چگونه متوجه رنگ شدگی و یا تعویض قطعات خودرو شویم

چگونه متوجه رنگ شدگی و یا تعویض قطعات خودرو شویم

در شرایط فعلی، شاهد این هستیم که با توجه به بازار خرید و فروش خودرو و قیمت مدل‌های صفر، اقبال نسبت به خودروهای کارکرده بیشتر است.

اما یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها برای افرادی که قصد دارند خودرو دست دوم خریداری کنند، چگونگی تشخیص رنگ یا تعویض شدگی قطعات خودرو است.

اینکه متوجه شویم آیا خودرویی که قصد خرید آن را داریم، تصادفی است، قطعات اصلی آن تعویض شده است، بدنه آن بر اثر تصادف آسیب دیده و رنگ شده است و سوالات دیگر، هنگام معامله بسیار ضروری است تا در مقابل هزینه‌ای که برای خرید خودرو متحمل می‌شویم، خودرو مناسب و سالمی را دریافت کنیم.

در ادامه شما را با برخی از مهم‌ترین نکات در چگونگی تشخیص رنگ یا تعویض شدگی قطعات خودرو آشنا می‌کنیم.

چگونگی تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

متاسفانه تشخیص رنگ شدگی خودرو، با وجود صافکارها و نقاش‌های حرفه‌ای بدنه خودرو، امری سخت و کاملا تخصصی است. اما از راه‌هایی نه چندان سخت نیز می‌توان پی برد که آیا بدنه خودروی مورد نظر رنگ شدگی دارد یا خیر.

البته نباید از این مسئله غافل شد که خودروهای رنگ شده، حتما آسیب‌دیده و ناسالم نیست و رنگ‌ شدگی بدنه خودرو را نمی‌توان دلیلی بر تصادفی بودن یا بد بودن آن دانست.

بلکه می‌توان یکی از دلایل رنگ شدن خودرو را سلیقه شخصی صاحب خودرو عنوان کرد. هستند برخی از مالکان خودرو که وسواس و دقت بسیاری در تمیز نگاه داشتن خودروی خود به‌خرج می‌دهند و با مشاهده کوچکترین خط و خش اقدام به رنگ شدن دوباره خودرو می‌کنند.

مطمئنا می‌توان خودروهایی با این خصوصیات یافت که حتی از بسیاری از خودروهای بدون رنگ، سالم‌تر، بهتر و مناسب‌تر است.

دنبال علائم رنگ شدن دوباره خودرو باشید

یکی ساده‌ترین روش‌هایی که می‌توان برای تشخیص رنگ‌ شدگی خودرو به‌کار برد، بررسی برخی از بخش‌های خودرو از جمله دورتادور بدنه خودرو، گلگیر، سپر، میانه درها و پنجره جلوی خودرو است. اگر خودروی مورد نظر رنگ شدگی داشته باشد، احتمال یافتن لکه‌هایی از رنگ وجود دارد. بنابراین با دقت این قسمت‌ها را بررسی کنید و سعی کنید هیچ کدام از این بخش‌ها را فراموش نکنید.

بررسی پیچ های کاپوت

یکی دیگر از راه‌هایی که برای تشخیص رنگ شدگی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، بررسی پیچ‌های کاپوت است.

درواقع زمانی که بدنه خودرو در کارخانه تولیدی آماد می‌شود، آن را به اتاق اسپری رنگ منتقل می‌کنند تا پیش از نصب کردن دیگر قسمت‌ها به طور کلی رنگ شود.

اگر ماشین رنگ شدگی داشته باشد، قطعا رنگکار پیش از انجام آن مجبور به باز کردن گلگیرها و کاپوت برای رنگ کردن دوباره بدنه خودرو خواهد بود و علائم و اثراتی روی پیچ و مهره‌هایی که باعث اتصال آن به شاسی شده است، باقی خواهد ماند.

بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما کاپوت خودرو را بالا بزنید و پیچ‌های مربوط را بررسی کنید. اگر ردی از آچار مشاهده کردید یا رنگ این قسمت با رنگ بدنه متفاوت بود حتی تفاوت بسیار اندک، قطعا این خودرو دوباره رنگ شده است.

استفاده از روش نوک انگشت

شاید به نظر نیاید، ولی یکی دیگر از راهکارهای ساده اما کاربردی برای تشخیص رنگ شدگی خودرو، روش نوک انگشت است.

جالب است بدانید که حتی اگر صافکار یا رنگ‌کار بدنه خودرو، بسیار حرفه‌ای و خبره نیز باشد، باز هم نمی‌تواند برخی از قسمت‌های خودرو را مانند کارخانه تولیدی، رنگ کند.

این قسمت‌ها لبه خودرو است که می‌توان به گوشه کاپوت خودرو، لبه درها، ستون‌های کابین خودرو و همچنین لبه جلوی شیشه جلویی خودرو اشاره کرد.

برای تشخیص رنگ شدگی خودرو، کافی است نوک انگشتان خود رو روی این قسمت‌های ذکر شده بکشید و اگر این قسمت‌ها پستی و بلندی داشت یا زبری را حس کردید، شک نکنید که خودرو دوباره رنگ شده است.

در صورت امکان، وسایل مخصوص تشخیص رنگ شدگی خودرو تهیه کنید

جالب است بدانید وسایل مخصوصی برای تشخیص رنگ شدگی خودرو در بازار وجود دارد که البته هزینه بالایی نیز برای خرید آن‌ها باید پرداخت کرد.

اما اگر بتوانید یکی از این وسایل را خریداری کنید، به راحتی می‌توانید رنگ شدگی دوباره خودرو را تشخیص دهید.

