سانگ یانگ تیوولی: بررسی تیپ های مختلف

معرفیه اولیه

سانگ یانگ تیوولی اولین محصول سانگ یانگ پس از همکاری با شرکت خودروسازی ماهیندرا است که در سال ۲۰۱۵ در سگمنت خودرو های کراس اور کوچک برای بازارهای جهانی معرفی شد و در سال ۲۰۱۶ یا ۹۴ توسط رامک خودرو به بازار های داخلی عرضه شد و توانست رقیب سرسختی برای خودروهای از قبیل رنو کپچر ، پژو ۲۰۰۸ ، رنو داستر، نیسان جوک و خودروهایی در این رده تبدیل شود.

تیوولی که مخفف کلمه ( i love it ) یا اینو دوست دارم است و حاصل هنر طراحان ایتالیایی است توانسته پس از ۳ سال عرضه در ایران چیزی بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه در ایران فروش داشته باشد و درصد قابل توجهی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد.

این خودرو نه تنها در ایران بلکه در بازار های جهانی نیز به عنوان پر فروش ترین محصول سانگ یانگ شناخته می شود. تیوولی در سال ۹۴ در ایران با ۲ تریم  اسپرت و الیت که تیپ اسپورت دارای رینگ ها و سقف مشکی رنگ، باله عقب و شیشه دودی و در تیپ الیت که دارای اپشن سانروف و روف ریل است عرضه شد.

ایجاد تغییراتی جزئی در ظاهر خودرو از دلایلی است که کمپانی سانگ یاگ اقدام به تولید مدلی جدید از تیوولی به نام آرمور کرد و از اواخر سال ۲۰۱۷ تولید و فروش این خودرو را اغاز کرد. مقایسه طراحی ظاهری، موتوری، امکانات رفاهی و ایمنی که در این سه خودرو بکاربرده شده هدف این مقاله است . در ادامه با ما همراه باشید.

تیوولی SPORT

2c0c6807 a9e9 4ce9 bf58 73ab5d32dae2 - سانگ یانگ تیوولی: بررسی تیپ های مختلف

این مدل از تیوولی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر خطی بهره می برد که توان تولید ۱۲۸ اسب بخار را دارد و این نیرو را توسط یک گیربکساتوماتیک تیپ ترونیک ۶ سرعته به چرخ های جلو منتقل می کند. از نظر طراحی بدنه شیشه های دودی، باله عقب و سقف رنگی تفاوت هایی هستند که در مقایسه با تریم الیت مشاهده می شوند. سیستم تعلیق جلو مک فرسون، فرمان برقی ۳ حالته، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه ای، صندلی های برقی جلو به همراه روکش چرمی و گرمکن ، رینگ های ۱۷ اینچی، سیستم کمک راننده پیشرفته و سیستم ترمز اتوماتیک از امکانات و اپشن های تیوولی اسپرت به شمار می روند

تیوولی ELITE

4257b68e3c09bb55a21ec1fdaf244443 XL - سانگ یانگ تیوولی: بررسی تیپ های مختلف

تیوولی الیت از همانند تیپ اسپرت از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری بهره می برد که ۱۲۸ اسب بخار توان تولیدی و ۱۵۷ نیوتن متر حداکثر گشتاور تولیدی ان است . سانروف و روف ریل امکاناتی است که در این مدل از تیوولی به چشم می خورد . کروز کنترل ، چراغ های دی لایت ، ایینه های جانبی برقی ، سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک ، غربیلک ۴ شاخ با روکش چرمی ، مانیتور به همراه درگاه …  سیستم کمکی نور بالا ، سنسور عقب + دوربین ، صندلی های چرمی و … از آپشن و امکانات ایمنی بکار برده شده در این خودرو است. اپشن های استفاده شده در این خودرو با نسخه اسپرت تفاوتی ندارد و یکسان است

تیوولی ARMOR

CEfm - سانگ یانگ تیوولی: بررسی تیپ های مختلف

آرمور هم نسخه جدید تر تیوولی است که از اواخر سال ۲۰۱۷ با همان پیشرانه ۴ سیلندر با توان ۱۲۸ اسب بخاری به بازار عرضه شد. کروز کنترل ، سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، فرمان برقی ۳ حالته و تماتم امکانات و اپشن های مورد استفاده شده در مدل های قبلی نیز در این مدل مشاهده می شود. ارتفاع خودرو در حدود ۱۰ میلیمتر و وزن خودرو نیز نزدیک ۳۰ کیلوگرم کمتر از مدل های استاندارد است   سانگ یانگ در سال ۲۰۱۸ فیس لیفتی از این مدل ارائه داد که علاوه بر تفییرات جزئی ظاهری، امکانات ایمنی بیشتری نیز در این خودرو تعبیه شده بود که در ادامه به بررسی این آیتم ها و مقایسه با نسخه های قبلی می پردازیم.

