بررسی تخصصی وانت تندر 90

وانت تندر ۹۰  آخرین عضو از خانواده لوگان محسوب می شود که شش سال در خط تولید قرار گرفت، اما این نوع بدنه از حدود دو سال پیش تا کنون هنوز در نسل دوم این خودرو مشاهده نشده است. جدا از این مسائل، آنچه این پیکاپ را از سایر مدل های مشابه و رقیب آن به ویژه در بازار داخلی متفاوت می سازد در واقع وجهه بسیار خوبی است که مدل سدان تندر سال هاست که در این بازار موفق به کسب و حفظ آن شده است، چرا که وانت تندر ۹۰  پیکاپ عملا تمام خصوصیات مثبت و برجسته مدل های استاندارد این خودرو را نیز با خود به همراه دارد. در مورد طراحی ظاهری این وانت متوسط، موارد اشتراک بسیاری می توان با وانت تندر ۹۰ یافت. نمای جلو خودرو مانند تمام وانت ها، بدون تغییر در قیاس با سایر مدل های استاندارد باقی مانده تا در صورتی که از آیینه عقب به آن نگاه کنید به هیچ عنوان نتوان به وانت بودن خودرو پی برد.موتور وانت تندر ۹۰  همان موتور تندر ۹۰ سواری بوده اما گیربکس آن نیز تقویت شده است. استانداردآلایندگیوانت تندر ۹۰  یورو ۴ بوده و این قسمت بار این خودرو گنجایش ۸۰۰ کیلوگرم بار را دارد.کارشناسان صنعت معتقدند با توجه به نیاز بازار برای ورود وانت بارهای جدید و مصرف کم بنزین وانت ال ۹۰ استقبال از این خودرو مناسب بوده و قیمتی بیش از ۳۰ میلیون تومان را برای این محصول پیش بینی کرده اند.

[review]

بررسی تخصص از خودروی وانت  تندر ۹۰ 

با گذشت بیش از هفت سال از عرضه لوگان یا همان تندر ۹۰ در بازار داخلی، هر چند که این خودرو با اقبال بسیار خوبی از سوی خریداران روبه رو شده ولی در این بازه زمانی تنها شاهد عرضه یکی دو مدل از پروژه X90 در کشور بوده ایم. در این میان و با توجه به عدم تولید مدل های دیگر این خودرو توسط  خودروسازان داخلی ، چند وقتی است که میتوان نمونه های وارداتی رنو داستر که در واقع در باطن همان L90 ولی با قد و هیکلی بلند و بزرگتر است را در سطح خیابان ها مشاهده کرد.

وانت تندر90 7 - بررسی تخصصی وانت تندر 90

مدل هاچ بک این خودرو یا ساندرو نیز کماکان برای عرضه در این بازار با مشکلات مبهم بسیاری رو به رو است تا تنها گزینه موجود، همان مدل آشنای سدان این خودرو یعنی لوگان یا تندر۹۰ باشد. اما نسل اول لوگان حاضر در کشور دو فرزند خوانده دیگر نیز دارد ؛ مدل استیشن با کد R90 و مدل وانت با کد U90 که در اینجا قصد داریم به بررسی نمونه دوم یعنی تندر۹۰ وانت پیش از عرضه به بازار بپردازیم.
وانت تندر90 2 - بررسی تخصصی وانت تندر 90
وانت تندر۹۰ آخرین عضو از خانواده لوگان محسوب می شود که شش سال در خط تولید قرار گرفت، اما این نوع بدنه از حدود دو سال پیش تا کنون هنوز در نسل دوم این خودرو مشاهده نشده است. جدا از این مسائل، آنچه این پیکاپ را از سایر مدل های مشابه و رقیب آن به ویژه در بازار داخلی متفاوت می سازد در واقع وجهه بسیار خوبی است که مدل سدان تندر سال هاست که در این بازار موفق به کسب و حفظ آن شده است، چرا که تندر۹۰ پیکاپ عملا تمام خصوصیات مثبت و برجسته مدل های استاندارد این خودرو را نیز با خود به همراه دارد. در مورد طراحی ظاهری این وانت متوسط، موارد اشتراک بسیاری می توان با تندر۹۰ یافت. نمای جلو خودرو مانند تمام وانت ها، بدون تغییر در قیاس با سایر مدل های استاندارد باقی مانده تا در صورتی که از آیینه عقب به آن نگاه کنید به هیچ عنوان نتوان به وانت بودن خودرو پی برد.
وانت تندر90 10 - بررسی تخصصی وانت تندر 90

