اسب بخار چیست ؟ از شروع تا امروز

با سلام به شما کاربران عزیز وب سایت اروند پلاک. مطلبی که ما امروز می خواهیم در خصوص آن صحبت کنیم کلمه آشنا اسب بخار است، اینک ما روزانه در سایت‌های خودروی بسیاری از مقالات با این کلمه روبرو می شویم بد نیست که معنی دقیق آن را نیز بدانیم.

برای شروع  بهتر است با معنی دقیق این کلمه آشنا شوید.اولین بار یک مهندس در کشور اسکاتلند به نام جیمزوات که در سال‌های ۱۸۳۶ تا ۱۹۱۹ میلادی زندگی می کرد  از این به بعد استفاده کرد. آن زمان در یکی از معدن های بزرگ زغال سنگ به کار کردن مشغول بود و او همیشه به دنبال روش و ترفندی بود تا بتوانند مقدار نیرویی که از آنها به سطح هایی که در آن زغال سنگ جای می گرفت وارد میکردند را محاسبه کند.

اولین مطالعات اش متوجه شد که هر اسب در هر ثانیه مقدار باری معادل ۷۵ کیلوگرم را به ارتفاع یک متر بالا می برد،سیستم ترکیب شده از اسبها و قرقره ها که در روزگار جدید به آن آسانسور یا بالابر می گوییم.در سال‌های بعد نیز توانست از این عدد برای محاسبه قدرت و نیروی تولید شده توسط اولین ماشین های بخار استفاده کنند به همین گونه شد که کم کم در تمام جهان نام اسب بخار یک واحد اندازه گیری شد.

از همان ابتدا تا کنون عدد ۷۴۶ وات معادل یک اسب بخار است وقتی می گوییم یک ماشین بنزینی دارای یک اسب بخار است یعنی ۷۴۶ وات قدرت تولید می کند.

 حالا بیایید ببینید چگونه خروجی اسب بخار یک ماشین محاسبه می شود،عددی که به آن اسب بخار یک موتور می گویند در اصل حداکثر گشتاور تولید شده موتور ضربدر دور موتور است تقسیم بر عدد ۵۲۵۲.

برای درک بهتر این موضوع یک مثال برای شما می زنم، فرض کنید موتوری دارای ۳۶۰۰  آر پی  ام است و در همین دور ۲۰۰ نیوتن بر متر گشتاور ایجاد می کند پس طبق فرمولی که در بالا اشاره کردیم اگر ۳۶۰۰ دو دقیقه را در عدد ۲۰۰ نیوتن متر ضرب کنیم و  بعد از آن عدد به دست آمده ما که ۷۲۰ هزار خواهد بود را تقسیم بر عدد ثابت ۵۲۵۲ کنیه به عدد  ۱۳۷ می‌رسیم چیزی که به آن اسب بخار می گوییم.

البته باید به این نکته اشاره کنم که این روش بخش مختص موتورهایی با تنفس طبیعی هستند و اگر شما می‌خواهید نیروی خروجی یک موتور توربوشارژ را محاسبه کنیم باید به روش زیر عمل کنید:

قدرت = گشتاور X دور موتور / ۵۲۵۲

اسب بخار چیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.