تیوولی XLV

ssangyong tivoli xlv elx 8 - سانگ یانگ تیوولی: بررسی تیپ های مختلف

Xlv نسخه جدیدی از تیوولی است که سانگ یانگ برای گسترش این برند و کسب سهم بیشتری از بازار های جهانی اقدام به طراحی و تولید آن کرده. فضای داخلی بزرگتر و بدنه ای حجیم تر از تغییراتی است که نسبت به نسخه استاندارد تیوولی انجام گرفته و فضای ۱۱۴۰ لیتری در عقب خودرو با جمع کردن صندلی ها برای سرنشین فراهم می کند. این مدل در ابتدا در انگلستان و آلمان عرضه شده و مجهز به یک موتور توربو دیزل ۱.۶ لیتری است که توان تولید ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را دارد و این نیرو به کمک سیستم چهار چرخ متحرک آن به چرخ ها منتقل می شود. این مدل با دو جعبه دنده دستی و اتومات عرضه خواهد که میانگین مصرف سوخت آن به ازای هر صد کیلومتر ۵ لیتر عنوان شده است .

در ابتدا مدل های SPORT  و ELITE به عنوان مدل پایه و استاندارد وارد بازار های داخلی ایران شد و پس از مدتی فقط مدل ELITE به دلیل فروش بهتر و طرفداران بیشتر عرضه شد تا اینکه نسخه جدید تر ARMOR رونمایی شد. مدل ARMOR و مدل XLV که به زودی شاهد حضورش در بازار های ایران هستیم در تریم های SE ، EX که پیشرانه بنزینی، نیروی محرکه خودرو را تامین می کند و در تریم های ELX و ULTIMATE که دو پیشرانه بنزینی و دیزلی برای ان موجود است، عرضه شده اند که در ایران شاهد مدل ELX با پیشرانه بنزینی هستیم.

عملکرد فنی

سانگ یانگ تیوولی در بازار های جهانی تنها با یک موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری عرضه می شود که قادر است ۱۲۸ اسب بخار نیرو و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که با کوپل شدن با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ساخت شرکت ایسین نیروی قابل قبولی برای حرکت این خودور تولید می کند. نسخه دیزل این موتور ۱.۶ لیتری نیز در کشور های اروپایی عرضه می شود که قادر است ۱۵۰ اسب بخار نیرو تولید کند.

این موتور مجهز به سامانه vis است که همیشه نسبت مخلوط سوخت و هوا را در بهترین حالت تنظیم می کند تا موتور راندمان بالایی داشته باشد. حداکثر سرعت این خودور ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است و در زمان ۱۲ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر می رسد. ترمز های دیسکی عقب و جلو عملکرد بهتری در رانندگی برای راننده فراهم می کند و نسبت به ترمز های کاسه ای که با گذشت زمان عملکرد ترمز گیری کاهش می یابد قابل اطمینان تر است.

در نسخه جدید تر XLV ، سانگ یانگ از همان پیشرانه ۱.۶ لیتری به همراه یک توربو شارژ استفاده کرده که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند و توسط سیستم هوشمند ۴ چرخ متحرک این نیرو را به چرخ ها منتقل می کند.

سیستم تعلیق این خودرو عملکرد خوبی از خود نشان داده و در کنار چهار چرخ متحرک بودن آن انگیزه استفاده این خودرو در مسیر های آفرود افزایش پیدا می کند در حالی که ارتفاع مدل های جدید کوتاه تر از نسخه استاندارد بوده و مانعی برای انجام این کار می باشد. در حالت ۴WD مصرف سوخت خودرو بیشتر می شود در همین رابطه خودرو در بیشتر مواقع تمایل به حفظ موقعیت خود در شرایط ۲WD را دارد و به صورت هوشمند مصرف سوخت خودرو را کاهش می دهد.