اما تفاوت ها با متمایل شدن به سمت نمای جانبی کاملا آشکار می شود، جایی که تندر۹۰ وانت با طول تقریبی ۴.۵ متر و به واسطه حذف نیمی از کابین حتی کشیده تر از مدل استیشن هفت نفره آن که خود اندکی بزرگتر از مدل سدان است، به چشم می آید. در این بخش، فرایند تبدیل کردن ال۹۰ به یک وانت به خوبی صورت گرفته و فرم منحنی شکل امتداد سقف به سمت فضای بارگیری چهره ای آرام ولی زیبا را برای آن به همراه داشته است. سایر خطوط بدنه و خط کمربند شانه ای دقیقا مشابه با تمام تندر۹۰ های دیگر است تا تفاوت خاص دیگری در این بخش وجود نداشته باشد.

وانت تندر90 2 - بررسی تخصصی وانت تندر 90

در نمای انتهای بدنه همانطور که از ماهیت خودرو پیداست، با طرحی کاملا ساده و فاقد هر گونه پیچیدگی رو به رو هستیم تا تنها این چراغ های بزرگ قرار گرفته در دو طرف در صندوق که آنها هم از مدل استیشن به عاریت گرفته شده اند، بیشترین توجه را به خود معطوف سازند. اما مهمترین بخش این وانت یعنی فضای بارگیری آن، دارای طولی برابر با ۱۸۰ سانتیمتر است که سرتاسر آن به وسیله یک پوشش پلاستیکی مقاوم و ضخیم پوشیده شده، هر چند که در نمونه مورد بررسی یک صفحه فلزی مسطح روی آن پیچ شده بود تا ضمن محافظت از پوشش اصلی، تخلیه و بارگیری راحت تری را مهیا سازد.
وانت تندر90 4 - بررسی تخصصی وانت تندر 90
با ورود به داخل اتاق، دقیقا با همان فضای آشنای دیگر تندر۹۰ها رو به رو هستیم و نکته قابل توجهی در مقایسه با نمونه سواری این خودرو وجود ندارد، اما در این میان برخی موارد مانند دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری برای خودرویی در این کلاس در داخل کشور امری عادی نیست و یک نکته مثبت برای آن به حساب می آید. در پشت دو صندلی کابین نیز فضایی با ظرفیت حدود ۳۰۰ لیتر تعبیه شده تا برای قرار دادن وسایل ضروری جایگاه مناسبی باشد. وانت تندر۹۰ در مدل فول تولید نمی شود، اما تجهیزاتی همچون کیسه هوا، ترمز ضدقفل، ایموبیلایزر ، فرمان هیدرولیک، کولر، پشت سری های قابل تنظیم، قابلیت تنظیم نور چراغ های جلو، قفل مرکزی و برخی تجهیزات رفاهی دیگر در این خودرو به صورت استاندارد نصب شده اند تا آسایشی همچون یک خودروی سواری برای راننده و سرنشین به ارمغان بیاورند.

وانت تندر90 8 - بررسی تخصصی وانت تندر 90

در بخش قوای محرکه همان پیشرانه باکیفیت ۱.۶ لیتری که طبق روال تندرهای ایران خودرویی، به صورت کاملا وارداتی تامین میشود و در سایر مدل های تندر۹۰ موجود در کشور نیز مشاهده میشود با قدرتی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۸ نیوتن متر وظیفه تامین قوای این پیکاپ را بر عهده دارد. هر چند که کمتر کسی با یک وانت به رانندگی سریع اقدام می کند ولی به واسطه وزن خالص کمتر در مقایسه با مدل سواری، این خودرو از شتاب گیری بسیار عالی بهره می برد، چیزی که کمتر در مدل های همرده قابل مشاهده است!

