خبر های جدیدی در خصوص ترخیص خودروهای وارداتی

در بخش اخبار واردات خودرو خبر جدیدی در خصوص ترخیص خودروهای وارداتی برای شما داریم. همونطور که اطلاع دارید  بخش زیادی از واردات خودرو متوقف شده و شاید یکی از دلایل افزایش قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی نیز عدم امکان واردات خودرو به کشور می باشد.

مباحثی که برای گمرک ایران و همچنین وارد کنندگان خودرو به یکی از مشکلات و معضلات چند ماه گذشته تبدیل شده است. در مصاحبه با مهدی دادفر دبیر انجمن واردات  خودرو به موضوع وضعیت ترخیص خودروهای دپو شده پرداخته شده است.

روند ترخیص‌های گمرک در حال انجام است؛ هرچند که هم‌اکنون عدد دقیقی از میزان ترخیصی‌ها در دسترس نیست. ابتدا ۱۶۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شد که این روند در حال افزایش است. یادآور می‌شود که خودروهای خارج شده از گمرک شامل تمامی برندهای خارجی از جمله کیا، هیوندای، تویوتا، ولوو، میتسوبیشی ودی‌اس می‌شود و اگر احیاناً توقفی در خروج انجام بگیرد، موردهای خاص است که با پیگیری حل خواهد شد. خودروهای یادشده با ارز سامانه سنا ترخیص شده‌اند و باتوجه‌به این قضیه، احتمال انصراف مشتریان زیاد است. در ۲ ماه فرصت داده شده باتوجه‌به تمدید مصوبه هیئت دولت، انتظار می‌رود اگر مشکل خاصی ایجاد نشود تمامی خودروها ترخیص شوند.

ارائه طرح آزادسازی واردات

دادفر در خصوص آزادسازی واردات خودرو گفت:

حق مسلم واردکنندگان این است که در مورد آزادسازی واردات صحبت و از کسب‌وکار خود دفاع کنند. در این زمینه طرح‌هایی را نیز ارائه کردیم و ما به‌صورت قاطعانه خواهان آزادسازی واردات هستیم اما باتوجه‌به شرایط حاکم نمی‌خواهیم به دولت فشار بیاوریم. درواقع طرح یادشده را به وزارتخانه نداده‌ایم چرا که توجه کاملی به آن نمی‌شود و تنها ازطریق رسانه‌ها آن را انتشار دادیم. اولویت ما این است که مردم از شرکت‌های نمایندگی و عرضه‌کننده طلبکار هستند و ابتدا باید تعهدات خود را انجام دهیم. هم‌اکنون باتوجه‌به شرایط موجود، بالغ بر ۸ هزار نفر در زمینه واردات خودرو بیکار شده‌اند و نزدیک به ۲ هزار نفر دیگر نیز با ادامه روند کنونی بیکار خواهند شد.

ورود خودروهای کارکرده

دادفر به بحث واردات خودروهای کارکرده چنین اشاره کرد:

واردات خودروهای کارکرده یک موضوع کاملا انحرافی در فضای فعلی است. ما در کار اصلی یعنی خودرو صفر کیلومتر مشکل داریم و واردکننده به سختی در حال ترخیص آن‌ها از گمرک است. حال با این شرایط صحبت در خصوص واردات خودروهای کارکرده فقط ازبین‌بردن اصل موضوع است. البته بد نیست بدانید که واردات خودروی کارکرده در تمام کشورها انجام می‌شود. اگر واردات این نوع خودروها انجام شود بسیار به نفع مردم است چرا که با کمترین هزینه می‌توانند خودروهای روز دنیا را داشته باشند؛ اما هم‌اکنون تنها در حد یک طنز به نظر می‌رسد.

مشکلات شدید رنگ و لاستیک

مهدی دادفر در پایان درباره وضعیت ظاهری و فنی خودروهای موجود در گمرک گفت:

خودروهایی که در حال ترخیص هستند به‌شدت از لحاظ رنگ، لاستیک،‌ باتری، سیستم‌های برقی، روغن پیشرانه و جعبه‌دنده دچار مشکل هستند و تمامی این موارد باید توسط شرکت‌ها اصلاح شود. رنگ این خودروها به حالت اولیه برمی‌گردد اما موارد دیگری نظیر لاستیک‌ها باید تعویض شود. لاستیک‌های فعلی حدود ۲ سال است که در گمرک خاک خورده و پوسیده شده‌اند و در صورت ترکیدن آن‌ها پس از استفاده باید پاسخگو باشند. بنابراین شرکت‌ها باید لاستیک‌ها را تعویض کنند چرا که با ایمنی مردم سروکار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.