معرفی خودرو مسابقه ای KTM X-Bow RR در سال ۲۰۱۴

معرفی خودرو مسابقه ای  KTM X-Bow RRدر سال ۲۰۱۴

شرکت اتریشی کی تی ام (KTM) به عنوان یکه تاز مسابقات موتور سواری در جهان، برای اولین بار در نمایشگاه GENEVA MOTOR SHOW در ژنو سوئیس در سال ۲۰۰۸ از خودروی منحصر به فرد مسابقه ای خود با طراحی بی نظیر با نام X-BOW R با قلب تپندۀ Audi رونمایی کرد و استانداردهای تازه ای را برای میادین مسابقات حرفه ای خودروهای اسپرت معرفی نمود.

پس از استقبال فراوان از مدل های R و RR ایکس بو جی تی و درخشش خیره کنندۀ آنها در مسابقات X-BOW BATTLE، کی تی ام در سال ۲۰۱۳، با معرفی نسل جدید این مدل از خودروهای اسپرت با نام GT بر پایۀ سری R، محصول چهار چرخ خود را رسما به جاده های شهر نیز وارد نمود.

برخی از ویژگی های محصول KTM، آن را در جایگاهی بالاتر از بعضی محصولات هم ردۀ خود همچون پورشه باکستر (Porsche Boxster) قرار می دهد.

اولین خودروی شهری جهان است که از بدنۀ مرکزی یک تکه (Monocoque) تماما از جنس فیبر کربن استفاده می کند. ساخت این بدنۀ خاص بر عهدۀ شرکت تخصصی WETHJE آلمان گذارده شده که شایستگی خود را در همکاری با شرکت هایی چون بی ام و، پورشه و آئودی به اثبات رسانده است.

وجود ۴ لایه فیبر کربن به عنوان یک ویژگی منحصر به فرد و بسیار چشمگیر، وزن بدنۀ اصلی یک تکه را به عدد رؤیایی ۸۰ کیلوگرم و استحکام آن را تا میزان باورنکردنی ۳۵ Nm/o می رساند. استفاده از این طراحی خاص، از طرفی مقاومت خودرو را بسیار بالا می برد و از سوی دیگر، نیاز به کار تعمیراتی در طول عمر خودرو را به شدت کاهش می دهد.

بهره مندی از لایه های فیبر کربن، مواد اپوکسی رزین (epoxy resin)، مونتاژ با نهایت دقت و ظرافت، طراحی بسیار خاص آیرودینامیک و استفاده از آخرین فناوری تولید قطعات و سیستم ها، موجب کاسته شدن بسیار چشمگیر وزن خودرو و بالا رفتن قدرت مانور و پایداری بر سطح جاده شده است.

با نیم نگاهی به قسمت زیرین، متوجه یک جدارۀ کاملاً تخت سه تکه می شویم که نوع طراحی آن برگرفته از مسابقات فرمول ۱ است.

شیشه های محافظ جلو و کناری

اولین تمایز سری GT با دو برادر بزرگتر خود که در نگاه اول نظر ها را به خود جلب می کند، اضافه شدن شیشۀ محافظ جلو (Wind Screen) و پنجره های کناری با طراحی زیبا و بدون قاب به همراه سقف قابل نصب و برداشت با نام X-TOP است تا این محصول از مجوز پیمودن جاده های شهر برخوردار و از کلاه ایمنی ویژۀ مسابقات برای سرنشینان بی نیاز شود.

نوع طراحی شیشۀ محافظ جلو و شیوۀ اتصال آنها با پنجره های کناری، محیطی همانند فضای محافظ کلاه ایمنی را به راننده القا می کند و حالتی با نام “helmet visor effect” را به وجود می آورد تا راننده خود را در فضای میدان مسابقات در پیست های حرفه ای احساس کند.

یک فناوری کاملا جدید در سیستم گرمایشی شیشه محافظ جلو، این شیشه را از سیم های بسیار ظریف انتقال دما بهره مند می کند که به صورت طبیعی قابل مشاهده نیستند.