مصرف سوخت

مصرف سوخت داخل شهر تیوولی ۱۰.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، مصرف سوخت جاده ایی ۶.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و سیکل ترکیبی مصرف سوخت ۷.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. در نسخه جدیدتر خودرو به یک حالت “قفل” برای مواجه با شرایط دشوار در سرعت‌های کم مجهز شده است. این سامانه به خودرو کمک می‌کند تا مصرف سوختش را به ۶٫۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر برساند و در هر کیلومتر ۱۶۴ گرم CO2 تولید کند.

این خودرو با استاندارد الایندگی یورو ۶ در نسخه های جدید و استاندارد الایندگی یورو ۵ در مدل های پایه هماهنگی دارد. گیربکس اتومات تیپ ترونیک استفاده شده در تیوولی ساخت شرکت آیسین است، شرکتی که با کمپانی هایBMW و mercedes benz همکاری داشته و گیربکس های این خودروسازان را تامین می کرده.

سانگ یانگ برای تیوولی درایو مد در نظر گرفته که ۳ حالت POWER ,WINTER و ECCO مستقیما روی این گیربکس تاثیر گذاشته و زمان های تعویض دنده را متناسب با نوع حالت رانندگی تغییر می کند. تیپ ترونیک بودن این گیربکس این امکان را به راننده می دهد که به صورت دستی اقدام به تعویض دنده نمایید و به در حالت دستی در صورت نیاز تعویض دنده به صورت اتومات دنده را تغییر می دهد .

jBO4 - سانگ یانگ تیوولی: بررسی تیپ های مختلف

طراحی ظاهری

سانگ یانگ تیوولی طراحی ظاهری خوبی دارد و تناسب زیادی میان اجزا بدنه دیده می‌شود. به علاوه استفاده از رنگ مشکی در برخی بخش‌ها، موجب ایجاد تفاوت شده و طراحی تیوولی به هیچ وجه خسته کننده نیست. شاید تیوولی را بتوان یکی از زیباترین خودروهای تولیدی سانگ‌ یانگ دانست اما بهترین در بین رقبا نیست، چهره‌ای قابل قبول، عامه پسند و در عین حال متفاوت و تاثیرگذار دارد. استفاده از خطوط تیز در جای جای خودرو دیده می‌شود که نمایی عضلانی و قدرتمند برای تیولی به ارمغان آورده است.

6307c12c 2104 474e 9b93 b79939fd5e54 - سانگ یانگ تیوولی: بررسی تیپ های مختلفچراغ‌ها در نمای روبرو به همراه دی‌لایت‌ها، چهره‌ای اخمو و خشن به خودرو بخشیده است و چراغ های مه شکن قرار گرفته در قسمت پایین سپر جلو، از شیبی به موازات چراغ‌های اصلی بهره‌مند بوده و متمایل به ورودی هوای موجود در زیر محل اتصال پلاک هستند تیوولی یک جلوپنجره‌ی باریک دارد که همراه با فضای مشبک بالای سپر، هدایت‌کننده‌ی هوا به سمت پیشرانه و رادیاتور خواهد بود .

در نمای جانبی، خطی حجیم از چراغ عقب شروع و تا گلگیر جلو ادامه دارد و توانسته است بر جذابیت خودرو بیفزاید. استفاده از پنل مشکی سرتاسری از دیگر المان‌های جذاب نمای جانبی است ترکیب خطوط خمیده مانند پف گلگیر ها و خطوط شکسته مثل شیشه های درب ها. این ناسازگاری در طراحی جلوه خاصی به این خودرو بخشیده است و وجه تمایزی با دیگر رقبا و همسطحان خود بوجود آورده و البته کشیده شدن چراغ ها بر روی گلگیر ها از جمله نکته های مثبت طراحی به حساب می آید.

در عقب خودرو نیز بارز ترین نکته لوگوی بزرگ سانگ یانگ به همراه نام تیوولی در زیر آن است چراغ های عقب کوچک و زیبای تیوولی که ترکیبی از دو رنگ سفید و قرمز هستند نیز بخش دیگری از جذابیت ظاهری این کراس‌اوور کوچک را رقم زده و ظاهری اروپایی به عقب خودرو می‌دهند روی سپر عقب، سنسورهای فاصله‌سنج و در پایین آن چراغ مه شکن عقب قرار گرفته‌اند.

