اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

اپشن های بکار رفته در خودرو های امروزی

امروزه اتومبیل چیزی فراتر از موتور، گیربکس، کابین و تایرها محسوب می شود. اگر نگاهی دقیق تر داشته باشیم، خواهیم دید این وسیله نقلیه به برخی از آخرین تکنولوژی ها و فناوری ها مجهز شده و اینک بسیار هوشمندتر، بهینه تر و امن تر از قبل شده است.

یکی از دلایل اصلی راهیابی تکنولوژی های جدید به خودروها به رقابت شدید و تلاش های مستمر خودروسازان در سبقت گیری از همدیگر مربوط می شود سختگیرانه تر شدن الزامات قانونی از یکسو و افزایش سطح انتظارات مشتریان از سوی دیگر سبب شده است تا شرکت‏های خودروسازی برای کسب سهم بیشتر از بازار، برنامه‏ ریزی‏های گسترده ای را برای توسعه و پیاده سازی فن‏آوری‏ های پیشرفته انجام دهند این مساله سبب شده صنعت خودروسازی همواره پویا باقی مانده و به دنبال دستیابی به فناوری های نوین باشد.

ما در این مقاله سعی کردیم تعدادی از این سیستم ها و امکاناتی که در خودرو های روز دنیا در حال استفاده می باشند را به شما معرفی کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

دسترسی و استارت بدون کلید

l4Iv - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

سیستم کیلس استارتر در سال ۱۹۸۲ برای اولین بار در خودروهای فرانسوی رنو فیوگو مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن خودروهای شرکت جنرال موتورز نیز از این تکنولوژی استفاده کردند.یکی از امکانات جدید خودروهای امروزی سیستم استارت بدون کلید (Keyless Entry)  است که که امکان قفل یا باز کردن در های خودرو و همچنین استارت موتور را بدون نیاز به استفاده از کلید، فراهم می کند. سیستم کیلس استارتر با استفاده از امواج رادیویی، یک سری امواج را با کد‌های مشخص از سوئیچ خودرو به سنسور ایموبلایزر ( دزدگیر) خودرو می فرستد. عملکرد این سیستم قفل کننده الکترونیکی طوری است که راننده با به همراه داشتن سوئیچ یا کارت هوشمند وقتی به فاصله یک متری خودرو برسد ، قفل در‌ها به صورت اتوماتیک باز شده و بعد وارد شدن به خودرو راننده می‌تواند با فشاردادن دکمه استارت و نگه داشتن پدال ترمز خودرو خود را روشن کند.

کروز کنترل هوشمند

1MoW - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

تکنولوژی کروز کنترل در اصل در سال ۱۷۸۸ توسط James Watt و Mathew Boulton برای کمک به کنترل موتورهای بخار اختراع شد. بدین صورت که با تنظیم کردن میزان سوخت ورودی به موتور، سرعت را ثابت نگه می‌دارد. نسل جدید کروز کنترل با نام کروز کنترل هوشمند (Adaptive Cruise Control) قابلیت تشخیص فاصله با خودروی پیش رو را نیز دارد. این سیستم، مشابه کروز کنترل معمولی، سرعت خودرو را بر اساس سرعت مورد نظر راننده که تنظیم شده است، کنترل می‌کند.با این تفاوت که این سیستم از آن‌جاکه مجهز به حسگرهای خاصی می‌باشد، سرعت خودرو را با توجه به فاصله تا خودروی جلویی تنظیم می‌کند. ازاین رو، درصورتی که فاصله خودرو تا خودروی جلویی، به دلیل کاهش سرعت خودروی جلویی، از حد مجاز کمتر شود، سرعت خودرو به‌طور هوشمند از هدایت کروز کنترل خارج می‌شود و کاهش می‌یابد.

