برررسی تخصصی و کامل خودروی دنا

IMG_7497-1030x580

چند سال پیش ایران خودرو، ماشین جدیدی به نام دنا را معرفی کرد و آگهی های مربوط به آن توجه همگان را جلب کرده بود.خودروی دنا یکی از محصولات شرکت ایران خودرو است که در واقع سمند بهینه شده با فیس لیفت عمده است که قرار بود جایگزین خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند شود.این خودرو قرار بود سال ۱۳۹۱ وارد بازار داخلی و جهانی گردد که این اتفاق در سال ۱۳۹۳ به انجام رسید. این محصول به وسیله مهندسان ایرانی و بدون حمایت‌های خارجی و با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات ایران خودرو طراحی شده‌است. مدل‌های خودرو دنا شامل ال‌ایکس با موتورهای ای‌اف۷ بنزینی و پایه گازسوز و ای‌ال‌ایکس با موتور ای‌اف۷ توربوشارژ است که در حال حاضر تولید موتور EF7 توربو شارژر منتفی شده است .تفاوت مدل‌های خودرو دنا علاوه بر موتور، درسیستم‌هایی همچون رینگ، فرمان برقی، آیینه برقی تاشو، چراغ‌های مه‌شکن، رنگ تریم داخلی، کیسه هوای جانبی صندلی می‌باشد.کی از مشکلاتی که بر سر راه عرضهٔ دنا قرار گرفت مشکل قیمت گذاری این خودرو بود. پس از گذشت مدت زمان زیادی بالاخره ایرانخودرو قیمت پیشنهادی برای این خودرو را ۴۸ میلیون تومان اعلام کرد که این امر با مخالفت شدید شورای رقابت روبرو شد. قیمت پیشنهادی شورای رقابت مبلغ ۴۱ میلیون ونهصد هزار تومان است. مشکل قیمت گذاری این خودرو تا به الآن حل نشده است و با اینکه تا به باحال قیمت مصوبی برای فروش این خودرو اعلام نشده است اما در بازار آزاد حواله این خودرو به قیمت ۴۸ تا ۵۵ میلیون تومان فروخته می‌شود که جای پرسش بین مسولان ایران خودرو و شورای رقابت ایجاد می‌کند که از این اختلاف قیمت چه‌کسی سود می‌برد

[review]

برررسی خودروی دنا از دید نمای خارجی

هرچند که مدیران ایران خودرو اصرار دارند که دنا خودرویی متفاوت از سمند است، ولی واقعیت این است که دنا فیس لیفتی از سمند است. با این حال، ایران خودرو کار خود را درست انجام داده و دنا از لحاظ ظاهری واقعا برتر از سمند و نزدیک به طراحی‌های روز دنیا طراحی شده است. فرم جلوپنجره، چراغ‌ها و درب موتور، چهره‌ای تهاجمی به دنا بخشیده است. وجود نوار LED که به زیبایی در چراغ‌ها جای‌گذاری شده، به جذابیت‌ دنا افزوده است.گلگیرها به صورت پف کرده و اصطلاحا عضلانی طراحی شده است. درب صندوق، چراغ‌های عقب و سپر بزرگ عقب، نیز هماهنگی خوبی با هم دارند. اما بخش عقبی خودرو در نمای جانبی با فرم کلی بدنه هماهنگ نیست.

برررسی خودروی دنا از دید نمای داخلی

در نگاه اول می‌توان رد پای سوناتای نسل قبل را در طراحی بخش داخلی دید، ولی طراحی داخلی دنا شما را مجذوب می‌کند. صفحه کیلومتر، دو تکه ای و خوش فرم طراحی شده است. در بخش‌هایی از کنسول وسط و روی درها طرح چوب به زیبایی به کار رفته است. دسترسی به ادوات روی کنسول به راحتی انجام می‌گیرد.در کل به نظر می‌رسد در بخش مونتاژ، ایران خودرو کم ایرادتر عمل کرده است و کیفیت مواد به کار رفته در دنا به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

امکانات دنا

  • چراغ‌های جلو و عقب مجهز به LED
  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • توزیع کننده الکتریکی نیرو  (EBD)
  • ۲ کیسه هوا
  • تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه های مخصوص سرنشینان عقب
  • آیینه های جانبی برقی مجهز به راهنما
  • صندلی‌های راننده و سرنشین جلو برقی ۶ حالته
  • امکان نصب صندلی کودک (استاندارد Isofix)
  • کروز کنترل
  • هندزفری بلوتوث
  • سنسور دنده عقب
  • سیستم ترمز ۴ کاناله دیسکی
  • سیستم صوتی به همراه مانیتور و ۴ بلندگو