 سانگ یانگ، تیوولی را در سال ۲۰۱۸ با تغییرات جزئی به بازار عرضه نموده است به طوری که سپر عضلانی تر و  دارای یک خط کرومی در بالای آن و چراغ های مه شکن کشیده تر می باشد و در کنار چراغ های اصلی و لوگوی سانگ یانگ بسیار منسجم تر نمایان می شود. در نمای جانبی کماکان گلگیرهای حجیم و سبک کلاسیک ستون ضخیم C به همراه رینگ های ۱۸ اینچی دایموندکات خودنمایی می کند و به لطف سپر جدید جلو، کشیده تر به نظر مى رسد. نمای عقب با تکیه بر درب صندوق عریض و چراغ های گیرای آن تغییری نداشته است.

49cdf01d 003e 477a 8921 35d897e1814b - سانگ یانگ تیوولی: بررسی تیپ های مختلف

نمای داخلی

طراحی کلی کابین به دلیل استفاده از قطعات آلومینیوم رنگ و پنل میانی مشکی براق خوب و تا حدودی لوکس از آب درآمده که در این بین فرمان D شکل تیوولی نیز به نوبه خود دلربایی می کند و بسیار خوش دست ظاهر می‌شود این فرمان میزبان دکمه‌های کنترل کروز کنترل، سیستم صوتی و پاسخ‌گویی به تلفن همراه بوده و با بهره‌گیری از سیستم کمکی برقی می‌تواند در ۳ حالت رانندگی تنظیم شود. به این ترتیب راننده تیوولی می‌تواند بسته به شرایط رانندگی خود، نحوه واکنش فرمان را تغییر دهد .

فارغ از رنگ‌های متفاوت در تریم‌های مختلف (نظیر کرم، مشکی و …)، در طراحی داشبورد از رنگ مشکی و کروم استفاده شده است که به زیبایی داشبورد افزوده است.

در پنل‌های سرعت و دور موتور از طراحی سیلندری استفاده شده که نمایشگر کوچکی برای اطلاع‌رسانی مسایل فنی خودرو بین آن‌ها قرار گرفته است این نمایشگر می‌تواند رنگ‌های پس‌ زمینه قرمز، آبی تیره، آبی روشن، زرد، سیاه و سفید را به انتخاب راننده ارائه دهد. متریال به کار رفته در کابین کیفیت متوسطی دارند و صندلی‌های عقب، نسبتا راحت هستند و انتظار شما از یک کراس اوور کوچک را برآورده می‌کنند صندلی‌های پوشیده از چرم مصنوعی، در سه رنگ قرمز، کرم و مشکی قابل سفارش هستند. صندلی‌های تیوولی در مقایسه با دیگر رقبا راحت بوده و از نقاط قوت کابین توولی حساب می‌شوند

کابین خودرو جادار است و با توجه به ارتفاع بالای خودرو، افراد قدبلند نیز مشکلی نخواهند داشت، فضای داخلی تیوولی برخلاف ابعاد جمع و جورش کاملاً مناسب بوده و نشانگر مهندسی بسیار خوب سانگ‌ یانگ در این زمینه است.

تنها نکته قابل بحث در داخل می توان به استفاده بیش از اندازه از پلاستیک مشکی براق در پنل وسط داشبورد اشاره کرد. صندلی‌های عقب قابلیت جمع شدن دارند تا فضای قسمت بار را در صورت نیاز افزایش دهند ، حجم ۴۲۳ لیتر فضایی است که تیوولی بدون جمع کردن صندلی های ردیف دوم برای سرنشینان فراهم می کند که فضایی نسبتا کم محسوب می شود. در مدل های جدید تر تغییرات در داخل شامل تغییر در متریال غربیلک فرمان (مشکی پیانو) و اضافه شدن کلید trip (کامپیوتر سفری) به آن و همچنین ارگونومیک تر شدن با بازنگری در کلیدهای داشبورد (کلید تنظیم فرمان الکترونیکی، کلید گرمکن شیشه عقب و کلید جریان هوای کابین) می باشد.

