تاثیر سیستم ها و فناوری خودروها در حوادث رانندگی

تاثیر مخرب  Apple CarPlay و Android Auto در رانندگی

امار حوادث

بنابر آمار گزارش شده تلفات رانندگی در ایالات متحده طی دو سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است و بیش از ۴۰۰۰۰ نفر در سال ۲۰۱۶ در این کشور درگذشته اند. این آمار ناخوشایند در حالی ارائه می شود که بعد از سرعت بالا و جایجایی بیش از حد در خطوط، سومین عامل کلیدی در افزایش میزان مرگ و میر افراد، حواس پرتی عنوان شده است.در این مقاله تا حدودی عواملی که در این حواس پرتی تاثیر گذارند را بررسی کرده ایم.

Driving Distractions - تاثیر سیستم ها و فناوری خودروها در حوادث رانندگی

داده های منتشر شده توسط دولت فدرال آمریکا نشان می دهد میزان سرم گرم بودن به دستگاه های ارتباطی مثل تلفن همراه، گشت و گذار در اینترنت و پیامک دادن در حین رانندگی در حال افزایش بوده و چنین تبعاتی را به دنبال دارد.
زمانی که قابلیت ها و ویژگی های جدید به خودروها افزوده شد تا میزان استقلال آن ها از رانندگان افزایش یابد هدف پوشش دادن و جبران کردن خطاها و اشتباهات ناخواسته رانندگان عنوان شد ولی به نظر می رسد که در عوض رانندگان بیش از حد به این تکنولوژی های جدید اعتماد کرده و به این ترتیب توجه کمتری را معطوف رانندگی می کنند.

police 1280x720 1 - تاثیر سیستم ها و فناوری خودروها در حوادث رانندگی Apple CarPlay

بر اساس گزارش های منتشرشده و بررسی های انجام شده توسط موسسه های ایمنی جاده های انگلستان و تحقیقات حمل و نقل بریتانیا با پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیشتر انها در خودروها همانند Apple CarPlay و Android Auto نه تنها به بهبود رانندگی کمک نکرده بلکه سهم بیشتری در حوادث رانندگی را از ان خود کرده است.

رانندگان با استفاده از صفحه نمایش های لمسی خودرو از سیستم هایی چون حفظ خودرو بین خطوط ، ثابت نگهداشتن سرعت و … استفاده می کنند. بر اساس گزارش های منتشر شده استفاده از این سیستم ها در هنگام رانندگی می تواند واکنش راننده به تغییرات مسیر را به تاخیر بیاندازد تا حدودی که تحقیقات جدید نشان می دهد این واکنش دیرتر از زمانی است که شخص راننده بر اثر مصرف الکل و یا مواد مخدر در حال رانندگی است.

در حقیقت مشخص شده است که رانندگان در حدود ۱۶ ثانیه چشم خود را از مسیر بر می دارند که این اقدام میزان واکنش نشان دادن راننده به متحرک های مسیر را تا ۵۰ درصد کاهش می دهد.

rzw3fskwy3ipp8lb2rw2 - تاثیر سیستم ها و فناوری خودروها در حوادث رانندگیبا تحقیقات انجام شده مشخص شده است که نوشتن پیام در هنگام رانندگی بیشترین تاثیر را نسبت به استفاده از صفحه نمایش های لمسی خودرو بر رانندگی می گذارد به طوری که فاصله توقف خودرو در این حالت بیش از ۵ برابر طول خودرو افزایش می یابد.

استفاده از سیستم های Apple CarPlay می تواند تا ۵۷ درصد عکس و العمل راننده در مسیر را به تاخیر بیاندازد و این در حالی است که فردی که بر اثر مصرف مشروبات الکلی در حال رانندگی است تا ۱۲ درصد تاثیر در واکنش شخص راننده می گذارد.

سهم دیگر فعالیت ها

carplayreactiontime1 1280x720 1 - تاثیر سیستم ها و فناوری خودروها در حوادث رانندگی

استفاده از سیستم های ناوبری از طریق Apple CarPlay می تواند خودرو را تا ۰.۵۰ متر از مسیر اصلی خود منحرف کند که در شرایط حساس رانندگی می تواند منجر به حادثه شود. بر اساس این گزارش میانگین سرعت خودرو زمانی که راننده از این فناوری ها استفاده می کند کاهش قابل توجهی داشته است که نشان می دهد رانندگان برای کاهش تمرکز خود بر روی مسیر و داشتن احساس کنترل بیشتر سرعت وسیله نقلیه را تا حدودی کاهش می دهند و علی رغم این کاهش سرعت باز شاهد این هستیم که رانندگان توانایی کنترل فاصله مجاز با خودروی روبه رویی را ندارند و نمی توانند موقعیت خود را در شرایط ایمن حفظ کنند.

13 1 - تاثیر سیستم ها و فناوری خودروها در حوادث رانندگی

بر اساس گفته های مسئولین این گزارش ها فقط مربوط به کشورها و مردمان خاصی نیست و متاسفانه بیشتر مردم در هنگام رانندگی از این سیستم ها استفاده می کنند که در هر لحظه امکان منحرف شدن وسیله نقلیه و یا برخورد با مانعی افزایش می یابد. نگرانی این سازمان ها و موسسات از مدت زمان ۱۶ ثانیه ای است که توجه راننده از مسیر پرت می شود بنابر گفته این مسئولین راننده مجاز نیست بیشتر از ۲ ثانیه به طور همزمان چشم خود را از جاده بردارد زیرا با گذشت هر ثانیه احتمال ایجاد سانحه برای این فرد ۴ برابر می شود.

منبع: Caradvice

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.