سقف متحرک

lJRa - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

به طورکلی، هر صفحه ای که در سقف خودرو با هدف ورود نور یا هوا به داخل خودرو جاسازی شده باشد، سانروف نام دارد. برخی سانروف ها قابلیت باز و بسته شدن دارند درحالی که برخی دیگر ثابت هستند. سانروف ها معمولاً شفاف هستند در دهه هفتاد، به سانروف های شیشه ای داخلی و برقی، مونروف می گفتند سقف سانروف از جنس شیشه است که حدود یک سوم سقف خودرو را شامل می شود. سقف سانروف به دو صورت دستی و برقی موجود است، که البته امروزه با وجود تکنولوژی برتر در این حوزه حالت دستی سقف سانروف منسوخ شده است. سانروف ها انواع مختلفی دارند که می توان به سانروف پاپ آپ “pop-up” ، سانروف اسپولیر(Spoiler) ، سانروف داخلی(In- Built) ، سقف های تاشونده(Folding) ، سانروف جدا شونده(Removable) ، سقف شیشه ای اشاره کرد .

پارک کردن اتوماتیک

jRRP - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

سیستم پارک هوشمند برای اولین بار در کشور فرانسه معرفی شد. سیستم پارک هوشمند یا دستیار پارک هوشمند در واقع ترجمه عبارت Intelligent Parking Assist بوده و آن را بطور مخفف IPA می نامند.سیستم هوشمند پارک یا همان IPA در سه شرایط پارک دوبل ، خروج از پارک دوبل و پارک سنگ چین یا همان پارک L می تواند مفید واقع شود.با روشن کردن یا در حالت آماده قرار دادن پارک هوشمند ، خودرو با اندازه زدن فضای موجود و در صورت مناسب بودن فضا ، روی صفحه نمایش پیام مربوط نمایش داده می شود. تمامی مراحل به دقت روی صفحه نمایش به راننده نشان داده می شود. راننده نیز در کل فرآیند روی سرعت خودرو کنترل دارد.

صندلی های مجهز به سیستم تهویه

8S8u - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

صندلی خودروها بی‌تردید یکی از مهم‌ترین قطعات به کار رفته در اتومبیل محسوب می‌شود . بدین منظور یکی دیگر از آپشن‌هایی که در خودروهای لوکس جهت رفاه راننده و لذت بخش کردن رانندگی به کار گرفته شده است سردکن و گرم‌کن صندلی‌ها است که از قابلیت کم و زیاد کردن مقدار سرما برخوردار است و بدین شکل مسائل بهداشتی، پزشکی و عرق سوز شدن کمر و باسن از بین می‌رود.

براین اساس پارچه استفاده شده برای صندلی خودرو باید متخلخل باشد تا هوا بتواند به راحتی حرکت کند.برای این منظور داخل صندلی چندین فن تعبیه می‌شود تا هوا را به سمت سرنشین پرتاب کند.صندلی‌های مجهز به سیستم تهویه مطبوعی که هوای سرد را در اختیار سرنشین قرار می‌دهند دارای دو نوع ساختار هستند. برخی از سازندگان سیکل مبدل کوچکی را درون صندلی خودرو تعبیه می‌کنند تا مستقیما هوا را خنک کند. برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز از سیستم تهویه اصلی خودرو بهره می‌برند.

مکان یاب

KBB8 - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

سامانهٔ ناوبری خودرو “Automotive navigation system” بخشی از سامانهٔ کنترل خودرو یا یک سامانهٔ سوم‌شخص است که با اضافه کردن آن به خودرو، مسیریابی و پیداکردن محل را برای خودرو امکان‌پذیر می‌سازد. این سامانه به طور معمول از راه ارتباط با سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی اطلاعات موقیعتی خود را دریافت می‌کند که این اطلاعات موقعیت خودرو را در جاده نشان می‌دهد. هنگامی که جهت‌یابی مورد نیاز باشد مسیریابی می‌تواند موقعیت را محاسبه کند .سیستم ناوبری GPS خودرو شامل دو بخش است: بخشی از گیرنده GPS و تجهیزات نمایش در خودرو نصب شده است. قسمت دیگر از مراکز کنترل کامپیوتر ساخته شده است و دو قسمت با ماهواره های موقعیت یابی متصل می شوند.

