رنو داستر ۲۰۱۵ ؛ با موتور دیزل
رنو (به فرانسوی: Renault) شرکت خودروسازی فرانسوی است، که در زمینه طراحی، ساخت و توزیع کلاسهای مختلف خودرو، وسایل نقلیه تجاری، کامیون، تریلر، تراکتور، اتوریل، اتوبوس و خودروهای برقی فعالیت مینماید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بولوین-بیانکور، فرانسه قرار دارد.
شرکت رنو در سال ۲۰۱۱ پس از گروه فولکسواگن و پژو سیتروئن بهعنوان سومین خودروساز اروپا شناختهشد. این شرکت هماکنون در رتبه نهماز بزرگترین شرکتهای خودروسازی جهان قرار دارد.
شرکت رنو مالک اکثریت سهام شرکت رومانیایی داچیا، شرکت ترکیهای اویاک-رنو، شرکت کرهای رنو سامسونگ موتورز و شرکت ایرانی رنو پارسمیباشد. این شرکت همچنین ۴۳٫۴٪ درصد از سهام شرکت ژاپنی نیسان و ۲۵٪ درصد از شرکت روسی آوتوواز را نیز در اختیار دارد. در حال حاضر کارلوس غصن در جایگاه مدیرعامل و رییس هیئت مدیره رنو، عملأ سکان رهبری این شرکت فرانسوی را در دست دارد. وی همین مناصب را نیز در شرکت ژاپنی نیسان برعهده دارد.
این دو کمپانی پس از مشارکت در راهاندازی گروه رنو-نیسان آلیانس، هماکنون در قالب این گروه، بهعنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان، شناخته میشوند. دولت فرانسه با در اختیار داشتن ۱۵٪ درصد از سهام رنو، بزرگترین سهامدار آن محسوب میشود.
شرکت رنو فعالیت گستردهای نیز در مسابقات اتومبیلرانی و موتوراسپرت داشته و تیم فرمول یک رنو در طول سالهای گذشته، یکی از موفقترین تیمهای فرمول یک بودهاست.
در حال حاضر، بازار کراساوورهای زیر ۱۰۰ میلیون تومانی در ایران، عمدتاً تحت سلطه انواع و اقسام برندهای چینی میباشد؛ اما یکی دو سالی نمیگذرد که مدلی خاص، که اتفاقاً از نمای ظاهری متفاوتی هم نسبت به انواع موجود در بازار بهره میبرد، روانه کشورمان شده که آرم و نشان رنو را بر پیشانی خود حمل میکند. این خودرو از ناحیه شرق اروپا وارد ایران شده و از ساختههای شرکت داچیای رومانی محسوب میگردد.
البته اطلاع از این موضوع، فرق چندانی هم به حال این مسئله نمیکند زیرا این شرکت نیز از اقمار رنو به شمار آمده و استانداردهای این کمپانی را در محصولات خویش لحاظ میکند. این کراساوور رومانیایی که رنو/داچیا داستر نام دارد رقیبی قدر برای رقبای چینی خود محسوب میشود و حتی ممکن است که در برخی از ویژگیهای آفرودی، همتایان کرهای خود را هم به چالش کشد. بگذریم!
رنو و یا داچیا داستر، برای نخستین بار در سال ۲۰۱۰ میلادی و در نمایشگاه خودروی ژنو به نمایش درآمد. این خودرو بر مبنای پلت فرم B0 رنو تکوین یافته است که با نیسان تیدا مشترک است. خودروی مذکور، در اکثر بازارها با نام رنو داستر فروخته میشود و این امر شامل کشورهای همچون ایران، مکزیک، هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای جنوبی نیز میشود.
مجموعاً در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۶۰ درصد از فروش داستر با نشان رنو و ۴۰ درصد از آن نیز با نشان داچیا بوده است. این خودرو در سال ۲۰۱۵ میلادی هم دستخوش فیسلیفت جزئی گردید و در حال حاضر علاوه بر رومانی، در ممالکی همچون برزیل، روسیه، هندوستان، اندونزی و کلمبیا هم تولید میشود.
این کراساوور در وبسایت متعددی در دنیا مورد بررسی قرار گرفته است که در این میان چند نمونه را برایتان گلچین نمودم.