a5ee60e405a15d8120f2b75601fe6f73 - سانگ یانگ تیوولی: بررسی تیپ های مختلف

امکانات رفاهی

ورود و خروج و استارت بدون کلید، گرمکن صندلی های جلو، صفحه نمایش ۱۸ اینچ، برف پاک کن و چراغ های اتوماتیک، کامپیوتر سفری و نشانگر جهت چرخ های جلو، قابلیت تعویض دستی دنده با استفاده از دکمه روی دسته دنده، جی پی اس، رینگ اسپرت، آینه برقی، فرمان ۳ حالته برقی و تهویه مطبوع دو گانه اتوماتیک، آپشن های فراوان به کار رفته در تیوولی می باشند همچنین برخی قابلیت‌ها در سانگ یانگ تیوولی ۲۰۱۸ ارتقا پیدا کرده‌اند. غربیلک فرمان کاملا تنظیم‌شونده، سیستم تهویه بهبودیافته برای سرنشینان جلو و صندلی‌های عقب تاشونده، برخی از این ویژگی‌های جدید هستند.

امکانات ایمنی

سانگ یانگ تیوولی، با توجه به اینکه نسبت به رقبای هموطن خود قیمت پایین تری دارد، اما از نظر آپشن و امکانات رفاهی و ایمنی در سطح بالایی قرار گرفته است. در بحث ایمنی این خودرو به جدیدترین سیستم های الکترونیکی هدایت خودرو از قبیل ترمز ضد قفل(ABS)، تقسیم نیروی الکترونیکی ترمز (EBD)، کنترل پایداری (ESP)، ضد واژگونی (ARP)، کمک شروع حرکت در سربالایی (HAS)، اخطار توقف ناگهانی به رانندگان پشت سر (ESS) و کنترل هرزگردی (TCS) مجهز شده است.

از دیگر اپشن های اضافه شده به خودرو سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم ترمز اضطراری خودکار، هشدار خروج خودرو از خط و دستیار حفظ آن بین خطوط، دستیار نوربالا و تشخیص علائم ترافیکی اشاره کرد. مدل‌های ۲۰۱۸ تیوولی و تیوولی xlv به‌صورت استاندارد با هفت کیسه‌ هوا، ای‌اس‌پی، حفاظت چپ کردن فعال، دستیار ترمز، دستیار حرکت در تپه، سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها و یادآور هشدار برای کمربند ایمنی عرضه می‌شوند. این خودرو با کسب ۵ ستاره ایمنی از KNCAP (موسسه ایمنی کره جنوبی) و ۴ ستاره ایمنی از ENCAP (موسسه ایمنی اروپا) خودروی قابل اعتمادی به حساب می‌رود.

نتیجه گیری

سانگ یانگ تیوولی با توجه به کلاس خود (کراس اوور کامپکت) و امکانات قابل قبول ایمنی و رفاهی و حضور پر رنگ دیگر محصولات چینی و حتی کره ای و ژاپنی در این رده از قیمت گزاری بسیار مناسبی برخوردار است. متریال به‌کاررفته در کابین و صندلی‌ها، باتوجه به قیمتی که برای این خودرو پرداخت می‌شود، کاملا راضی کننده است. سطح ‎اپشنهای نمونه های داخلی  تقریبا کامل است و با داشتن دوربین عقب و رینگ‌های ۱۸ اینچ، نسبت به نمونه فول خارجی صرفا چند مورد از قبیل گرم کن فرمان و صندلی های عقب کم دارد.

رانندگی با تیولی بسیار لذت‌بخش است فرمانپذیری بسیار نرمی داشته و تعویض دنده با کیفیت مناسبی انجام می‌گردد صندلی‌ها راحت بوده و کل بدن را تحت حفاظت قرار می‌دهند این خودرو به رغم ارتفاع زیاد، دارای هندلینگ و پایداری خوبی است.

ترمزها عملکرد خوبی دارند و میدان دید نیز وسیع و خوب است. سرو صدای موتور و نویزهای بیرونی به داخل موتور راه دارد و برای خودرویی در این سطح یک ضعف محسوب می شود. با توجه به امکانات و اپشن های در نظر گرفته شده در این خودرو و گارانتی بلند مدت توسط شرکت سانگ یانگ، این خودرو یکی از گزینه های قابل قبول در میان رقبایی نظیر رنو کپچر (Captur) ، پژو ۲۰۰۸، نسل جدید مزدا CX-3 و نیسان جوک خواهد بود.

منیع : ssangyonggb.co

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.