دوربین ۳۶۰ درجه

LeYS - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

این سیستم جدید ، تکنولوژی دوربین های کمکی را که بیشتر در صنعت خودرو وجود داشت را به مرحله ای ارتقا داده. و قابلیت ها و امکانات جدیدی را در اختیار راننده قرار میدهد. بوسیله دوربین ها وسنسورهای موجود در این سیستم ، یک نرم افزار خاص اطلاعات بدست آمده از این حسگرها را پردازش میکند. یک نمای کامل و ۳۶۰ درجه از فضای اطراف خودرو را برای راننده به نمایش می گذارد. با استفاده از این قابلیت ، راننده توانایی بیشتری در کنترل خودرو بخصوص در فضاهای تنگ خواهد داشت.سیستم دوربین فضای اطراف خودرو (Around View Monitor) از چهار دوربین مجزا مجهز شده اند ، استفاده می کند. این دوربین ها در جلو ، عقب و زیر آینه های جانبی تعبیه شده اند.این تصویر نهایی با دقت بالایی همراه بوده و به راننده امکان انجام مانورهایی سخت پارک کردن در فضای تنگ و کوچک را می دهد.

نمایشگر شیشه جلو

GkqG - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

هدآپ برای اولین بار توسط جنرال موتورز استفاده شد و بر روی پونتیاک گرند تریکس نصب شد. سیستم هد آپ (HUD) یک تصویر دیجیتال شفاف بوده که بر روی شیشه ی جلوی خودرو بازتاب می شود و تمامی اطلاعاتی را که راننده از طریق داشبورد به آن ها می تواند دسترسی داشته باشد را به نمایش می گذارد. ایده اصلی پشت طراحی چنین سیستمی، متمرکز نگه داشتن حواس رانندگان بر روی مسیر است. در واقع اطلاعات ضروری خودرو نیز در جایی نشان داده می شود که رانندگان باید به آن نگاه کنند. همین امر سبب می شود تا رانندگان زمان کمتری را صرف نگاه کردن به گوشی و یا سایر سیستم های قرار گرفته در داشبورد خودرو کنند. بدین ترتیب، تمرکز بیشتر بر روی مسیر به منزله ی تصادف کمتر و رانندگی ایمن تر برای تمامی افراد است.

کنترل پایداری

J7pO - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

کنترل پایداری الکترونیکی “Electronic stability control” به اختصار ESC، یا برنامه پایداری الکترونیک (ESP) یا کنترل پایداری دینامیک (DSC) یک فناوری رایانه‌ای شده برایپایداری خودرو است که می‌تواند به شکل بالقوه سبب بهبود امنیت از طریق شناسایی و به حداقل رساندن لغزش‌ها شود. بطور کلی زمانی که این سامانه انحراف خودرو را تشخص می‌دهد، جهت کمک به راننده اقدام به ترمز گرفتن برای هدایت خودرو به مسیر مورد نظر راننده می‌کند. این ترمزها می‌تواند به صورت جداگانه بر روی هریک از چرخ‌های خودرو اعمال شود. اولین مبتکران این سیستم یعنی مرسدس بنز و بی ام و در سال ۱۹۸۷ اولین سیستم کنترل کشش را معرفی کردند . ESC میزان تصادفات را تا ۳۴ درصد برای خودروهای معمولی و تا ۵۹ درصد برای خودروهای SUV (شاسی‌بلند) کاهش می‌دهد

سامانه دید در شب

a86I - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروهاتاریخ صنعت خودرو نشان می‌دهد که اولین استفاده از سامانه‌های نایت ویژن (دید در شب) در این صنعت، توسط شرکت جنرال موتورز انجام شد. سیستم دید در شب از نور مادون قرمز استفاده شده که علاوه بر نامرئی‌بودن می‌تواند موانع متحرک را از روی گرمای بدنشان تشخیص دهد. این سیستم که با توجه به طول موجش در ۳ بازه نزدیک مادون قرمز (NIR)، مادون قرمز متوسط (MIR) و دور از مادون قرمز (FIR) طبقه‌بندی می‌شود .سیستم فعال یا همان NIR با پخش کردن نور مادون قرمز، مشابه سیستم های نظامی، شب را برای شما روشن می‌کند. در مقابل سیستم غیر فعال از تکنولوژی FIR استفاده کرده است. برخلاف سیستم دید در شب به کار رفته در سیستم های نظامی، سیستم بی ام و تصاویر را بر مبنای گرمای اجسام ایجاد می‌کند و تصویری شبیه نگاتیو فیلم عکاسی به وجود می‌آورد.

