یک رتبه ارتقاء، خود را به جایگاه پنجم رسانده است. عمده فروش این گروه در چین متعلق به نیسان با ۱.۲۳ میلیون دستگاه بوده که افزایش ۷.۷ درصدی داشته درحالی‌که فروش رنو با ۳۰ درصد کاهش به تنها ۵۱ هزار دستگاه رسیده است.

۴- گروه تویوتا

فروش: ۱,۵۳۹,۸۹۵ دستگاه

گروه تویوتا - پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

گروه تویوتا هم مانند هوندا با دو برند تویوتا و لکسس در بازار چین حضور دارد. این گروه در سال ۲۰۱۸ در بازار چین مجموعاً ۱.۵۳ میلیون دستگاه فروش داشته که افزایش قابل‌توجه ۱۴.۸ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. دراین‌بین، عمده فروش گروه متعلق به تویوتا با ۱.۳۷ میلیون دستگاه بوده درحالی‌که فروش هم با ۲۶.۶ درصد افزایش به ۱۶۵ هزار دستگاه رسیده است.

۳- گروه جیلی

فروش: ۱,۶۴۷,۵۲۰ دستگاه

گروه جیلی - پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

گروه جیلی که مالکیت شرکت سوئدی ولوو را در اختیار دارد و به‌تازگی برند لینک‌اندکو را هم تأسیس کرده، پرفروش‌ترین خودروساز چینی در زادگاهش محسوب می‌شود. فروش این گروه خودروسازی در سال ۲۰۱۸ با افزایش چشمگیر ۱۷.۷ درصدی به ۱.۶۴ میلیون دستگاه رسیده و بدین ترتیب با پشت سر گذاشتن تویوتا به جایگاه سوم رسیده است. البته همچنان جیلی با ۱.۳۸ میلیون دستگاه، پرفروش‌تر برند این گروه محسوب می‌شود اما فروش لینک‌اندکو هم افزایش فوق‌العادهٔ ۱۹۰۰ درصدی را تجربه کرده و به ۱۲۰ هزار دستگاه رسیده است.

۲- جنرال موتورز

فروش: ۳,۹۷۰,۶۰۷ دستگاه

جنرال موتورز - پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

جنرال موتورز با برندهای شورلت، بیوک، کادیلاک، بائوجون و وولینگ در بازار چین حضور قدرتمندی دارد و دومین خودروساز پرفروش این کشور محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۸ اما فروش جنرال موتورز با ۴.۴ درصد کاهش به ۳.۹۷ میلیون دستگاه رسیده اما همچنان اختلاف بسیار زیادی با جیلی دارد. پرفروش‌ترین برند این گروه در چین وولینگ با ۱.۱۱ میلیون است درحالی‌که بیوک با ۱.۰۶ میلیون دستگاه، بائوجون با ۸۷۹ هزار دستگاه و شورلت با ۶۷۹ هزار دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در سال ۲۰۱۸ فروش بائوجون ۱۳.۹ درصد و فروش بیوک ۱۳.۱ درصد کاهش داشته اما در عوض فروش شورلت ۱۲.۴ درصد و فروش کادیلاک ۳۳.۷ درصد افزایش یافته است.

۱- گروه فولکس‌واگن

فروش: ۴,۲۸۸,۸۸۱ دستگاه

گروه فولکس‌واگن - پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال 2018

گروه فولکس‌واگن همچنان عنوان پرفروش‌ترین خودروساز بازار چین را در اختیار دارد. این گروه بزرگ با برندهای فولکس‌واگن، اشکودا، آئودی، پورشه و بنتلی حضور بسیار قدرتمند و گسترده‌ای در بازار چین دارد. فروش گروه فولکس‌واگن در سال ۲۰۱۸ در بازار این کشور با ۲.۱ درصد افزایش به ۴.۲۸ میلیون دستگاه رسیده و فاصلهٔ خود با جنرال موتورز را بیشتر کرده است. بخش عمدهٔ فروش این گروه در چین توسط برند فولکس‌واگن با ۳.۱۷ میلیون دستگاه صورت گرفته درحالی‌که آئودی ۶۸۲ هزار دستگاه، اشکودا ۳۵۲ هزار دستگاه و پورشه ۷۹ هزار دستگاه فروش داشته‌اند.

پرفروش‌ترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۱۸

رتبه خودرو فروش ۲۰۱۷ فروش ۲۰۱۸ کاهش/افزایش
۱ گروه فولکس‌واگن ۴,۱۹۹,۲۳۳ ۴,۲۸۸,۸۸۱ ۲.۱
۲ جنرال موتورز ۴,۱۵۳,۰۸۹ ۳,۹۷۰,۶۷۰ -۴.۴
۳ گروه جیلی ۱,۴۰۰,۰۰۷ ۱,۶۴۷,۵۲۰ ۱۷.۷
۴ گروه تویوتا ۱,۳۴۱,۴۴۶ ۱,۵۳۹,۸۹۵ ۵.۶
۵ رنو-نیسان ۱,۳۹۱,۲۳۰ ۱,۴۸۰,۳۵۸ ۶.۴
۶ هوندا موتور ۱,۴۳۲,۰۱۳ ۱,۴۶۰,۵۰۴ ۲.۰
۷ هیوندای-کیا ۱,۲۰۴,۳۳۸ ۱,۱۷۲,۷۴۹ -۲.۶
۸ چانگان ۱,۳۹۶,۳۹۵ ۱,۱۶۷,۳۶۸ -۱۶.۴
۹ گریت وال ۱,۰۶۷,۴۷۹ ۱,۰۵۳,۵۶۱ -۱.۳
۱۰ بایک ۱,۰۸۳,۵۱۶ ۹۰۰,۴۶۶ -۱۶.۹

منبع: focus2move

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.