پنجره های کناری که به عنوان درب خودرو نیز محسوب می شوند با سیستم شوک گازی (gas-charged shock absorber) با ظرافت و نرمی هرچه تمامتر باز و بسته می شوند. اتصال مفاصل درب به ستون های A یا اصطلاحاً A-Pillars که نزدیکترین ستون به چرخ های جلو به شمار می روند نیز فضای کمتری را نسبت به شیوه های مرسوم اشغال می کند.

انجین

ویژگی های نفس گیر این روداستار دوست داشتنی در زیر پوست آن نهفته است. X-BOW GT از انجین بسیار قدرتمند AUDI TFSI با قابلیت توربوشارژینگ با توان ۲۸۵ اسب بخار و سیستم سوخت رسانی با ویژگی تزریق مستقیم (Direct Injection) بهره می گیرد.

پوشش انجین با شکاف های تهویۀ هوا با طراحی پره ای، به قطعات بدنه در قسمت عقب متصل می شود و نسبت به مدل های R و RR یک ظاهر جدید و عضلانی تر به GT می دهد. .

.
بهبودهای فراوانی در طراحی، کارایی، آیرودینامیک و امنیت در GT نسبت به سری های قبلی X-BOW به چشم می خورد و در مجموع، حالتی پایدارتر و چالاکی بالاتری به خودرو می دهد.

بدنۀ سبک و انجین قدرتمند، شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای X-BOW GT  به عدد اعجاب آور ۴٫۱ ثانیه می رساند و آن را از سوپر اسپورت های پر مدعایی همچون مازراتی گرن توریسمو (Maserati GranTurismo) هم جلوتر می اندازد.

این ویژگی ها، سرعتی معادل با ۲۳۱ کیلومتر بر ساعت به X-BOW GT می دهد و موجب می شود بسیاری از خودروهای اسپرت را حتی در آینۀ بغل خود هم نبیند.

طراحی داخلی

در طراحی داخلی، تمامی استانداردهای مربوط به خودروهای مسابقه ای حفظ شده و از این نظر هیچ خودروی شهری دیگری شبیه X-BOW GT نیست.

صدفی های صندلی خودرو با طراحی مدرن و زیبا و با موادی بسیار با کیفیت محصول RECARO آلمان، به صورت مستقیم با بدنه کربنی اتصال دارد.

در کنسول مرکزی نیز بهینه سازی کاملی صورت گرفته تا از ویژگی های مدرن تری برخوردار شود و سوئیچ های گوناگون از دکمۀ ON/OFF انجین تا دکمۀ تهویه و هیتر را در خود جای دهد.

به دلیل اینکه X-BOW یک روداستر مخصوص میادین مسابقات حرفه ای است، به کمربندهای ایمنی با اتصال چهار نقطه ای محصول کمپانی حرفه ای SCHROTH آلمان مجهز شده که به صورت سفارشی قابل ارتقا تا ۶ نقطه نیز می باشند..

وجود این نوع از کمربندها خاطر سرنشینان را از یک رانندگی ایمن آسوده می کند و اساساً نیازی به وجود کیسه هوا نخواهد بود زیرا امکان برخورد سر و بدن سرنشینان با فرمان و تجهیزات جلو وجود نخواهد داشت.   .

میله های محافظ (roll bars) آلومینیومی با اتصال به بدنۀ اصلی، حداکثر ایمنی را حتی در صورت واژگونی ایجاد خواهد نمود. نوع طراحی، شیوۀ نصب و مواد به کار رفته در این نوع میله ها قدرت تحمل ۲٫۵ برابر وزن خودرو را به آنها می دهد.

فرمان چند کاره نیز با طراحی اسپرت، از قابلیت تنظیم عمق و ارتفاع برخوردار است.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق در محور جلو از نوع میله فشاری (PUSHROD) که برگرفته از خودروهای مسابقات فرمول ۱ است امکان دمپینگ فشرده  با قابلیت تنظیم سرعت بالا و پائین و نیز دمپینگ ارتجاعی (rebound) را به نمایش می گذارد. چنین سیستم تعلیقی به دلیل هزینۀ ساخت بالا و پیچیدگی ساختار مهندسی، در تعداد بسیار کمی از خودروها به کار گرفته می شود.