تست سیستم صوتی  دنا

نکته قابل توجه راجع به سیستم صوتی این است که، به لطف استفاده از بلندگوهای با کیفیت، حتی وقتی صدای سیستم صوتی را تا انتها زیاد می‌کنیم، افت محسوسی در کیفیت دیده نمی‌شود و نیازی به تعویض آن نخواهید داشت

تست خودروی دنا در جاده

اولین نکته‌ای که در هنگام سوار شدن به دنا متوجه می‌شوید، این است که صندلی‌های دنا خشک است، اما در هنگام رانندگی به خوبی شما را در بر ‌می‌گیرد. خودرو را استارت زده و شروع به حرکت می‌کنیم. در هنگام رانندگی با دنا، دید خوبی به اطراف دارید، آیینه های جانبی و جلو، نیز دید خوبی دارند و از این لحاظ مشکلی نخواهید داشت.

بررسی خودرو ی دنا از دید موتوری

هر چند که موتور دنا همان موتور EF7 است، که ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد و با توجه به وزن ۱۲۵۸ کیلوگرمی نباید انتظار شتاب خیلی خوبی داشت. اما پدال گاز برقی و ضرایب خوب دنده‌ها، حس شتاب گیری بهتری نسبت به سمند EF7 و سمند SE دارد. عایق بندی موتور نیز خوب انجام شده و صدای موتور کمتر از سمند وارد کابین می‌شود. حتی در دور موتورهای بالا، زوزه‌ی موتور آزاردهنده نیست.

تست سیستم ترمز دنا

از جمله مواردی است که کاملا ما را راضی می‌کند. هر چهار چرخ به ترمز دیسکی مجهزند که با کمک ABS و EBD و به لطف بوستر ترمز، عملکرد بسیار خوبی داشت. ترمز دنا حس اطمینان خوبی در موقع رانندگی می‌دهد.

تجربه ای از داخل کابین دنا

به محض شروع حرکت، درها به صورت خودکار قفل می‌شوند و وقتی توقف می‌کنید، باز به صورت خودکار باز می‌شوند. در هنگام ترافیک باز و بسته شدن مداوم درها آزار دهنده است و باید فکری به حال آن شود. همچنین نمایشگر تهویه مطبوع، با توجه به آفتابی بودن هوا در روز آزمایش، کمی ناخوانا بوده و حواس راننده را پرت می‌کند. امیدواریم که ایران خودرو این مشکل را نیز برطرف کند.

در آخر خودروی دنا به شکل زیر ارزیابی می شود

تلاش جدی ایران خودرو برای ارائه محصولی جدید، هر چند دیر، ولی راضی کننده است. در کل ما دنا را دوست داشتیم. دنا با امکانات خوب، چهره‌ای جذاب و عملکرد مناسب، خودرویی است که می‌تواند به سرعت جای خود را در بازار به دست آورد. اما این نکته فراموش نشود که هنوز دنا امتحان اصلی خود را پس نداده است، و باید دید که در استفاده دراز مدت، آیا کیفیت خود را حفظ خواهد کرد یا خیر.

ویژگی های محصول دنا 

ایمنی

  • مطابقت با استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو
  • مجهز به کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
  •  مجهز به کمربندهای ایمنی سه نقطه ای جلو و عقب با پیش کشنده و محدودکننده نیرو -جلو
  •  مجهز به سامانه ترمز ضدقفل (ABS) و بوستر MBA به همراه توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)
  • ستون فرمان جمع شونده در تصادف
  •  چراغ های مه شکن جلو و عقب به همراه چراغ های ایمنی روی درها
  • شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)

    رفاهی

  • مجهز به سامانه کروز کنترل
  • رادیوپخش با مانیتور تصویری بزرگ و قابلیت پخش فایلهای صوتی و تصویری
  • دارای قابلیت استفاده از سیستم ناوبری (رهیاب)
  • ستون فرمان قابل تنظیم
  • غربیلک فرمان مجهز به دکمه های کنترل سیستم صوتی، هندزفی موبایل و کروز کنترل
  • آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک
  • سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل(
  • جابجایی‏های صندلی‏های راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی
  • مجهز به سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک
  • سامانه کمک پارک عقب (سنسور دنده عقب
  •  قابلیت دسترسی به صندوق عقب از داخل اتاق
  • زیرآرنجی جلو و عقب
  • دارای کارت طلایی کامل ۴ ستاره (بیمه بدنه و ….)عملکردی
  •  برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی پلکس رینگ اسپورت آلومینیومی
  • سامانه ضد سرقت (immobilizer) به همراه سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز
  • قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق

 

زیست محیطی

  • مطابقت با استاندارد آلایندگی یورو ۴ و قابل ارتقا به یورو ۵
کد کلاس(های) خودرو۷۰۱۰۱
نوع موتورEF7
حجم موتور (cc)۱۶۴۵
حداکثر توان موتور (hp)۱۱۴ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور (Nm)۱۵۵ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
نسبت تراکم۱۱
تعداد سوپاپ۱۶
نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب اکتان ۹۵
سیستم انژکتوریپاشش الکترونیکی چند نقطه ای
استاندارد حد آلایندگییورو ۴ بهینه
حداکثر سرعت (km/h)۱۹۰
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه)۱۲٫۰۳
سیستم انتقال قدرت۵ دنده دستی (BE3)
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) خارج شهر (لیتر)۶
مصرف سوخت (در ۱۰۰ کیلومتر ) ترکیبی (لیتر)۷٫۸۸
طول خودرو (mm)۴۵۵۸
عرض خودرو(mm)۱۹۴۴
ارتفاع خودرو (mm)۱۴۶۰
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm)۲۶۷۱
وزن خالص خودرو بدون سرنشین با مخزن پر و بدون تجهیزات اضافی (kg)۱۲۵۸
گنجایش مخزن سوخت (لیتر)۷۰
حجم فضای صندوق عقب (دسی متر مکعب)۵۰۰
قیمت در بازار آزادحدود ۴۷ میلیون تومان
28 نظرات
  1. مهدی می گوید

    سلام دوستان من یکسال است که دنا دارم، وتنها عیبی که داشته شکستن براکت دستگیره دربها بوده که اونم بعد ازمراجعه به نمایندگی رفع شده. در مجموع خودرو خوبیه.

  2. علی می گوید

    بهترین خودروی ساخت داخل از نظر تجهیزات

  3. نویسنده می گوید

    بی کیفیت و بدترین ماشینی بوده که تا بحال داشتم حتی نسبت به ۴۰۵٫ چهار بار توی یک ماه نمایندگی بردمش دنده عقب حرکت میکردی صدای سوت زیادی میداد یک ماه بود ازکارخونه صفر تحویل گرفتم وسط جاده از کار افتادبا جرثقیل حمل شد تا نمایندگی .دریچه گازش چون برقیه از کارافتاد ماشین حرکت نمیکرد.جالبه ماشین صفر…..

  4. رضا.اهواز می گوید

    عزیزان ما یک مشکل عمده و اصلی داریم که آنهم نداشتن تکنولوژی انجین یا پیشرانه یا همو ن موتور ماشینهای ماست بقیه موارد و مشکلات از نظر من وابسته به همین آیتم هست .نظر من اینه که تمرکز خودمان رو بزاریم رو بدنه و رنگ و آپشن و موتور رو وارد کنیم سالها پیش ماشینهایی وارد میشود که هنوز بعضی از ما دارند از اونها استفاده میکنند البته از چین موتور وارد نکنند …

  5. اخرین اریایی می گوید

    دوستان من یک دنا داشتم وتخصص دارم تو ماشینا
    دنا یک خودروی عالی هست که مخلوط سمند و سوناتا است ولی بزرگ ترین عیبی که داره اینه که موتورش ای اف سونه
    ای اف سون اصلش المانیه ولی ایرانیا یک گودل برای سمند ساختن که به درد نمیخوره
    اگر این دنا با موتور بهتری و با گیربکس اتومات تولید بشود بسیار عالیه

  6. مححد می گوید

    سلام
    من یکی دو روز پیش یه مدل از خودروساز میتسوبیشی دیدم صددرصد شبیه فرغونساز ایرانخودرو مدل دنا بود حالا موندم میتسوبیشی از ایرانخودرو کپی کرده یا ایرانخودرو از میتسوبیشی، یا اصلا این شرکتها هردو یکی هستند.

  7. پویا می گوید

    با سلام و عرض ادب

    من یک سمند مدل ۸۲ LX با موتور ۱۸۰۰ داشتم فوق العاده بود خیلی ازش راضی بودم اما ۲ ماه پیش فروختم تا دنا بخرم که خریدم اما هنوز تحویل ندادن
    البته سمند رو به خاطر تمیزیش ۲ میلیون تومن گرونتر از قیمت بازار فروختم امیدوارم دنا ماشین خوبی باشه و زودتر بهم تحویلش بدن

