بررسی هوندا سیویک 1.8L CVT سدان مدل ۲۰۱۴

پس از تغییرات در مدل‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ از سیویک سدان، هوندا باز هم مسیر پیشرفت این خودرو را تمام شده ندیده و برای مدل سال ۲۰۱۴ تغییراتی اعمال کرده است. این مدل سه تغییر مفید را به خود دیده است. این تغییرات بیشتر در جهت بهبود عملکرد سدان هوندا بوده‌اند. جریان بهتر هوای اگزوز باعث تا خروجی موتور ۱/۸ لیتری i-VTEC چهار سیلندر، ۳ اسب بخار و ۱/۳۵ نیوتن‌متر بهبود یابد و در حال حاضر به ۱۴۳ اسب‌بخار و ۱۷۴/۹ نیوتن متر برسد. سیستم CVT جایگزین سیستم گیربکس قدیمی ۵ دنده اتوماتیک شده است تا مصرف سوخت سیویک، اندکی بهینه‌تر شود. و در نهایت، تغییر مفید سوم، صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی برای کنترل سیستم صوتی و راهبری که در وسط داشبورد قرار گرفته است.

19 300x199 - بررسی هوندا سیویک 1.8L CVT سدان مدل ۲۰۱۴

اصلاحات انجام گرفته به همین سه مورد ختم نمی‌شوند. سیویک سدان دارای صندلی‌های ارتقا یافته با قابلیت تنظیمات بیشتر است و در تریم داخلی درها، مواد بهتری به کار رفته است. آینه‌های کنار راننده، میدان دید بیشتری پیدا کرده‌اند و با دوربین کنار مسافر همراه شده‌اند. این دوربین تصویری از نقاط کور در یک صفحه نمایش بزرگ در اختیار راننده قرار می‌دهد. در نهایت، هوندا یک کلید حساس به مجاورت و استارت فشاری در مدل جدید قرار داده و در مدل‌های بالای سیویک، قطر چرخ‌ها می‌تواند از ۱۶ اینچ به ۱۷ اینچ افزایش پیدا کند. شاید همه‌ی این کارها به خاطر این بوده که سیویک یکی از پرفروش‌ترین خودروهای کلاس خود است.

20 300x199 - بررسی هوندا سیویک 1.8L CVT سدان مدل ۲۰۱۴

خودروی مورد بررسی، سدان EX-L با قیمت ۲۳۵۳۰ دلار بوده که آپشن‌های چندانی در آن به کار نرفته است. شاید تنها آپشن قابل‌ذکر استارت از راه دور به ارزش ۳۹۹ دلار باشد. امّا در این حال، خودروی تست دارای تمام آپشن‌هایی است که هوندا برای این مدل خود ارائه می‌کند. سیستم CVT در تمام تریم‌های سویک به جز LX به صورت استاندارد عرضه می‌شود. این تریم تنها سیویک سدانی است که می‌توانید سیستم گیربکس دستی داشته باشید.

در مقایسه با سیستم گیربکس ۵ دنده اتوماتیک، مطابق گفته هوندا، سیستم CVT وزن کمتری دارد، اصطکاک داخلی آن کاهش یافته و فاصله بین دنده‌ها را ۲۲ درصد افزایش داده است. در نتیجه میزان مصرف سوخت سیویک در شهر، بنابر تخمین‌های سازمان حفاظت محیط زیست امریکا از ۸/۴ لیتر به ۷/۸۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. در عین حال، میزان مصرف سوخت در بزرگراه در همان عدد ۶/۰۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باقی مانده است؛ ولی مصرف سوخت ترکیبی حدود ۰/۶ لیتر کاهش داشته است. در تستی که برای بررسی هوندا سیویک انجام شد، در یک هوای سرد زمستانی و ازدحام خودروها در جاده‌ها و خیابان‌ها، مصرف سوخت ۸/۴ لیتر مشاهده شد. البته در شرایط آب و هوایی بهتر، انتظار عملکرد بهتری از CVT می‌رود.

در مقایسه با مدل ۲۰۱۳ سیویک با سیستم گیربکس اتوماتیک، سیستم ترمز تقریباً تغییری نداشته است؛ امّا با توجه به وزن کمتر سیستم CVT و قدرت بیشتر موتور، سیویک ۲۰۱۴ در شتاب‌گیری ۰/۳ ثانیه بهتر از مدل قبلی عمل می‌کند و در مدت ۸/۸ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این زمان ۱/۷ ثانیه بهتر از تویوتا کرولا S است، ولی از زمان شتاب فورد فوکوس SE، به میزان ۱/۳ ثانیه بیشتر است.

در عمل، فاصله بیشتر دنده‌ها در سیستم CVT شادابی و سرزندگی بیشتری را در رانندگی به دنبال دارد. البته اولویت مصرف بهینه سیستم سوخت در این گیربکس باعث می‌شود تا راننده قدرت کنترل بسیار کمی بر روی سرعت خودرو داشته باشد.

محیط ساکت درون کابین سیویک، باعث می‌شود تا بهتر بتوانیم با سیستم هوندا لینک آشنا شویم. ولی به یاد داشته باشید که قبل از شروع به رانندگی، گوشی خود را به خودرو وصل کنید؛ زیرا هوندا اجازه این کار را در هنگام رانندگی به شما نمی‌دهد و راننده و یا هر سرنشین دیگر، فرقی برایش نمی‌کند. در هنگام حرکت نمی‌توانید گوشی خود را به اتومبیل متصل کنید یا داده‌های مورد نیاز را به سیستم راهبری وارد کنید؛ ولی در عین‌حال می‌توانید از تعداد زیادی از برنامه‌ها برای اتصال به شبکه پاندورا و دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

21 300x183 - بررسی هوندا سیویک 1.8L CVT سدان مدل ۲۰۱۴

22 300x183 - بررسی هوندا سیویک 1.8L CVT سدان مدل ۲۰۱۴

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۲۳۵۳۰ دلار (قیمت پایه: ۱۹۹۸۰ دلار)
  • نوع موتور DOHC 16-valve inline-4 ، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخت‌رسانی پورت انژکتور.
  • گنجایش: ۱۷۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۱۴۳ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۱۷۴/۹ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: متغیر پیوسته اتوماتیک.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۶۷ متر.
  • طول ماشین: ۴/۵۶ متر.
  • عرض: ۱/۷۵ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۳ متر.
  • وزن کلی: ۱۳۰۲ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۸/۸ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۴/۵ ثانیه.
  • صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۳۳/۹ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۱۰ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۷ ثانیه با سرعت ۱۳۸/۴ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت دراگ) : ۲۰۱/۱۷ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۲۹ متر.

مصرف سوخت:

تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۷/۸۴ لیتر در شهر و ۶/۰۳ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.

مصرف سوخت در تست: ۸/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

1 نظر
  1. مجتبی می گوید

    قیمت هوندا آکورد ۴ سیلندر فول با پلاک اروند چقدر است ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.