وانت تندر90 5 - بررسی تخصصی وانت تندر 90
مشخصات فنی موتوری وانت تندر ۹۰

  • نوع موتور: K4M
  • حجم موتور: ۱۵۹۸ سی سی
  • تعداد سیلندر : چهار
  • نسبت تراکم: ۱۰ به یک
  • حداکثر توان موتور: ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور: ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
  • سیستم انژکتوری: چند نقطه ای الکترونیکی
  • نوع سوخت: بنزین
  • تعداد سوپاپ: ۱۶
  • حد آلایندگی: یورو۴
  • توانایی های حرکتی
  • حداکثر وزن قابل تحمل محور جلو: ۸۵۰ کیلوگرم
  • حداکثر وزن قابل تحمل محور عقب: ۱۱۶۰ کیلوگرم
  • حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر در ساعت
  • شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر: ۱۰ ثانیه
  • مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر:
  • خارج از شهر ۶ لیتر
  • داخل شهر ۹ لیتر
  • ترکیبی ۷.۵ لیتر
  • سیستم انتقال قدرت: پنج دنده دستی
  • نوع کلاچ: تک صفحه ای مکانیکی
  • ترمزها: جلو دیسکی، عقب کاسه ای، ضدقفل
  • نوع موتور: K4M
  • حجم موتور: ۱۵۹۸ سی سی
  • تعداد سیلندر : چهار
  • نسبت تراکم: ۱۰ به یک
  • حداکثر توان موتور: ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه
  • حداکثر گشتاور: ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه
  • سیستم انژکتوری: چند نقطه ای الکترونیکی
  • نوع سوخت: بنزین
  • تعداد سوپاپ: ۱۶
  • حد آلایندگی: یورو۴
  • توانایی های حرکتی
  • حداکثر وزن قابل تحمل محور جلو: ۸۵۰ کیلوگرم
  • حداکثر وزن قابل تحمل محور عقب: ۱۱۶۰ کیلوگرم
  • حداکثر سرعت: ۱۷۵ کیلومتر در ساعت
  • شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر: ۱۰ ثانیه
  • مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر:
  • خارج از شهر ۶ لیتر
  • داخل شهر ۹ لیتر
  • ترکیبی ۷.۵ لیتر
  • سیستم انتقال قدرت: پنج دنده دستی
  • نوع کلاچ: تک صفحه ای مکانیکی
  • ترمزها: جلو دیسکی، عقب کاسه ای، ضدقفل

تصاویر خودروی وانت تندر ۹۰ 

29 نظرات
  1. Daniel Koochaki می گوید

    با سلام به دوستان یه کمک برای کسایی که نمیدونن بگیرن یا نگیرن
    اگه شما پولتون زیاده و به یک وانت تا حد یک تن نیاز دارید خودرویی بسیار خوبی هست چون امنیت فراوان و آسایش بالایی توی خودرو دارید ولی اگه پولتون اون قدر زیاد نیست و فقت یه وانت احتیاج داری بهترِ مزدا وانت بخرید برای این که قطعات تندر وانت خیلی گرون و کم پیداست من به دلایلی نیاز به وانت پیدا کردم و مجبور به امتحان همه ی وانت ها شدم یعنی داشتم برای کار من باغ داری بهترین تندر وانت بوده یعنی یه وانت عالی برای کار

  2. یعقوب می گوید

    اگر کاتالوگ تندر وانت رو سازندگان وانت های آبی نوشته بودند ظرفیت بار رو ۲۵۰۰ کیلو مینوشتند چون قدرت متور و گشتاور تندر پیکاپ از وانت های زامیاد نیسان و امثالهم بیشتره و اگر دو تن بار باهاش بزنید سرعت و چالاکی مشابه زامیاد و نیسان با دو تن بار رو تجربه خواهید کرد اما در شرایط بدون بار زامیاد به گرد پای تندر نمیرسه چون شتاب و سرعتش از تندر سواری هم بیشتره و ترمزهای رنو کپچر در اون بکار رفته

