چگونه با خودروی روباز خود در روز بارانی می توانید بدون خیس شدن رانندگی کنید.برای شروع به فیلم زیر نگاه کنید.

بی شک اگر یک خودروی روبازر  را در حال رانندگی با سرعت بسیار زیاد در جاده ی  بارانی  مشاهده کردید سقف خودرو باز است ولی راننده خیس نمی شود تعجب نکنید.

 

دلیل این چیست؟

جریان هوا  در حالت معمولی دارای فشار به جهت‌های مختلف است اما  در اولین برخورد آن با خودرو از نوک آن جریان هوا شروع به تبدیل شدن به  چند لایه منظم می کند نزدیک ترین لایه هوا به خودرو لایه مرزی نامیده می شود این جریان کاملا منظم و یکنواخت است و از نوک خودرو بعد از عبور از روی کاپوت و شیشه خودرو ناگهان به لبه انتهایی شیشه خودرو می رسد که به آن قسمت نقطه ی تفکیک می گویند ،هر چقدر که شما سریع تر رانندگی کنید ناحیه هوای آشفته در بالای سر راننده یا انتهای شیشه جلو بیشتر می شود.

 

نتیجه این گفته چیست؟

نتیجه این است که جریان هوای لایه مرزی که به صورت منظم و یکنواخت روی بدنه ی خودرو حرکت می کند به نقطه ای در انتهای شیشه و در بخش بالای سر راننده می رسد و با قدرت و سرعت زیاد مانند یک سقف  جریان آشفته را به پشت خودرو هدایت می کند  و نتیجه  این می‌شود  که باران دربخشی از  هوای آشفته قرار داد و همراه با نیروی هوای منظم لایه مرزی به سمت عقب هدایت شوند و به راننده و کابین خودرو نمی رسد.

 

البته تمام گفته ما بیشتر زمانی به کار می‌آید که شما در حال رانندگی در اتوبان و بزرگراه ها هستید و در صورتی که سرعت شما به کمتر از تقریباً ۴۵ مایل در ساعت برسد خودروی روباز شما این قابلیت را از دست می‌دهد و باران به داخل خودرو نفوذ می کند.

 

البته برای بعضی خودروها نیز آپشنی در نظر گرفته شده است که با نام دفلکتور در بالای قاب شیشه جلو می تواند نصب شود که به این جریان و این هدایت باد بیشتر کمک می کند

 

منبع: Drivetribe