نگاهی به آپشن سیستم استارت و استپ خودرو های جدید

در بخش آموزش خودرو امروز می خواهیم بپردازیم به موضوعی با نام سیستم شروع به حرکت بعد توقف موتور اولین بار خودروهای ورزشی و مدرن و سطح بالا استفاده شد اما حالا با توجه به کاهش قیمت تکنولوژی آن در ماشین هایی که در سطح متوسط نیز هستند استفاده می شود.

به آن سیستم استارت و استپ موتور هم می گویند سیستمی که سبب می‌شود زمانی که خودرو در جای خود به صورت ساکن روشن است موتور اتوماتیک خاموش شود و این نیز به خودی خود منجر به کاهش سوخت مصرفی و در نتیجه کاهش آلایندگی خواهد شد.

اما این سیستم به چه شکل کار میکند آیا موتور به صورت کامل خاموش میشود ؟

جواب ما به شما خیر است. این سیستم در توقف های مدت کم سبب می شود که چرخه احتراق موتور از کار بیفتد و در نتیجه سوختی مصرف نشود اما همین سیستم اگر در مدت زمان زیادتری قرار بگیرد به طور کامل خودرو را خاموش می کند، نکته مهم در استفاده از این تکنولوژی این است که مدت زمان بین خاموش و روشن شدن موتور شاید چیزی به کمتر از یک ثانیه برسد. و آن چیزی نیست که شما به عنوان راننده بتوانید تشخیص دهید یا حس کنید.

زمانی که راننده های خود را برای کلاچ قرار می‌دهد تا دنده را عوض کند موتور به صورت هوشمند روشن می شود و در اصطلاح استارت می شود.

در بالا به این مسئله اشاره کردیم که این خودرو در مدت زمان کوتاه احتراق خود را خاموش میکند اما این چگونه ممکن است که ماشین روشن باشد ولی سیستم احتراق آن بیفتد؟

ماشین هایی که با این تکنولوژی ساخته می شود تقریبا همگی از باطری های بسیار بزرگتری استفاده میکنند  تا اینکه راننده با ترمز گرفتن و یا سایر اعمال به شارژ خودکار آن به صورت مداوم بپردازد.با این کار زمانی که سیستم احتراق خودرو خاموش است تمام امکانات سیستم‌های خودرو نظیر سیستم روشنایی تهویه و غیره در دسترس هستند.

با سلام یک سوال برای شما پیش می‌آید و آن این است که این همه سیستم ها و تجهیزات قرار است از این باطری هرچند بزرگ استفاده کند و فشار زیادی به آن خواهد آورد؟

بله هست شما درست است این باتری هرچقدر هم که بزرگ باشد مستهلک می شود و سبب می شود تا راننده در فاصله کوتاه‌تری اقدام به خرید باطری با قیمت بالاتر کنند .

در این سیستم گرچه سبب می‌شود تا مصرف سوخت و آلایندگی کاهش شود اما برای راننده از بابت خرید باتری هزینه‌بر خواهد بود که یکی از مزایای اصلی این سیستم به شمار می آید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.