کنترل در سراشیبی و سربالایی

ZPU4 - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

HAC که از سرواژه های عبارت Hill-start Assist Control “کمک و کنترل به شروع حرکت در شیب (سربالایی)” گرفته شده است، به راننده کمک می کند تا زمانی که در یک سراشیبی متوقف است و قصد دارد شروع به حرکت به سمت بالا کند، از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری شود.HDC یا Hill Descent Control این سیستم سرعت خودرو در زمان پایین آمدن از یک سرازیری یا تپه را کنترل می‌کند. این سیستم به کمک شما می‌آید تا از طریق چند سنسور، شیب را تشخیص داده و وقتی که شما پدال ترمز را رها می‌کنید خودرو (بر خلاف خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند) به عقب یا جلو نمی‌رود و سر جای خود می‌ایستد.تا زمانی که شما اقدام به فشار دادن پدال گاز نکنید خودرو تکان نمی‌‌خورد، اما با فشار دادن پدال گاز خودرو بدون حرکت به عقب یا جلو ، شروع به حرکت می‌کند.

حسگر باران و نور

mT0H - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

سنسور باران و برخی دیگر از سنسورها و رادارهای خودرو معمولاً در قسمت داخلی شیشه جلو خودرو و در محدوده قرارگیری آینه وسط، در محلی که مزاحم دید راننده نباشد نصب می‌شوند و با یک کاور پلاستیکی مشکی رنگ قابل تشخیص هستند. سیستم این برف پاک کن‌ها به گونه‌ای است که حس گرهای مادون قرمز که به سطح خارجی شیشه متصل هستند، زمانی که شیشه خشک است، حداکثر میزان امواج مادون قرمز به حس گرها می‌رسد و با زاویه ۴۵ درجه بازتاب می‌شودند ،خیس بودن شیشه باعث می‌شود تا امواج مادون قرمز در مسیرهای متفاوتی با زاویه‌های کم‌تر یا بیش‌تر از ۴۵ درجه بازتاب شوند ، زمانی که میزان بازتاب امواج مادون قرمز به حداقل مقدار ممکن برسد، نرم افزار موجود در سیستم برف پاک کن روشن می‌شود، سرعت برف پاک کن نیز بسته به سرعت خیس شدن شیشه تعیین می‌شود.

اتو هلد AUTO HOLD

qkRz - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

اتوهلد آپشنی پیشرفته است که هم در افزایش ایمنی و هم افزایش راحتی شما تاثیر بسزایی داشته و شما را از ترمزهای متوالی بی‌نیاز می‌کند. اتوهلد در واقع توسعه‌یافته ترمز پارک الکترونیکی بوده و بیشتر در خودروهای دنده اتومات به کار می‌رود. این سیستم با فشردن دکمه Auto Hold فعال شده و بعد از آنکه پا را از روی پدال گاز برمی‌دارید، خودرو بدون فشردن پدال ترمز، می‌ایستد با متوقف شدن خودرو دیگر به نیازی به نگه داشتن پدال ترمز وجود ندارد و خودرو ثابت می ماند تا زمانی که شما مجدد پدال گاز را فشار دهید که با این کار ترمز‌ها به آرامی آزاد شده و خودرو شروع به حرکت می‌کند.

اساس کار اتوهلد بر پایه تشخیص شیب استوار است. اندازه‌گیری شیب هم با استفاده از سنسور انجام می شود و کنترل از طریق واحد هیدرولیکی ABS/ESC انجام می‌پذیرد. زمانی که خودرو متوقف است اتوهلد همان فشار ترمز را به چرخ‌ها اعمال نموده و مانع از حرکت خودرو می‌شود

هشدار نقطه کور

5tjP - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

فناوری تشخیص نقاط کور یا به اختصار BSD ابتدا توسط ولوو توسعه یافت.تشخیص نقاط کور یکی از تکنولوژی‌های کلیدی بوده که با استفاده از دیگر فناوری‌های موجود، دیدی ۳۶۰ به راننده می‌دهد که بدون توجه به سرعت خودرو، به او کمک می‌کند  در این سیستم سنسور‌ها زیر آینه‌های جانبی اتومبیل نصب می‌شوند و در صورت فعال شدن توسط راننده، شروع به انتشار امواج با طول موج کوتاه می‌کنندین امواج به دلیل طول موج کوتاهی که دارند، قادرند وضعیت دقیق‌تری از نقاط کور خودرو به راننده ارائه دهند.

