سایپا شاهین در قلب خط تولید تهران : تصاویر + مشخصات فنی

شاهین سدان ملی سایپا

گروه سایپا چند وقتی است که اطلاع رسانی ها و تبلیغات خود را برای سدان جدید خود آغاز کرده است. سدان جدید سایپا که «سایپا شاهین» نام دارد قرار است در خردادماه امسال فروش این خودرو آغاز شود .

بنا به خبرهای موثق سایپا در دوره های مختلف تولید آزمایشی سایپا شاهین در کارخانه تهران انجام شده است. حال با نزدیک شدن به روزهای پیش فروش این خودرو، تلاش مدیران و مهندسان سایپا چند برابر شده و سعی دارند تا فرایند تولید رسمی شاهین را به نتیجه نهایی برسانند.

به گفته یک منبع آگاه از خط کارخانه تهران سایپا، این هفته ۱۵ اتاق شاهین به خط مونتاژ چندگانه تیبا آمده است و قرار است تا تولید آزمایشی این سدان جدید با ظرفیت بیشتری در این شرکت انجام شود. البته که از سال گذشته، تولید شاهین در خط تیبا انجام شده و فعلا برنامه این است تا سرعت خط تولید برای این خودرو افزایش پیدا کند. پیش از این هم تولید سایپا شاهین در خط تولید مرکز تحقیقات این شرکت انجام می شد و حال شاهد هستیم که با نزدیک شدن به روزهای عرضه این خودرو، تولید شاهین به کارخانه مرکزی تهران سپرده شده است.

برنامه ای که سایپا دارد این است که در سال ۹۹ یک سری از تیپ های شاهین را روانه بازار بکند اما قطع به یقین شاهین با موتور ۱۶ سوپاپه توربو با گیربکس اتوماتیک در برنامه تولیدی امسال سایپا نیست و به طور حتم نسخه دستی و نیمه فول آن امسال روانه بازارخواهد شد .

مشخصات فنی شاهین سایپا :

شاهین سایپا قرار است با سه مشخصات فنی مختلف روانه بازار شود :

موتور اول M15T :این موتور همان موتور تیبا و ساینا است که بر پایه موتور پراید ساخته شده است . این موتور ۴ سیلندر ، ۸ سوپاپ است که سایپا با بستن یک توربو کوچک بر روی آن توانستن ۱۰۸ -۱۲۱ اسب بخار قدرت از این موتور دریافت کنند .

موتور دوم M18 :این موتور هم همان موتور تیبا و ساینا است که با تغییراتی در سر سیلندر آن توانستن آن را ۱۶ سوپاپه و هم چنین سیستم متغییر وضعیت سوپاپ را به آن اضافه کردن . گفتنی است این موتور به صورت تنفس طبیعی عرضه میشود و قدرت بین ۱۱۷ – ۱۲۳ اسب بخار را دارد .

موتور سوم  M18T : که همین موتور m18 با سرسیلندر ۱۶ سوپاپ هست که توربو به آن اضافه شده است و ۱۴۷  اسب بخار قدرت دارد .

اما با توجه به اطلاعات رسمی موجود همان طور که گفته شد ، شاهین با پیشرانه M15 توربو به بازار می آید. این پیشرانه ۱۵۰۳ سی سی حجم دارد و با ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ به سامانه توربو شارژر مجهز شده است. در اولین اطلاع رسانی سایپا گفته شد که شاهین قدرت ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر در اختیار دارد. حال با توجه به تست های بلند مدت جدید، نسخه های قویتر این پیشرانه با توان ۱۲۱ اسب بخار و ۱۷۵ نیوتن متر آماده شده است. منابع خبری می گویند که نتایج تست های فنی M15 توربو مثبت بوده و برای تضمین عملکرد آن، بررسی و بازنگری در مهندسی آن به وسیه مشاوران خارجی در دست انجام است.

طراحی داخلی و امکانات شاهین سایپا :

به گفته مدیران سایپا، شاهین در ابتدا با پیشرانه ۵ سرعته دستی جدید به بازار می آید و در تیپ های آپشنی مختلف عرضه خواهد شد. سانروف، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، تریم داخلی پارچه ای، شیشه ها و آینه های برقی، آینه تاشو برقی، سنسور پارک و دوربین عقب، استارت دکمه ای و سیستم ورود بدون کلید ، تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، سیستم GSI، استاندارد ایمنی ECE و… از جمله ویژگی های سایپا شاهین است.

گفتنی است نمونه های فول آپشن این سدان جدید به کروز کنترل، نمایشگر لمسی ۸ اینچی، رینگ ۱۶ اینچی، رادار نقطه کور، صندلی برقی راننده، کیسه هوای جانبی و پرده ای و ESP مجهز خواهد بود.

اما رقیب جدی سدان جدید سایپا ، دنا پلاس ایران خودرو است خودرویی که نسبت به شاهین در بحث پیشرانه و امکانات در سطح بسیار بالاتری قرار میگیرد اما شاهین به لطف ظاهر به روزتر و جدیدتر در طراحی بدنه و پلت فرم خود میتواند گوی سبقت را از سدان ایران خودرو برباید .

باید دید نسخه نهایی شاهین که به بازار عرضه شود در چه سطح کیفیتی عرضه خواهد و برچسب قیمتی که سایپا بر این خودرو میزند آیا مشتری را متقاعد خواهد کرد سوار بر خودرویی زیبا شود که پیشرانه و کیفیت آن ، چنگی به دل نمیزند یا خیر .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.