  3. نعمت می گوید

    نبود بعضی قطعات در ایران و گرانی وحشتناک قطعات

  4. سلام.رضا هستم می گوید

    سلام میخوام یک وانت با قدرت حمل بار تا سقف ۲تن بخرم بین پیکاپ وانت ووانت ال۹۰ کدامش بهتره تجربه ای ندارم لطفا راهنمایی کنیدممنون میشم

  5. سلام.رضا هستم می گوید

    سلام میخوام یک وانت با قدرت حمل بار تا سقف ۲تن بخرم بین پیکاپ وانت ووانت ال۹۰ ومزدا ۲۰۰۰موندم کدامش بهتره تجربه ای ندارم لطفا راهنمایی کنیدممنون میشم

  6. سلام.علی هستم می گوید

    سلام میخوام یک وانت با قدرت حمل بار تا سقف ۲تن بخرم بین پیکاپ وانت ووانت ال۹۰ ومزدا ۲۰۰۰موندم کدامش بهتره تجربه ای ندارم لطفا راهنمایی کنیدممنون میشم

  7. محمد می گوید

    اقا قطعاتش پیدا نمیشه ماشین من بخاطر یه کله پلوس یه هفتس تو تعمیرگاه خوابیده

  8. بختیاری می گوید

    خدالعنت کنه این حکومت رو که چهل ساله مادرحسرت یه وانت ژاپنی تویوتاویاامریکایی میسوزیم ،آخه چرادلیلش چیه به خاطرچی وکی مایاید همه چیزمون اجباری باشه وآشغال بخریم؟

  9. ابوالفضل می گوید

    سلام.لطفا جواب بدید ظرفیت بار وانت پیکان چند لیتره و ظرفیت بار وانت ال ۹۰ چند لیتره
    از نظر حجمی میگم
    و ایا روی ال ۹۰ میشه مثل وانت باربند ببندی؟؟؟؟

  10. نویسنده می گوید

    سلام . من یدونه از همین ال نود وانتا دارم . و حدود ۶۰ هزار کیلومتر باهاش رفتم . آقا من خیلی خیلی خیلی خیلی راضی هستم . تا یک تن رو به راحتی جواب میده . موفق باشید

  11. احمد می گوید

    سلام واقعا دیفرانسیل جلوست؟؟چرا خب ؟؟دلیل منطقیش چی بوده که وانتو دیفرانسیل جلو ساختند؟؟

  12. مهذی می گوید

    سلام دوستان من به این ماشین ۱۳۸۰ کیلو بدون راننده بار زدم و گردنه حسن اباد قم اومدم فقط یک مقدار ترمز ها سفت شد ولی از سرعت و شتاب کسر نشد حتی ماشین به صورت ننو هم نشد
    مزدا با بار زور میزنه

  13. ابی می گوید

    اگر ایران خودرو بتونه دوکابین بزنه
    از تندر ۹۰ بازار خوبی در پیش داره

  14. روح الله می گوید

    اقا عالیه پولش داری بخرمن دارم ماشین بگیرش نیست .خیلی نرم مرتب وخوش دست نیار بع تعریف نیست تا پشت فرمون ال۹۰ پیکاپ نشستی حساب کار دستت. میاد صدای فن موتور بخاطری که تک فن هست با دور بالا میچرخه یکم لرزش داره که همه ال نود اینطوری مشکل نداره فقط فقط دوستانی ک ال نود دارن توجه فرررررماید روغن گیربکس تو گردگیر سمت راننده هست هر چندوقت یک بار چک کنید چون به جای کاسنمد نداره و گردگیرپاره بشه ۶ملیون میتراشه برات یاعلی موفق باشید سوالی داشتید درخدمتم
    ۰۹۱۷۷۷۶۱۲۸۲

  15. نویسنده می گوید

    باسلام ماشین من مدل ۹۶هست وانت تندر ۱۰۰۰تا کارکرد صدای فن موتور دور بالا صدای بدی میده و میلرزه کل ماشین .وهمین فرمون که میچرخونی برای شما هم اینطوره کسی میدونه لطفا راهنمایی کنه .ممنووووون میشم دوستان…..