ترمزها محصول BREMBO ایتالیا است که اعتبار خود را از ساخت سیستم های ترمز فوق حرفه ای به دست آورده است. در این سیستم از یک کلیپر ۴ پیستونی ثابت در جلو استفاده شده که از قابلیت تهویۀ داخلی و دیسک های شکاف دار بهره می برد. در سیستم ترمز عقب نیز از کلیپر ۲ پیستونی ثابت استفاده شده است.

تایرها محصول MICHELIN فرانسه با استفاده از مواد مصرفی با کارایی بسیار بالا که به صورت اختصاصی برای خودروهای سوپر اسپرت ساخته می شوند، ایمنی خود را در سخت ترین شرایط به نمایش می گذارند و قدرت هندلینگ عالی خود را در جاده های دارای خشکی یا رطوبت بالا به اثبات می رسانند. تایرها بر روی رینگ های اسپرت محصول BBS آلمان قرار می گیرند تا حسن انتخاب کی تی ام را بار دیگر نشان دهند.

اجزا و قطعات بدنه به صورت ماژولار نصب و برداشته می شوند که این نوع طراحی نیاز به کار تعمیراتی را کاهش داده و در عین حال، سرعت تعمیرات را بالا می برد؛ یعنی همان استانداردی که برای مسابقات حرفه ای در نظر گرفته می شود..

فاصلۀ شاسی تا زمین نیز تنها ۱۲۶ میلیمتر است تا بر ویژگی اسپرت خودرو تاکید کند.

مراحل تولید: صرف بالاترین دقت برای هر پیچ و مهره

محصول بسیار خاص KTM در یک کارخانه بسیار مجهز در گراتس اتریش ساخته می شود. در این محیط مهندسی، فقط ۱۰۰ دستگاه X-BOW در مدل های R، RR و GT در سال و توسط تیمی از برترین متخصصان خودروسازی ساخته می شود.

با این حال، علی رغم ماهیت انقلابی محصولی که شاید بتوان آن را خارق العاده ترین سوپر اسپرت دوران حاضر نامید؛ دانستن اینکه بخش زیادی از کار مونتاژ این محصول به صورت اختصاصی و با صرف دقت فراوان با دست انجام می شود برای علاقمندان به خودروهای خاص جالب است.

به کار بردن دقت در فرایند ساخت X-BOW بسیار بالاست به صورتی که تمامی فرایندهای عملیاتی به صورت الکترونیک ذخیره می شوند. حتی مقدار گشتاور بستن تک تک پیچ ها به صورت الکترونیک ذخیره می شود و از لاگ آن خروجی گرفته شده و بایگانی می شود.

از دیگر ویژگی های خاص این محصول این است که علاقمندان یا خریداران می توانند در هر زمان به کارخانه تولید آن آمده و از نزدیک شاهد تولید آن باشند و حتی در همانجا نسبت به سفارش اقدام کنند.

البته KTM آموزش های ویژۀ سواری با این خودروی متفاوت را نیز از یاد نبرده و علاقمندان می توانند در محیط آموزشی موسوم به Red Bull Ring شرکت نموده و اولین تست رانندگی با X-BOW را تجربه کنند.

چنین ویژگی هایی است که برند KTM را تا این اندازه دوست داشتنی نموده است.

ktm x bow rr 527404ee252f9 - معرفی خودرو مسابقه ای  KTM X-Bow RR  در سال ۲۰۱۴ ktm x bow rr 527404d0ad434 - معرفی خودرو مسابقه ای  KTM X-Bow RR  در سال ۲۰۱۴ KTM X BOW RR - معرفی خودرو مسابقه ای  KTM X-Bow RR  در سال ۲۰۱۴ xbow rr studio - معرفی خودرو مسابقه ای  KTM X-Bow RR  در سال ۲۰۱۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.