سایت AUTOEXPRESS بریتانیا، این کراساوور را بدین صورت مورد ارزیابی قرار داده است:
نکات مثبت
ارزش عالی در مقابل بهای پرداختی
فضای مناسب کابین
نمای ظاهری دلپذیر
نکات منفی
مدل پایه آن به شدت ابتدایی است. (به لحاظ تجهیزات)
سیستم کنترل پایداری در آن به صورت آپشن عرضه میشود. (استاندارد نیست)
موتور دیزل آن پرسروصدا است.
در مجموع، این سایت ۴ امتیاز از ۵ امتیاز را برای این خودرو قائل شده است.
سایت DRIVEARABIA امارات هم نکات ذیل را برای این خودرو لحاظ نمود:
نکات مثبت
بهای ارزان
پارک آسان
هندلینگ نسبتاً خوب
کاربردی بودن خودرو
نکات منفی
کند بودن خودرو
وجود پلاستیکهای سخت در کابین
ترکیب پیشرانه
تیپهای پایین آن عرضه نمیشود.
سایت WHAT CAR نیز این خودرو را از جنبههای گوناگون مورد بررسی قرار داده است که در ذیل به آنها اشاره میشود:
عملکرد: ۳ امتیاز، عملکرد این خودرو بسیار خوب و مناسب است چنانچه سعی کنید نمونه دیزل آن را به دست آورید.
سواری و هندلینگ: ۳ امتیاز، سواری راحت و هندلینگ آشفته
خرید و مالکیت: ۵ امتیاز، خودرویی شگفتانگیز در مقابل بهای پرداختی
کیفیت و قابل اطمینان: ۳ امتیاز، بخشهای مختلف به کار رفته در آن مورد تست و آزمون قرار گرفتند.
ایمنی: ۲ امتیاز، کسب نتایج ضعیف در تست تصادف موسسه EURONCAP
پشت فرمان: ۳ امتیاز، داشبورد ساده و کنترلرهای رنجآور صندلیها
فضا و کاربردی بودن: ۴ امتیاز، فضای کافی برای ۵ سرنشین وجود دارد و صندوق عقب آن بسیار بزرگ است
تجهیزات: ۳ امتیاز، تجهیزات رفاهی موجود در این خودرو مناسب است به شرطی که از خرید مدل پایه آن پرهیز کنید.
در مجموع، این سایت ۳ امتیاز از ۵ را برای این خودرو در نظر گرفته است.
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۹۹۸ سیسی
توان: ۱۳۵ اسببخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۹۵ نیوتنمتر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد: ۱۰.۲ ثانیه (نمونه دو دیفرانسیل) – ۱۰.۷ ثانیه (نمونه تک دیفرانسیل)
حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت (نمونه تک دیفرانسیل) – ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت (نمونه دو دیفرانسیل)
نوع گیربکس: ۴ سرعته اتوماتیک (تیپ ترونیک)
سیستم تعلیق جلو: مکفرسون استرات
سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی (در نمونه تک دیفرانسیل) – مستقل، چند عضوی (نمونه دو دیفرانسیل)
مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۵
ابعاد
طول/عرض/ ارتفاع: ۴۳۱۵/۱۸۲۲/۱۶۳۴ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۶۷۳ میلیمتر
فاصله از کف زمین: ۲۰۵ میلیمتر (تک دیفرانسیل) – ۲۱۰ میلیمتر (دو دیفرانسیل)
وزن خالص: ۱۲۰۶ کیلوگرم
اندازه تایرهای جلو و عقب: ۲۱۵/۶۵ R 16
مینیمم و ماکزیمم گنجایش بار: ۴۷۵ – ۱۶۳۶ لیتر
حجم باک بنزین: ۵۰ لیتر
ایمنی
سه ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
۴ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی) – نمونه پایه تنها از ۲ کیسه هوا بهره میبرد.
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم ISOFIX برای صندلی کودکان
سیستم کنترل پایداری ESC (گزینه اختیاری)
سیستم کنترل کشش ASR (گزینه اختیاری)
تجهیزات رفاهی
پوشش چرمی فرمان
ستون فرمان قابل تنظیم
چراغ نقشهخوانی
فرمان برقی
باربند سقفی
چراغهای مه شکن جلو و عقب
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پورت USB و AUX + اتصالات بلوتوث
چهار عدد بلندگو
دوربین دید عقب
سیستم ناوبری NAVIGATION
سنسورهای پارک عقب
قیمت
در ایران: ۹۶.۷۵۰ میلیون (مدل ۲۰۱۵، ثبتنام در نمایندگی)
داستر نسبت بقیمتش عالی فوقالعاده خوبه دوسش دارم از ماشینهای چینی متنفرم