کافی است این دستگاه را روی بدنه خودرو قرار دهید. در این هنگام عددی روی نمایشگر دستگاه مشاهده می‌کنید که نشان‌دهنده قطر فلز است. اعداد بین ۴ تا ۷ mil به این معنا است که بدنه خودرو هیچ گونه رنگ شدگی ندارد.

البته نباید از این نکته غافل شوید که mil  بیانگر ۱ تا ۱۰۰۰ اینچ است و به معنای میلی‌متر نیست. بنابراین باید حتما عدد ظاهر شده در نمایشگر دستگاه را به میلی‌متر تبدیل کنید.

160 1024x576 - چگونه متوجه رنگ شدگی و یا تعویض قطعات خودرو شویم

 

از بررسی بدنه خودرو در نور مناسب، غافل نشوید

بررسی بافت بدنه خودرو آن هم در نور مناسب، یکی دیگر از روش‌هایی است که می‌تواند در تشخیص رنگ شدگی خودرو کمک بزرگی باشد.

منظور از نور مناسب، هنگام غروب خورشید است. زمانی که چراغ‌های خیابان‌ها روشن می‌شود و با استفاده از نور غیرطبیعی، رنگ شدگی احتمالی خودرو را تشخیص دهید.

بد نیست بدانید که نور مستقیم و عمود خورشید، نه تنها کمکی به تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو نمی‌کند، بلکه باعث می‌شود تمامی فرورفتگی‌ها و برامدگی‌های بدنه از دید شما مخفی شود.

البته زاویه کم آن هم به موازت طول خودرو در بررسی دقیق‌تر رنگ‌شدگی بدنه خودرو، کمک بزرگی خواهد کرد.

استفاده از دوربین عکاسی، راهی ساده و جالب در تشخیص رنگ شدگی بدنه خودرو

به راحتی و با کمک دوربین عکاسی، می‌توان رنگ شدگی خودرو را تشخیص دهد. فقط کافی است که از بدنه خودرو در محالی کاملا تاریک عکاسی کنید.

همچنین فاصله دوربین با بدنه حدودا دو متر و زاویه دوربین به بدنه ۹۰ درجه باشد. حتما فلش دوربین را روشن کنید تا بتوانید عکسی بدون عیب از بدنه خودرو تهیه کنید.

با مشاهده تصویری که از بدنه خودرو ثبت کردید، می‌توانید متوجه شوید که خودروی انتخابی شما رنگ شدگی دارد یا خیر.

جالب است بدانید که بافت مولکولی در رنگ فابریک یا اولیه خودرو نسبت به رنگ‌های هوا خشک و … تراکم بیشتری دارد و دلیل این امر نیز حلال و تینر است.

درواقع پس از آنکه حلال و تینر از سطح رنگ پایه تبخیر شد، رنگ مات شده و می‌توان تاثیر آن را در انعکاس نور مشاهده کرد. به این صورت که دوربین قسمت‌هایی که دوباره رنگ شده است را نسبت به قسمت‌هایی که دارای رنگ فابریک است، سیاه‌تر ثبت می‌کند و به وضوح می‌توانیم شاهد اختلاف رنگ باشیم.

چگونگی تشخیص تعویض قطعات خودرو

زمانی که رنگ شدگی خودرو را تشخیص دادید، اکنون وقت آن است که بررسی کنید آیا قطعات مهم خودرو، تعویض شده است یا خیر.

برای پی بردن به این موضوع، توصیه می‌کنیم به نکات زیر توجه کنید.

گلگیر و کاپوت خودرو

یکی از دلایل تعویض کاپوت خودرو، تصادف شدید است. بنابراین تشخیص تعویضی بودن کاپوت خودرو هنگام خرید آن، بسیار مهم خواهد بود.

توجه به لامپ‌های جلو خودرو برای تشخیص تعویض کاپوت می‌تواند راهکار مناسبی باشد. درواقع لامپ‌های بسیاری از خودروهایی که کاپوت آن‌ها بر اثر شدت تصادف تعویض شده است، صدمه دیده و حتی سپر نیز دچار شکستگی و خرد شدگی می‌شود.

بنابراین با کمی دقت به لامپ‌های جلو می‌توان متوجه تعویض کاپوت نیز شد.

اگر خودروی مورد نظر قدیمی باشد، می‌توان از روی جوش خوردگی گلگیر متوجه تعویض آن شد. ولی خودروهای امروزی اکثرا با پیچ و مهره به بدنه وصل می‌شود و برای تشخیص تعویضی بودن آن بهتر است از یک کارشناس خبره کمک گرفت.

تشخیص تعویض اتاق خودرو

بررسی شماره بدنه خودرو

تشخیص فابریک بودن اتاق خودرو، یکی دیگر از مسائل مهمی است که هنگام خرید خودرو باید درنظر گرفته شود. چرا که زمانی به تعویض اتاق خودرو نیاز می‌شود که خودرو دچار تصادف شدید و آسیب‌دیدگی بالا شده باشد.

متاسفانه تشخیص آن ساده نیست ولی می‌توان با کمی مهارت و تجربه متوجه این موضوع شد.

بررسی دقیق ظاهر پلاک یا پلیت‌ فلزی شماره بدنه خودرو می‌تواند کمک خوبی برای تشخیص تعویض اتاق خودرو باشد.

بررسی شاسی خودرو

اتاق خودرو روی شاسی قرار دارد. می‌توان با بررسی دقیق سلامت شاسی خودرو و از همه مهم‌تر مشورت و کمک از کارشناس حرفه‌ای در این زمینه به فابریک بودن اتاق خودرو پی برد.

با تمام نکاتی که شما را در چگونگی تشخیص رنگ شدگی و تعویض قطعات خودرو کمک می‌کند، باز هم توصیه می‌شود که حتما برای پی بردن به این مسائل، با کارشناس خبره و قابل اعتماد مشورت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.