  8. پوريا می گوید

    موتور ef7 اینقدر غیر اصولیه که حتی خود شرکت طراحش یعنی شرکت FEV هم هیچی ازش در رزومه سایتش نگذاشته
    احتمالا یکی از موتورهای طراحی شده توسط کارآموزهای شرکت بوده که به ایرانخودرو قالب کردن
    ایرادهاش:
    فاصله کم یک میلیمتری بین سیلندرها و در نتیجه باریک و ضعیف بودن واشر
    عدم امکان کف تراشی سرسیلندر به علت تراکم بالای موتور در نتیجه سرسیلندر یکبار مصرفه
    طراحی غیر اصولی اویل ماژول که هر ۵۰ هزار کیلومتر یکبار به روغن ریزی میافته
    طراحی غیر اصولی مانیفولد اگزوز که باعث تولید صدای بم و زیادی میشه
    ضعیف بودن سیستم خنک کننده( واتر پمپ)
    و ده ها ایراد دیگر

  9. محمود می گوید

    دنا مخفف :
    دردسر
    ناراحتی
    اعصاب خوردی

  10. امیر حسین می گوید

    حجم موتور ۱۶۴۸cc است چون هیچ وقت حجم یک استوانه عدد رندی در نمیاد

  11. پوریا می گوید

    سلام دوستان این چیزیو که مینویسم تا از اخر بخونید
    به نظر من صنعت خودرو سازی ایران بسیار خوب داره پیشرفت میکنه چرا؟چون درسته با کره شروع کرد اما کره توسط خودرو سازی های امریکا و اروپا تقویت میشد برای همین یه پیشرفت ۱۵۰ساله رو تو ۵۰سال کرد ولی ایران از همون اولش تحت تحریم بود و هیچی نداشت یه پیکان بود که تازه اون موقع فقط پیکان مونتاژ میکرد اما وقتی تحریم شد یواش یواش موتور پیکان رو خودش ساخت بعد پیشرفت کرد تقریبا بعد سی سال خودرو های مثل سمند پراید و تیبا رو خودش بدو دخالت خارجی ها ساخت(البته درسته سمندو از یه شرکت انگلیسی خریده بودن اما خودشون تو ایران ساختنش)بعد ها باز خودروی رانا و بعد دنا از سوی ایران خودرو و ساینا از سوی سایپا درسته در این بین مدیریت ضعیفی داریم و بعضی کار ها به درستی انجام نمیشه اما هیچ کس نمیتونه خودرو سازی. رو از این وضع نجات بده به غیر از مردم ایران بعد تازه سیاست ایران یه جوری که هر صنعتو برسونه به سطح جهانی بعد بره دنبال صنعت دیگه الان ایران تو موشک سازی تقریبا اخرشه و رسیده به سطح جهانی به احتمال زیاد بعد موشک سازی صنعت هستش که توی صنعت خودرو سازی واسشون از همه مهم تره پس اگه مردم ایران حمایت کنند تا پنجاه سال اخیرمیرسه به بالاترین سطح جهانی شما یهنگاه کنید به صنعت موشک سازی ایران اوایل ایران یه گلوله هم نمیساخت اما با صرف بودجه های کلان الان در حد جهانی است حالا فکر کنبد اون بودجه ها خرج خودروسازی بشه که حتما خرج میشه و حمایت مردم ایران هم باشه. درسته محصولات ایران بی کیفیت اما واس پنجاه سال عالیه شما تصورش رو بکنید میخاید برج بسازید و هیچی ندارید نه علم نه وسایل و نه هیچی و شما خودتون تنهایی میخاید بسازید دریته سخته اما در طول زمان ممکنه صنعت خودرو سازی ایران هم دقیقاً مثل همینه باید انتظار نداشت و کمک کرد باید سعی کنیم خودمون جدا باشیم و به کسی نیاز نداشته باشیم بالاخره یه روزی مثل زمان کوروش و داریوش میشه و ما میشیم برترین کشور جهان میدونید با خرید هر خودرو از شرکت های خارجی حدود۵نفر از کارگر های ایرانی رو بیکار کردیم حالا فرقی نداره چینی باشه یا آلمانی باشه این مردانه نیست که خودمون به صنعت ضربه بزنیم بیاید کمک کنیم به خدا اگه مرز های چین رو ۴۸ساعت ببندید فلج به تمام معنا میشه و هیچ کاری نمیتونه بکنه التماستون میکنم برای ساختن ایرانی بهتر به صنعت خودمون مراحعه کنیم

  12. نیما می گوید

    سلام دوستان
    من شش ماه هست دنا دارم و کاملا هم راضی هستم . توی رنج قیمت زیر پنجاه ملیون بهترین گزینه برای خرید خودرو مطمنا دنا هست هم کیفیت هم زیبایی و هم اپشن های مناسبی داره . من تا حالا یکبار هم تعمیرگاه نرفتم

