نسل جدید جیپ گرند چروکی

نسل جدید جیپ گرند چروکی

جیپ، (به انگلیسی: Jeep) شرکت خودروسازی آمریکایی است، که زیرمجموعه‌ای از گروه کرایسلر می‌باشد، که خود شرکت تابعه‌ای از شرکت خودروسازی فیات به‌شمار می‌آید. از ژانویه ۲۰۱۴ در پی راه‌اندازی گروه فیات کرایسلر اتومبیلز، جیپ نیز به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از این گروه خودروسازی، فعالیت می‌نماید.

200px Jeep wordmark.svg 1 - نسل جدید جیپ گرند چروکی
نسل جدید جیپ گرند چروکی

ایده اصلی ساخت جیپ عمدتاً از ذهن فرماندهان نظامی در جنگ جهانی اول تراوش کرد. جاییکه انسان و اسب در میادین باتلاقی و گل آلود جنگ از ادامه راه باز می‌ایستادند و گاهی جان خود را از دست می‌دادند. این نیاز به خودرویی چند منظوره که در ابتدای پیدایش و طرح‌های اولیه او را به همین اسم می‌شناختند، باعث پیدایش اولین اتومبیل دو دیفرانسیل به نام جیپ گردید.

نام جیپ از کلمه (به انگلیسی: General Purpose) به معنای چندمنظوره که به اختصار به جی. پی (به انگلیسی: G.P) و در اثر تلفظ زیاد، به جیپ (به انگلیسی: Jeep) بدل شد، گرفته شده. رییس هیئت مدیره شرکت ویلیز، جو فریزر، از اوایل سال ۱۹۳۹ بدنبال ساخت خودرویی سبک برای اهداف شناسایی-نظامی بود، با آغاز جنگ جهانی دوم در سوم سپتامبر همان سال در اروپا، و پیش بینی درگیری ایالات متحده آمریکا در این بحران، او پی‌گیری بیشتری نشان داد. حاصل مذاکرات او و افسران تدارکات ارتش برای ساخت خودرویی که در میادین جنگ قابل استفاده باشد، آن بود که قرار شد کمپانی ویلیز نمونه اولیه را جهت بررسی آماده نماید.

در خلال پاییز همان سال شرکت ویلیز متوجه شد که شرکت بنتام نیز در این داستان، دستی دارد، بعدها مدیران ویلیز متوجه شدند، که آنچه طراحان کمپانی بنتام بدنبال ساخت آن بودند، مدل پیشرفته‌تری از یک موتورسیکلت جعبه بغل‌دار، بوده است، خودرویی سبک و سریع با ظرفیت حمل سه نفر، درحالی‌که ویلیز بدنبال ساخت خودرویی مقاوم و زورمند، با اهداف فوق‌العاده بود.

Jeep Grand Cherokee 2014 1 300x218 - نسل جدید جیپ گرند چروکی
نسل جدید جیپ گرند چروکی

جیپ در اصل در زمان جنگ جهانی دوم برای ارتش آمریکا طراحی و ساخته شده بود و بعدها برای مصرف همگانی به بازار آمد. با اینکه بسیاری خودروها امروزه مارک اصلی جیپ را ندارند ولی این نام در میان مردم بصورت نام مدل درآمده و به خودروهایی مانند لندرور دیفندر هم گاهی جیپ گفته می‌شود.

گفته می‌شود نام جیپ هم از عبارت نظامی “GP” برای این خودرو الهام گرفته شده است. جی پی مخفف عبارت انگلیسی «General Purpose» (استفاده عمومی) یا «Government Purpose» است. برخی این تئوری را رد می‌کنند و می‌گویند جیب برای استفاده‌های عمومی ساخته نشد و با هدف مصرفی مشخص ساخته شد. براساس تئوری دیگری، نام جیپ از یک شخصیت کارتونی به نام یوجین جیپ گرفته شده است.

Jeep Grand Cherokee 2014 4 300x205 - نسل جدید جیپ گرند چروکی
نسل جدید جیپ گرند چروکی

و حالا خبر مهم؛ آن دسته از مشتریانی که به دنبال خرید گرند چروکی SRT هستند به دلیل برنامه های جدید شرکت تولید کننده اش برای آن فعلا دست نگه داشته در واقع قرار است با افزودن موتور Hellcat شاهد افزایش قدرت موتور این خودرو باشیم.

لذا تولید نسخه های سدان و کوپه شایعه ای بیش و باز هم این محصول را در قالب مشهور شاسی بلند خواهیم دید. این نسخه خاص از جیپ گرند چروکی دارای یک موتور ۶.۴ لیتریHEMI V8 به توان ۴۷۵ اسب بخار و گشتاور ۶۳۷ نیوتون است و می تواند ظرف مدت تنها ۴.۸ ثانیه سرعتش را از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برساند.

Jeep Grand Cherokee 2014 2 300x219 - نسل جدید جیپ گرند چروکی
نسل جدید جیپ گرند چروکی

البته موتور ۶.۲ لیتری مجهز به سوپر شارژ نیز توانی ۷۰۷ اسب بخاری دارد و به نظر می رسد که حتی مهندسین جیپ در پی افزایش قدرت آن هستند بایستی توجه داشت که کلیه اخبار بالا صرفا براساس حدس و گمان بوده و رسما تایید گردیده است.

Jeep Grand Cherokee 2014 7 300x213 - نسل جدید جیپ گرند چروکی
نسل جدید جیپ گرند چروکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.