انتشار این امواج به صورت مداوم و بدون توقف انجام می‌شود؛ از همین رو زمانی که جسمی در مقابل این امواج قرار گیرد و مسیر انتشار آن‌ها را قطع کند، سنسور پیامی را به ECU یا همان کامپیوتر خودرو منتقل می‌کند. این پیام به شکل هشدار به راننده انتقال پیدا می‌کند. این هشدار ممکن است بر روی مانیتور جلو راننده یا چراغ نصب شده در گوشه آینه‌های جانبی نمایش داده شود.

سیستم هشدار خواب الودگی

7n6v - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

سیستم هشدار خواب آلودگی برای اولین  بار از سوی شرکت ولوو ارائه شده است. شرکت ولوو یکی از شرکت های پیش تاز در زمینه تجهیزات ایمنی خودرو به  شمار می  آید.دراین سیستم  دوربین کوچکی در مقابل راننده به گونه ای نصب می‎شود که تمام صورت راننده در محدوده دید دوربین قرار بگیرد.  این سیستم  با نرخ حدود ۱۰ تصویر در ثانیه از راننده فیلم برداری کرده و تصاویر متوالی مربوطه را به بخش پردازش کننده منتقل می‎کند.

در بخش پردازش کننده با توجه به الگوریتم‎های پردازش تصویر، موقعیت و وضعیت چشم‎های راننده استخراج می‎شود و در صورتی که چشم‎های او از یک حد مشخص بیشتر بسته شود، سیگنال هشدار به صدا در آمده و راننده را از حالت خواب آلودگی خارج می‎کند. این سیستم هم چنین  در مواقعی که راننده به دلایل دیگری جز خواب آلودگی، در حال از دست دادن تمرکز خود است، هشدار می  دهد. به  طور مثال، در مواقعی که راننده بیش از حد بر روی navigation  یا سیستم صوتی تمرکز کرده است.

سیستم هشدار عبور از خط

gJde - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

LDWS یا سیستم هشدار از بین خطوط سیستمی است که به کمک دوربین نصب شده در جلو خودرو ( پشت شیشه جلو ) از طریق روش پردازش تصویر به صورت مداوم خطوط جاده را چک می کند . در صورتی که راننده بدون زدن راهنما از خط جاده منحرف شود  به راننده آلارم می دهد . این سیستم ایمنی جهت جلوگیری از حواس پرتی و خواب آلودگی راننده در خودرو نصب می شود . در خودروهای مختلف هشدار به صورت بوق از هر دو سمت ، ویبره صندلی راننده و همچنین جمع شدن کمربند ایمنی به راننده اعلام می گردد. این سیستم که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ و در یک خودروی باربری مورد استفاده قرار گرفته تا به امروز تغییرات و پیشرفت بسیاری را تجربه نموده است

سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک ماشین در ترافیک

vXWj - اپشن ها و سیستم های ایمنی بکار رفته در خودروها

هدف بسیاری از فناوری‌های استفاده شده در اتومبیل‌های مدرن امروزی کاهش مصرف سوخت خودرو‌ها است و یکی از موفق‌ترین تکنولوژی‌های این حوزه قطعا سیستم استارت و استاپ اتوماتیک استبه‌طور کلی نحوه‌ی عملکرد سیستم‌های استاپ/استارت در خودروهای مختلف یکسان است و تنها تفاوت، به تجربه‌ی هر راننده از این سیستم برمی‌گردد. با فشردن پدال ترمز و توقف کامل خودرو، پیشرانه خاموش می‌شود که به‌دنبال آن مصرف سوخت نیز پایان می‌یابد. در ادامه با برداشتن پا از روی پدال ترمز، موتور در سریع‌ترین زمان ممکن روشن می‌شود تا راننده بدون وقفه به حرکت ادامه دهد. گروه خودروسازی فولکس واگن آمریکا، برای اولین بار این سیستم را در سال ۲۰۱۷ و در مدل‌های شاسی‌بلند اطلس و تیگوان به‌ کار برد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.