ایراد شورای نگهبان به صفر کردن تعرفه خودروهای هیبریدی

ایراد شورای نگهبان به صفر کردن تعرفه خودروهای هیبریدی

براساس اخبار منتشر شده، شورای نگهبان ایراداتی را به طرح ساماندهی خودرو که پیش‌تر توسط نمایندگان مجلس تصویب و برای طی فرآیندهای قانونی در اختیار این نهاد قرار گرفته بود، وارد دانسته است. بنابراین این طرح برای رفع ایرادات شورای نگهبان باردیگر به مجلس بازگردانده می‌شود. از آنجا که در حال حاضر نمایندگان مجلس در تعطیلات تابستانی به‌سر می‌برند، از چند و چون ایرادات شورای نگهبان در ارتباط با این طرح اطلاعاتی در دست نیست. با این حال برخی نمایندگان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» پیش‌بینی‌های خود را درباره ایرادهای وارد شده توسط شورای نگهبان مطرح کردند.

طرح ساماندهی خودرو که اوایل اردیبهشت‌ماه به‌طور جدی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و با ورود آن به صحن علنی مجلس به تصویب رسید موضوعات مختلفی از صنعت و بازار خودرو را دربرگرفته است. بندهایی از این مصوبه شامل خروج دولت از بنگاهداری، بازگشت شورای رقابت به فرآیند قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان و الزام آنها به ارائه قیمت تمام شده و همچنین اعلام درصد سود و قیمت قطعی در زمان فروش به این شورا و همچنین مباحث مرتبط با رقابت‌پذیری و کاهش تعرفه ورودی خودروهای وارداتی است.

اعلام تعرفه خودروهای هیبریدی و الزام اجرایی شدن

اعلام تعرفه صفر برای ورود خودروهای هیبرید و الزام دولت به ایجاد سازوکارهای لازم برای تولید خودروهای برقی هیبریدی ظرف ۵ سال از زمان تصویب این قانون و همچنین بحث اسقاط خودروهای فرسوده توسط خودروسازان نیز از دیگر بندهای مصوب این طرح است؛ اما همان‌طور که عنوان شد شورای نگهبان ایراداتی به برخی از بندهای این مصوبه وارد کرده است. در ارتباط با ایرادات شورای نگهبان، فریدون احمدی نماینده زنجان و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، معتقد است ایراد اصلی در ارتباط با صفر کردن تعرفه ورودی خودروهای هیبریدی است. این نماینده می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود، شورای نگهبان با توجه به سازوکار وضع تعرفه در کشور که هم‌اکنون در دست دولت است و همچنین سیاست‌های پولی و مالی حاکم بر کشور، صفر کردن تعرفه واردات این خودروها را مغایر قوانین موجود دانسته است.

البته این عضو کمیسیون صنایع در کنار بحث صفر کردن تعرفه هیبریدی‌ها، دو بند از طرح ساماندهی خودرو را مستعد ایراد شورای نگهبان می‌داند.احمدی می‌گوید بحث تکلیف دولت به خروج از بنگاهداری در صنعت خودرو نیز می‌تواند یکی دیگر از ایرادات شورای نگهبان باشد چرا که با توجه به قوانین بالا دستی کشور این مصوبه می‌تواند مغایر اصل ۴۴ قانون اساسی باشد.

همان‌طور که اشاره شد بحث بازگشت شورای رقابت به فرآیند قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان و الزام آنها به ارائه قیمت تمام شده، درصد سود و قیمت قطعی در زمان فروش به این شورا در طرح نمایندگان مجلس مورد توجه قرار گرفته است. در این ارتباط احمدی معتقد است با توجه به اینکه برخی موضوعات در بسیاری از بنگاه‌های تولیدی از جمله شرکت‌های خودروساز به‌صورت محرمانه است، این امکان وجود دارد که شورای نگهبان با این تحلیل که بند مذکور در واقع علنی کردن اطلاعات محرمانه خودروسازان است به این طرح ایراد وارد کرده باشد.

در شرایطی که احمدی سه پیش‌بینی در ارتباط با بازگرداندن طرح مجلس از سوی شورای نگهبان مطرح می‌کند، محمد منصوری دیگر عضو کمیسیون صنایع و نماینده ساوه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: صفر کردن تعرفه ورود هیبرید‌ها توسط نمایندگان مجلس، مورد ایراد اعضای شورای نگهبان قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌شود همین مساله سبب‌ساز تصویب نشدن طرح در شورای نگهبان و بازگشت آن به مجلس شده باشد. با این حال باید منتظر ماند و دید بعد از بازگشت نمایندگان از تعطیلات تابستانی و بازگشت طرح ساماندهی خودرو از شورای نگهبان، این شورا کدام بند یا بندها را از طرح مذکور مغایر با شرع و قانون اساسی دانسته و آن را برای اصلاح به مجلس بازگردانده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.