  16. آزاد می گوید

    خلاصه میگم
    اگه دایم فول وزن میخاین کار بکشین مزدا بهتره
    اگه بار سبک باشه این خودرو بهتره

    البته در ایران مقایسه با تویوتا کار اشتباهی هست

  17. امیرEF7 می گوید

    سلام دوستان … این وانت دیفرانسیل جلو هست؟؟

  18. مجتبي می گوید

    من یه ماهه ک خریدم. البته اینو واسه شرکت خریدم نه بار کشی.
    خیلی ها وقتی میبینن میگن چرا با این پول مزدا نخریدی اما وقتی پشتش میشینن نظرشون کاملا عوض میشه.
    با اینکه یه ۲۰۶ وی۸ هم دارم اما این ماشین هم نرم تره هم سواریش بهتره.
    در مجموع اگه دزدی ایران خودرو رو کنار بزاریم ک شیشه ها رو دستی کرده قفل مرکزی هم نزاشته روش و کفپوشش رو هم دزدیده، در کل بین وانتای موجود الان بهترینه بدون شک

  19. بهمن می گوید

    سلام
    من نزدیک به یک ساله که این ماشین خریدم و قبلا هم وانت مزدا وهم وانت پیکان داشتم قیمتش بالا هست ولی این خودرو از هر نضر به بقیه سره چه از لحاض قدرت ،سوخت ،امنیت وخرج و….وبه اریستان اصلا به عنوان وانت نگاه نکنید حیف پول

  20. رافائل می گوید

    پول یک خاور بدی و وانتی بخری که فقط ۸۰۰کیلوگرم ظرفیت داره اونم دیفرانسیل جلو وانت اگه وانت باشه باید دیفرانسیل عقب باشه چون بعد از بارگیری فشار از روی چرخ جلو کم و روی عقب متمرکز میشه و این یعنی یک وانت مزخرف بیخد والله وانت مزدا از این بهتره موتور ۲۰۰۰سی سی میتسوبیشی با توان ۹۰اسب بخار و تورک ۱۵۰نیوتن متر و گیربکس فوقلاده قدرتمند میتسوبیشی حتی امکان حمل ۲تن رو هم فراهم میکنه.البته ظرفیتش ۱۲۰۰کیلوگرم بیشتر نیست.ولی در کل هیچ کدام با قیمت مناسب عرضه نمیشن.اخه ۴۰میلیون واسه مزدا یا رنو مش مغزترین ادم میدونه ۴۰میلیون پول یک ماک ۱۹۷۰هست.که میتونه ۴۰تن بار جابه جا کنه چین این وانتها بیخد حالا تویتا مدل روز بود شورلت سیلورادو بود فورد اف۱۵۰بود به حرفی نه لوگان مزدا نیسان جنیور وانت پیکان پژور مزخرف

  21. حسین می گوید

    درود…سلام و خسته نباشید…آقا یه سوال داشتم…؟ می خوام یه تندر وانت بخرم بعد میشه کمکاشو تقویت کرد که بشه حداقل یه تن بار زد…بعد می خوام باهاش بار بیرون شهری ببرم….آیا بدرد بیرون شهری میخوره…نمی دونم آریسان بگیرم یا تندر.ممنون میشم راهنمایی کنید…

