آشنایی با نگهداری از صفحه کلاچ

آشنایی با نگهداری از صفحه کلاچ

کِلاچ (کِلاژ یا کِلاج) {به انگلیسی|Clutch}} نام یکی از قطعات خودرو است. ریشه لغوی کلاچ یک کلمه انگلیسی به معنی اتصال است. لیکن معنی رایج آن به وسیله‌ای اطلاق می‌گردد که عمل اتصال یا قطع کردن را انجام می‌دهد.

کلاچ وسیله ای است که به کمک آن راننده هر زمان که بخواهد می‌تواند اتصال موتور را از جعبه‌دنده جدا نماید، بدین معنی که موتور روشن باشد بدون اینکه چرخ دنده‌ها در جعبه‌دنده بچرخند و خودرو حرکت نماید.

کاربرد کلاچ در مواقع تعویض دنده یا متوقف کردن خودرو است آن هم برای اینکه موتور خاموش نشود.

465 28 - آشنایی با نگهداری از صفحه کلاچ
آشنایی با نگهداری از صفحه کلاچ

دستگاه کلاچ به وسیله پدال کلاچ که زیر پای چپ راننده قرار گرفته بکار می‌افتد. برای بکار انداختن کلاچ، راننده می‌بایست با پای چپ پدال کلاچ را تا انتها فشار بدهد.

به هنگام شروع حرکت، پس از آنکه جعبه دنده در دنده ی یک گذارده شد، می بایست پای چپ راننده به آرامی از روی پدال کلاچ برداشته شود تا از جستن خودرو به سمت جلو جلوگیری بعمل آید.

به حالتی که کلاچ گرفته می‌شود حالت خلاصی و به حالتی که کلاچ رها می‌شود حالت درگیر شدن کلاچ گفته می‌شود.

در ایران مکانیک های اتومبیل و راننده ها اشتباها و بصورت عامیانه به دیسک کلاچ صفحه کلاچ میگویند و قطعه ای که کاور کلاچ نام دارد را دیسک می نامند .

465 110 - آشنایی با نگهداری از صفحه کلاچ
آشنایی با نگهداری از صفحه کلاچ

در همه خودروهایی که به گیربکس دستی مجهز هستند، بین موتور و گیربکس قطعه‌ای به نام صفحه کلاچ وجود دارد. صفحه کلاچ به راننده اجازه می‌دهد خودرو را از حالت سکون به حرکت در بیاورد و دنده‌ها را عوض کند. صفحه کلاچ روکشی سخت دارد ولی هر چند وقت یک‌بار ساییده و فرسوده می‌شود و باید آن را تعویض کرد.

علائم یک صفحه کلاچ فرسوده را تشخیص دهید. فرسودگی صفحه کلاچ بیشتر خودش را زمانی نشان می‌دهد که وقتی گاز می‌دهید و سرعت می‍‌گیرید، حتی هنگامی که کلاچ را رها کرده‌اید، دور موتور به شدت بالا می‌رود. هنگامی که عادی رانندگی می‌کنید، اگر صفحه کلاچ سالم باشد، موتور و گیربکس را به هم قفل خواهد کرد، به این ترتیب دور موتور بستگی مستقیم به سرعت خودرو خواهد داشت و از حد معمول بالاتر نخواهد رفت.

46514 - آشنایی با نگهداری از صفحه کلاچ
آشنایی با نگهداری از صفحه کلاچ

اطمینان حاصل کنید ایراد از خود کلاچ است. اگر خودروتان از کلاچ هیدرولیک بهره می‌برد، مدار هیدرولیک را هواگیری کنید. اگر کلاچ خودرو شما سیمی است، این امکان وجود دارد که سیم آن شل یا سفت شده باشد و کل گشتاور موتور را دریافت نکند.

صفحه کلاچ را در اولین فرصت ممکن تعویض کنید. بهتر است بدانید تعویض صفحه کلاچ کار پیچیده‌ای است و گاهی اوقات باید گیربکس را پایین آورد تا به صفحه کلاچ دسترسی پیدا کرد. حتی اگر خودتان دست به آچار باشید، بهتر است خودرو را نزد یک مکانیک خبره ببرید تا کار به درستی انجام بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.