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      مرسی از حضورتان.از دوستان عزیز ا جمله نیما جان انتظار داریم تجربه های خوب و بد خود را به شتراک بگذارید.زیرا که بحث مطالب ما رو وب یک چیز است و لی تجارب حرف اول رو میزنند

  13. siamak می گوید

    قطعاتش داخل نمایندگیانیست

  14. siamak می گوید

    ماشین خوبیه من راضی هستم

  15. شمس الدین می گوید

    من میخوام دنابخرم و اصلا از اینکه انتخاب کردم راضیم چون واقعا آپشین و کیفیت کابینه بالاست

  16. جاسم مرتضوی می گوید

    دنا یک خودروی ملی است.با خرید خودروی چینی صنایع چین رو تقویت کنید و کارگران ایرانی را بیکار.
    مشکلات همیشه و همه جا هست اما به اقتصاد کشورتان فکر کنید.
    در مورد دنا باید بگم خب احتمالا سیستم برق دچار مشکل بوده اما مسائل الکتریکی این چنینی به احتمال زیاد نباید لا ینحل باشند
    خلاصه اینکه من با ۴۰ میلیون حتما دنا خواهم خرید

  17. afshin می گوید

    مشکلات دنا زیاد است ۱دیسکهای جرخ عقب گیر دارد وصدا میکندو به قول نمایندگی بیماری لاعلاج دنااست ۲٫سیستم برق مشکل دارد ۳فرمان سفت ۴کمکهای عقب صدا داردکمکها بسیار سفت است۵مصرف بالای بنزین۶کم کردن روغن ۷درب صندوق عقب از داخل به سختی باز میشود۸منیتورهنگ میکند سیتم ضبط وپخش ضعیف۹خدمات گارنتی ضعیف ۱۰ هنگ کردن ریموت در باز وبسته کردن دربها۱۱نبود وسایل یدکی وغیره…البته مزایای نیز دارد!!!من که خسته شدم و دو روز پیش درکیلومتر ۷۰۰۰با ۵میلیون ضرر فروختمش و۲۰۶ خریدم

  18. شاهین.1978 می گوید

    سلام پس چرا هیچکس جواب نمیده؟

  19. شاهین.1978 می گوید

    سلام من دو هفته س دنا رو خریدم فقط یه مشکل که اونم صفحه مالتی پلکسش میریزه به هم و بعد از حدودا۵ کیلومتر درست میشه کسی میتونه راهنماییم کنه .خیلی ممنون

  20. ابوالفضل می گوید

    اگر شرکت ایران خودرو مشکلات و مسایل برقی این ماشین را به سرعت و در تمام استان ها حل کند ماشین بدی نیست ولی تا کنون ایرا ن خودرو پاسخگو نبوده است و دارندگان این خودرو که دارای مشکلات برقی هستند سرگردان می شوند . از یک نمایندگی به نمایندگی دیگر بطوری که همشان مثل هم و نا ر کارآمد.

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      ابوالفضل جان گویا این مشکلات برقی توی تمام محصولات ایران خودرو وجود داره.ما فکر میکردیم در دنا دیگر ان مشکلات حذف شود.

  21. احسان می گوید

    سلام دوستان
    من یه دنا مدل ۹۴ دارم میخوام از قیمت روزش خبردار شم
    میتونید کمکم کنید؟
    در صورت امکان میخوام با اروندی معاوضه کنم

  22. محسن می گوید

    این همه تعریف وتمجید بیشتر بوی تبلیغ میدهد تا بررسی

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام محسن جان
      همانطور که ما از نام سایت مشخص هست اصل کار ما خودرو های ساخت شرکت های خارجی هست و معروف اما به تمامی خودروهای رسیدگی می کنیم
      بهر حال اگر شرکتی برای ماشینش آپشنی زده ما معرفی می کنیم و اصلا تبلیغی از کار نیست
      شما حتی اگر در سایت جست و جو کنید بخوبی درخواهید یافت که ما حتی سایپا ۱۴۱ یا ۱۳۲ هم معرفی کردیم

  23. شاهین می گوید

    قیمت گذاری حواله بین ۴۸-۵۵ میلیون بیشتر بنظر تبلیغاتی و غیر واقعی می نماید.امروزه می توان دنا صفر را در بازار با قیمتی بین ۴۵ تا ۴۶ میلیون خریدری کرد.

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      شاهین جان این قیمت رو با توجه به قیمت موجود در بازار گفتیم

      1. احسان می گوید

        سلام من دنا ۹۴ دارم میخوام با اروندی معاوضه کنم میشه از قیمت روزش اطلاع بدین؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.