    1. ابوالفضل نوری می گوید

      سلام.هیچ کدام از این وانت ها برای کارهای سنگین ساخته نشده اند.ظرفیت بار تندر ۹۰ وانت ۸۰۰ کیلو و آریسان ۷۵۰ کیلو گرم است.اما خوب هیچ شکی در کیفیت برتر تندر ۹۰ در سال های گذشته در کشور نبوده است.ولی خوب شما باید ب اختلاف قیمت ۱۰ میلیونی این دو خودرو نیز دقت کنید.ضمن اینکه قطعات وانت تندر نیز دارای قیمت بالاتری هستند.البته .وانت کارا نیز در رقابت با این دو خودرو در لیست فروش در بازار است.از نظر تقویت فنر بندی می توانید افزایش قدرت دهید.اما چیزی که بصورت استاندارد و کلی حساب کتاب برای یک خودرو در نظر گرفته اند همیشه حرف اول را می زند.البته این را باید بدانید که تندر ۹۰ قدرت بیشتری نسبت به دو مدل بالا دارد.حدود ۱۰۵ اسب بخار که در دو مدل دیگر به ۸۸ اسب کاش می یابد.به تصویر زیر نیز نگاهی بی اندازید.

  22. محمد امین می گوید

    گشتاور موتور کی فور ام ۱۴۸ نیوتن متر است
    شما و ایرانخودرو اشتباه می نویسید عزیز

  23. مجید می گوید

    شرکت تولید کننده تندر نود وانت اگر مانند تندر نود سواری از قطعات با کیفیت در مونتاژ استفاده کنه و مثل تندر نود سواری کنترل کیفی خیلی دقیق بشه،تا زمانی که تولید میشه بازار خوبی خواهد داشت.خوشبختانه خودرو تندر نود سواری به علت سختگیری های قسمت کنترل کیفی،در طول چند سالی که در کشور عزیزمان تولید می شود،کیفیت خوبی دارد و این کیفیت، بالعکس اکثر اجناس ایرانی تاکنون تنزل نکرده است.امیدوارم تولید کالا از هر نوع در کشورمان با کیفیت خوب انجام شود و ما ایرانی ها از کالای ساخت وطن استفاده کنیم.امیدوارم باور غلط مصرف کننده ایرانی در مورد بی کیفیت بودن اجناس تولید داخل و با کیفیت بودن اجناس خارجی از میان برود و به عزم جدی برای حمایت و خرید کالای ایرانی تبدیل شود.البته لازمه این حمایت بزرگ از صنعت، تولید اجناس با کیفیت توسط تولید کنندگان است.امیدوارم در صنعت خودرو سازی هم شاهد اتفاقات خوبی باشیم و زمانی برسد که در صنعت خودرو،از اولین طراحی ها تا مراحل پایانی خودکفا بشویم و به هیچ شرکت خارجی و بیگانه ای نیازمند نباشیم.انشاءا…

  24. بهنام می گوید

    سلام . میخواستم بدونم چرا دوکابین نمیزنن؟

  25. رضا می گوید

    این خودرو کاملا استاندارد است وبا توجه به قیمت در رنج مزدا است ولی به مراتب پر قدرت تر وایمن تر وکم هزینه است از نظرکیفیت ومصرف سوخت وامنیت و اتاق اصلا با مزدا قابل قیاس نیست وباربری مزدا را نیز دارد بنده بعنوان یک کارشناس قدیمی این خودرو را به تمام دوستان توصیه میکنم

  26. رضا می گوید

    این خودرو کاملا استانداد است وبا توجه به قیمت در رنج مزدا است ولی به مراتب پر قدرت تر وایمن تر وکم هزینه است از نظرکیفیت ومصرف سوخت وامنیت و اتاق اصلا با مزدا قابل قیاس نیست وباربری مزدا را نیز دارد بنده بعنوان یک کارشناس قدیمی این خودرو را به تمام دوستان توسیه میکنم

  27. سعید می گوید

    تشکر از اطلاع رسانیتون
    چند تا پیشنهاد دارم :
    بهتره از تندر پیکاپ موجود هم بنویسید
    معایب و مزایای خودرو رو هم بنویسید
    لوازم جانبی که میشه روش نصب کرد رو هم بنویسید مثل چادر قسمت بار و….

  28. تعمیر صندلی می گوید

    ممنون از راهنمای هایتان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.